Osobnost Franty Aný¾e, talentovaného výtvarného umìlce, precizního šperkaøe, vyhledávaného cizeléra a medailéra, v první polovinì 20. století proslulého a vynikajícího umìleckého øemeslníka a posléze zodpovìdného a moderního podnikatele v umìleckém prùmyslu, je dnes známá snad jen skupinì odborníkù.
Charismatický František Aný¾ (1876 – 1934) vynikal svým talentem a pílí ji¾ na Umìleckoprùmyslové škole v Praze, kde studoval u profesorù Celdy Klouèka a Emanuela Nováka. Svým neúnavným úsilím a díky nemenším organizaèním schopnostem se bìhem jednoho desetiletí vypracoval z provozovatele malé dílny, zalo¾ené v roce 1902 v Praze, v majitele uznávaného umìleckoprùmyslového závodu na zpracování kovù. Jeho autorská tvorba byla soustøedìna pøevá¾nì na šperky, kni¾ní vazby a umìlecké kovové pøedmìty, nejprve historizujícího rázu, posléze typicky secesnì tvarované. Dokázal si vytvoøit vlastní charakteristický autorský a øemeslný rukopis, díky nìmu¾ se záhy stal vyhledávaným umìleckým øemeslníkem. Jako èlen spolku Mánes byl v pøátelských stycích s význaènými sochaøi a architekty, od kterých získával zajímavé pracovní zakázky.
Perfektnì provádìnými umìleckými pracemi z ušlechtilých kovù a širokým spektrem svítidel si vydobyl znaèný vìhlas. Práce provádìné podle návrhù sochaøù a architektù i jeho vlastní návrhy se uplatnily v øadì významných staveb. Sòatek s Pavlou Schnirchovou, neteøí slavného sochaøe Bohuslava Schnircha, mu dále otevøel cestu do vyšší spoleènosti. Poté, co v roce 1911 vybudoval moderní a úèelný závod pro umìleckoprùmyslové kovové práce v Praze VII, rozšíøil svùj výrobní sortiment také o malé série elektrických svítidel. Pru¾nì tak reagoval na potøeby doby, na narùstající poptávku po rùznorodém sortimentu svítidel, kterou vyvolala elektrifikace domácností. Ve dvacátých letech jeho vzorkovny v Praze, Brnì, Bratislavì a Teplicích úspìšnì nabízely závìsná a nástìnná svítidla i stolní lampy spolu s doplòkovým sortimentem drobných litých plastik. S postupujícím rozšiøováním Aný¾ova podniku jeho vlastní autorské tvorby ubývá – veškerou energii a èas si vy¾ádalo organizaèní vedení podniku a ka¾dodenní autorský dozor nad provádìnými zakázkami, které s èetnými zákazníky sám sjednával.
První retrospektivní výstava vìnovaná Frantovi Aný¾ovi proto nevypovídá pouze o jeho vlastní umìlecké tvorbì z poèátku 20. století, ale zachycuje i jeho èinnost úspìšného podnikatele, sledujícího promìny vkusu a po¾adavkù první tøetiny 20. století. Výstava pøedstaví vlastní Aný¾ovu umìleckou tvorbu, výbìr z dochované pùvodní dokumentace firmy a ukázky z širokého výrobního sortimentu Aný¾ovy továrny. Svými zápùjèkami na ni pøispìly rodiny potomkù Franty Aný¾e, soukromí sbìratelé a také významné muzejní a galerijní instituce z Èeské republiky.
Eva Marková
Hradec Králové
Pozn.: Pùsobivou výstavu mù¾ete navštívit v Muzeu Východních Èech v Hradci Králové ještì do záøí tohoto roku. Podklady k èlánku poskytla vedoucí prezentace a propagace, paní Jitka Prausová.