Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Miriam,
zítra Libìna.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Dìjiny karnevalu

Ka¾doroènì dne 11.11. pøesnì v 11:11 hodin, probuzením skøítka Hoppeditze, zaèíná spousta velkých i malých bláznù a blázínkù v Nìmecku slavit svoji nejkrásnìjší, nejrozpustilejší roèní dobu, nazývanou v rùzných regionech Fašink, Fastnacht nebo Karneval.

Pøekypující radost ze ¾ivota, bláznivost a veselost jsou znaky tohoto „pátého roèního období“.  Bláznivé dny vrcholí poèínaje ètvrtkem,  zvaným  „ètvrtek starých bab“,  kdy ¾eny všeho vìku neznají ¾ádné meze bláznovství,  zaútoèí na radnici a sna¾í se v tento den pøevzít vládu. Následující pátek, sobota a nedìle jsou ve znamení všeobecné veselosti, která pokraèuje slavnostními prùvody na „rù¾ové pondìlí“. A¾ do „fialkového úterý“ vládne ten bavící se, veselý „národ bláznù“, se svými barevnými kostýmy a maškarádou,  nad ostatním svìtem.

V rùzných èástech zemì vládnou odlišné, nejrùznìjší zvyky a rituály, které spojuje nadbytek radosti ze ¾ivota. Všude na ulicích je vidìt tanèící, zpívající a poskakující lidièky. Všichni se smìjí, laškují, výskají a pøenášejí svoji radost z ¾ití a svoje pøekypující veselí od domu k domu.

Jenom málokdo z nich ví nìco o pùvodu karnevalu, o zdrojích a kultech, z nich¾ se tyto zvyky vyvinuly, a o jejich význaèných vývojových znacích v prùbìhu let.

Tím více mne tìší, ¾e vám zde mohu pøedstavit umìlkyni, která dokázala tìch 5000 let dìjin karnevalu vynikajícím zpùsobem zobrazit. Dílo malíøky a grafièky Angeliky Guest, obsahující 11 obrazù, zavede diváka do fascinujícího svìta našich pøedkù, vyznaèujícího se kultovními rituály, zvyky a obøady.

Její obrazy pøeklenují dobu od mytologických zaèátkù v dávné historii a¾ do technického vìku naší souèasnosti. Ukazují nejenom historický vývoj šaškovského bláznìní, jasnì také ukazují za tím vším se skrývající strach a obavy lidí, ale také doufajícího èlovìka s jeho neotøesitelnou vírou v moc nebe a pøírody, který tu svoji radost ze ¾ivota nikdy neztratil. Je to èlovìk, který zde vstupuje do popøedí, zatímco politika zùstává v pozadí.

Pøeji všem ètenáøkám a ètenáøùm mnoho radosti pøi prohlídce tìchto jedineèných dìl.
 
Václav ®idek

* * *
 
Dìjiny karnevalu
Angelika Guest 

Pro  výtvarnou techniku tìchto 11 obrazù a pro jejich obrazný výklad byla pou¾ita také  mluva symbolù. Ta dovoluje divákovi se opravdu intenzivnì do obrazu ponoøit. Proto umo¾òují  tyto obrazy svým komplexním výrazem pøímý vztah k jejich výrazu obsahovému. Ke ka¾dému obrazu existuje rozsáhlý popis. Pro tento èlánek byl pou¾it jenom krátký souhrn. Všechny obrazy jsou malovány technikou olejomalby na døevì. Jejich rozmìry jsou 80 cm x  60 cm.

 

„Prehistorie”     První  obraz pøedstavuje souhrn mythologických  poèátkù karnevalu. 
Pøedstava pravìku  byla vyvozena z mythologických vyprávìní.
Mimo starých egyptských rituálù a zvykù jsou zde také zobrazeny antické kultovní obøady ze zemì dvou øek a staré perské a ¾idovské slavnosti.
 
„Svìt klasiky“     Zde jsou zobrazeny helénské a øímské slavnosti. Tyto kultové rituály, zvyky a obøady se vyvinuly z uctívání pøírody
 
„Germáni“     Na tomto obraze jsou znázornìny kultové obøady Keltù a Germánù. Pøi uctívání  keltských a galských bohù a z jistých okolních mythù vzniklo mnoho pohanských praktik, které byly velmi rozšíøeny.
 
                  
„Poèátky køes»anství“    Tento obraz se zabývá zmìnìným postojem k pohanským bohùm. Køes»anské hodnoty pøekrývají èím dále tím více staré zpùsoby, rituály a zvyky. Jejich cílem bylo vypuzení starých vícebo¾ských nábo¾enství.
 
„Boj“     Zde je znázornìn boj køes»anù proti antickému svìtu bohù. Zaèalo neúprosné ta¾ení proti všem ještì existujícím pohanským kultovním rituálùm. Ale pøes masivní pronásledování tìchto kultovních tradicí køes»any se  nikdy nepodaøilo tyto hluboce zakoøenìné pohanské praktiky úplnì vymýtit.
 
„Sbli¾ování“     Tento obraz znázoròuje snahu pøedstavitelù  mìst a církve sblí¾it se s tìmi nevymýtitelnými oslavami jara.
 
 
„Masopustní støedovìk“     Køes»ané si vymysleli vlastní interpretaci pohanských rituálù. Pod ochranou svaté BEFANIE se poøádají masopustní radovánky.
 
„Promìna“     Zde je poukázáno na masopustní smyslnou pohodu v klášterech. Commedia dell´arte pøináší novou radost ze ¾ivota.
 
„Nový zaèátek“     Po vstupu francouzských vojsk do Kolína zaèíná nová masopustní éra. Obraz ukazuje hrdinu „Karneval“ a moderní domácí a maškarní plesy.
 

 „Novodobé radovánky“     Radost z úèasti na karnevalu, znemo¾nìná válkou, ale nyní znovu propukající je znázornìna na tomto obraze.  Poulièní karneval byl znovu o¾iven.
 
„Moderní karneval“     Na tomto obraze je znázornìn dnešní karneval v Kolínì nad Rýnem.
 
* * *
Zobrazit všechny èlánky autora


Komentáøe
Poslední komentáø: 14.11.2017  05:44
 Datum
Jméno
Téma
 14.11.  05:44 Bobo :-)))
 13.11.  10:37 olga janíèková
 13.11.  09:47 Zdenek Rich