Neobyèejný ¾ivot v obyèejném mìstì
aneb pozvánka do Galerie Chagall v Ostravì
Kdy¾ francouzská Akademie vìd v roce 1839 vyhlásila, ¾e se na svìtì objevil nový vynález fotografie, bylo to nìco ú¾asného. Lidstvo bylo zase o krùèek v technice dál. Do té doby mìli napilno portrétisté a vùbec vìhlasní i neznámí malíøi, kteøí byli zváni do šlechtických a mìš»anských rodin, aby „navìky“ zpodobnili jejich èleny. A najednou tu bylo nìco, co tuto zdlouhavou práci velice ulehèilo a hlavnì urychlilo. Nevídané.
O sto let pozdìji se v Ostravì-Zábøehu narodil kluk, který ještì nemohl tušit, ¾e fotografování se stane jeho ¾ivotní náplní. Své dìtství pro¾il v Ostravì-Mariánských Horách, kde také navštìvoval školu a pro¾íval hry se svými kamarády. Proto¾e Miloš Polášek, tak zní jméno onoho tehdy kluèíka, neposedìl, stále objevoval nové vìci, tak¾e se ve škole rychle zapojil do rùzných krou¾kù. Po nìkolika menších klukovských karambolech s chemikáliemi konèícími neutajitelným výbuchem se pøeorientoval na bezpeènìjší fotografii. Setrval tam do studentských let, kdy s kamarády z prùmyslovky zalo¾ili amatérskou reportérskou skupinu. Chtìli se se svými výtvory stùj co stùj dostat na stránky novin. Psala se padesátá léta, z dnešního pohledu to byl technologický fotografický pravìk, a o rùzné pomùcky a technické vybavení byla veliká nouze.
Miloš se toti¾ z poèátku pustil do fotografování sportovních utkání: atletika, fotbal, a zaèínal fotit i na hokeji, k èemu¾ byl zapotøebí blesk. Sestrojili tedy s kamarády asi sedmikilové zaøízení, funkèní po pøipojení na sí» a¾ do doby, ne¾ ve vlhku u mantinelu se probila izolace a následná 220V šlupka odmrštila fo»ák i s bleskem na ledovou plochu... Ty staré vzpomínky...
Nicménì fotografie s jeho jménem se zaèaly objevovat v novinách, pøedevším v Mladé frontì a pozdìji Moravsko-slezském veèerníku. Tam u¾ jsem Miloše poznala jako redakèního kolegu. Tehdy byl v Ostravì „Veèerník“ nìco docela nového a i kdy¾ se v nìm nemohly zveøejòovat ¾ádné bulvární zprávy, byl odlehèenými novinami, které lidé kupovali rádi. Tehdy mìl bezvadnou šéfovou, paní Lenku Neulsovou, man¾elku tehdy známého televizního publicisty Jana Neulse, který byl prùkopníkem tzv. nových forem televizní tvorby. Ostraváci si ještì mo¾ná vzpomenou na poøad „Ostravské vteøiny“, který mìl nesmírný úspìch. Ve Veèerníku byla vùbec výborná parta mladých redaktorù. Kdy¾ byli v roce 1968 „rozprášeni“ do jiných, mnohdy nedùstojných pozic, dostal se stále zrající fotograf a grafik Miloš do Ostravského kulturního zpravodaje jako výtvarný redaktor, proto¾e zde nemohl psaným slovem nic tak zvanì ovlivnit. Následoval Kulturní mìsíèník v nakladatelství Profil a soustavná práce na jeho typografické a výtvarné vizá¾i.
Trvalo øadu let, ne¾ se pøeorientoval na výtvarnou fotografii a po desítkách autorských výstav se mohl stát èlenem Svazu výtvarných umìlcù. V bøeznu 1990 pak vydal první autorskou fotografickou publikaci evokující parafrázi let 1968/89 i graficky (68 obráceno vzhùru nohama dá 89), na ní¾ se kromì kolegù fotografù podílel i kunsthistorik Petr Holý a spisovatel Miroslav Stoniš.
Bylo zapotøebí uva¾ovat o vlastním podniku, a tak vedle Profilu vzniklo vydavatelství En Face. Postupnì následovaly témìø dvì desítky autorských obrazových publikací a øada knih ediènì vypravených pro Vysokou školu báòskou, Janáèkovu konzervatoø, Vítkovice, Asociaci hudebních festivalù, Slezskoostravský hrad nebo hudební festival Janáèkùv máj, jemu¾ Miloš Polášek témìø po celou dobu trvání vytváøel výtvarnou a grafickou tváø.
Jak Miloše znám, nedoká¾e ustrnout nad jednou, by» zásadní zále¾itostí. Proto se zase pustil do experimentování (a to vlastnì u¾ v minulém století) s ojedinìlými foto-chemickými technologiemi. Jeho „vynálezem“ je aplikace izohélie, jako mokrého chemického tisku unikátních autorských grafik, experimentoval s aplikací subjektivních barevných kanálù na pùvodnì monochromatických fotografiích. Nìkolik posledních let pracuje na vývoji vlastnoruènì pøipravované støíbrné ¾elatiny pro kontaktní èernobílou fotografii.
V souèasné dobì probíhá ve výtvarném centru Chagall zajímavá výstava Miloše Poláška. Návštìvníci mohou poprvé zhlédnout jeho nový projekt nazvaný Re-Art. Je to pocta dílùm malíøù klasické moderny, které má autor rád, propojená právì s jeho akty, pøedstavami a pocity. Vznikla tak originální umìlecká díla. Kdo navštíví tuto výstavu, sám posoudí. Názory se mohou samozøejmì lišit. A to je právì dobøe, proto¾e dílo, o nìm¾ se nedebatuje, není asi to pravé „oøechové“...
Amadeus Modigliani
Ernst Ludwig Kirchner
Marcel Gromaire
Vasilij Kandinskij copy
Hotový je u¾ i koncept na pøíští rok - reprezentativní obrazová monografie s bilancí nejen ji¾ zmínìného Re-Artu, ale i figurativní tvorby a aktu. A k tomu i pøíruèka o klasické fotografii v digitálním vìku, shrnující autorovu padesátiletou fotochemickou praxi tøeba pro ty, kteøí by si z „digitálu“ chtìli obèas zkusit vytvoøit autorský originál.
Vše se dá shrnout takovým zjištìním, ¾e kdy¾ èlovìk pøechází z aktivního a plného pracovního zápøahu do dùchodu, nemusí zoufat, ¾e u¾ nic nebude tak jako døíve. Je to sice trochu pravda, ale jestli¾e se v aktivním ¾ivotì zabýval èinností, která se dá dìlat i ve vyšším vìku, má vyhráno. Mù¾e pro sebe i své okolí vytvoøit ještì øadu krásných vìcí a rozdávat radost. Je tøeba svoje záliby i um oprášit a dìlat tøeba i to, na co nebyl ve shonu ka¾dodenního ¾ivota èas.
Miloš poøád nestíhá, ale je tomu bezesporu rád. Kromì své práce má také èas na pøátele, vernisá¾e výstav, èetbu, deset let pøednášel fotografii mladé vysokoškolské generaci na Fakultì umìní Ostravské univerzity. Pøejme si tedy i nadále ještì hodnì jeho krásných fotografií a dalších originálních publikací.
Výstava trvá do 31. 10. 2011
Hana Kuchaøová
Foto:
Miloš Polášek - RE-ART