Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Miriam,
zítra Libìna.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Svátek „Tøí králù“

 
Jasná hvìzda je vedla. Snesla se náhle ze své vznešené výše, záøila pøed nimi, plna lesku netušené a nevídané krásy. Vedla je magickou, heroickou silou, a pøece nic nebylo mìkèí a nì¾nìjší nad její støíbrný, ryzí lesk.
 
Kdy¾ vzdali poctu novorozenému nejmocnìjšímu králi, Kašpar, Melichar a Baltazar se odebrali s prùvody zase do svých øíší. Nic jim nezùstalo z oné záøivé chvíle, kdy kleèeli pøed jeslièkami v Betlémì, ne¾ vzpomínka na zázraèné, krásné dítì, je¾ se smálo na nì.
 
Od té doby, co se Tøi králové vydali do Betléma vedeni jasem hvìzdy, aby se poklonili Je¾íškovi, patøí k Vánocùm neodmyslitelnì svìtlo.
 
Svátek „Tøí králù“
není podle kalendáøe zaèátkem roku, ale ve své podstatì znamená zaèátek cesty k nìèemu novému. V¾dy», jak praví legenda, tøi mudrci od východu se vydali za jasnou hvìzdou, aby uvítali dítko, jeho¾ pøíchod znamenal zaèátek nové epochy. Nìkteøí historikové tvrdí, ¾e tento svátek navazuje na uctívání pohanského boha Aiona a byl souèástí obøadu, který mìl chránit obydlí pøed démony. Jiní zase nabízejí domnìnku, ¾e  písmena  K+M+B, která se píší svìcenou  køídou  nade dveøe spolu s letopoètem, neznamenají iniciály jmen potentátù – Kašpar, Melichar, Baltazar, ale latinsky znìjící po¾ehnání pøíbytku.
 
Tøi litery jsou zkratkou po¾ehnání, které znamená Pán (øecky Kyrios) èi Kristus, obydlí (latinsky mansionem), a» ¾ehná (benedicet).
Tato zkratka tedy znamená  „Pán ¾ehnej tomuto domu“.
 
 
Koledování
 
A» tak èi onak, svátek byl v dobách dávných spojován s koledováním. Datuje se to zhruba od dob tøicetileté války. Koledovali kantoøi i ¾áci. Je zajímavé, ¾e se tradice obchùzky  „Tøí králù“ neudr¾ela jen na vesnici, ale i ve mìstech. Na severní Moravì chodili místo králù pastýøi.
 
  
Za koledu dostali od hospodáøe èi hospodynì koledu. Na oplátku na zárubnì dveøí svìcenou køídou napsali K + M + B a letopoèet.
 
Postavy králù mají celou øadu významù
 
Pøednì znamenají tøi fáze lidského ¾ivota. Jeden je mladý, druhý je zralý mu¾, tøetí je staøec. Øíká se tím, ¾e Kristus je Pánem ka¾dého ¾ivota od poèátku do konce.  Mladý král je králem budoucnosti.  Pøekvapivé je, ¾e králem pøítomnosti je král staøec.
 
Králem pøítomnosti, tohoto právì probíhajícího dìje, je král staøec proto, ¾e jsoucí okam¾ik brzo pøejde do velikého prostoru minulosti. Právì tak jako staøec upadne do spánku smrti. Zralý mu¾ je pak králem minulosti. Tento král je králem snìdé, a¾ i èerné tváøe. To ale není zpùsobeno sluncem, jak zpívá sazemi umounìný chlapec pøi tøíkrálové koledì. Je to zpùsobeno stínem smrti, který le¾í nad minulostí. Tváø jejího krále je ve stínu. 
 
Také dary, které králové pøinášejí, mají symbolický význam. Jsou to substance v té dobì všech známých skupenství. Zlato zastupuje jako dokonalý kov všechno, co je skupenství pevného. Kadidlo zastupuje vše, co je skupenství plynného, a kapaliny zastupuje myrha. Tu pøináší král s temnou tváøí, nebo» to byla mast u¾ívaná pøi pohøbech.  
 
Barokní doba pøidala k obyèeji ještì divadelní hry o narození Krista, hrané nejprve v jezuitských kolejích a postupnì široce zpopularizované. I øada povìr se ke svátku pojila: Zapalování svící a vìštìní z nich, mytí ve snìhu pøed východem slunce (pro krásu), noøení tváøe do bìhuté vody (pro zdraví) a pojídání urèitých jídel (pro bohatství). Na Tøi krále se zpravidla “odstrojovaly” vánoèní stromky a uklízely betlémy.
 
Tøíkrálové preclíèky
 
A¾ dìti sousedùv koledovati jako Tøi krále pøijdou, sluší se jim koledy dáti.  Pak preclíèky sladké pro nì pøipravíme:
 
Na vále smísíme 21 dkg mouky jemné 
s 7 dkg másla èerstvého nepøepouštìného, 
7 dkg cukru tluèeného a prosátého, cukrem vanilovým, 
2 celými vejci a na špièku no¾e tluèeného amonia.
 
Vše v tìsto hladké vypracujeme a pak v tenké tyèky vyválíme. Tyto tvary preclíèkù svinouce na pomaštìný a moukou  posypaný plech klademe a do bledo¾luta peèeme. Horké ještì, s plechu sòaté no¾em plochým, aby se nepolomily, v cukru jemnì tluèeném, prosátém a s vanilovým luskem chovaném obalujeme. Pak v kornoutek z ozdobného papíru svinutý a na okraji jako zubatá koruna vystøíhaným je klademe. Kornoutek nezavíráme a jen tak je koledníkùm podáváme.
 
Zdenka Franková
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky


Komentáøe
Poslední komentáø: 06.01.2022  16:39
 Datum
Jméno
Téma
 06.01.  16:39 Vesuviana
 06.01.  12:56 Jaroslava
 06.01.  09:17 olga janíèková
 06.01.  09:08 Von