Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Miriam,
zítra Libìna.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Svatí Cyril a Metodìj

Bratøi se narodili v Soluni: Metodìj v roce 815, Konstantin na pøelomu let 826/827, o dalších pìti bratrech se zprávy nedochovaly. Otec Lev byl druhým nejvýše postaveným úøedníkem Byzantské øíše. Matka Marie pocházela z poèetné skupiny Slovanù, která zde ¾ila vedle Makedoncù a Øekù. Cyril a Metodìj byli seznamováni s národní i kulturní rozmanitostí zemì. Pro¾ili podobné dìtství: by» ka¾dý jiný, oba vychováni ke vznešenosti, píli a slu¾ebnosti. K víøe v zodpovìdnosti a v pokoøe.

 

 

KONSTANTIN-CYRIL
Mladší - nadaný, vnímavý, citlivý. Pro mimoøádné školní výsledky zaèal v Caøihradu studovat literaturu a jazyky, filozofii a teologii. Za podpory výteèných uèitelù si osvojil více oborù. Pro Konstantina byl jazyk základem, z nìho¾ jeho národ èerpá, a proto chtìl proniknout do gramatiky a slovesné skladby ka¾dého, který si osvojoval. Ministr císaøe ho vyzval, aby se uèil s vladaøovým synem. Svou vlídností a uèeností si Konstantin brzy vydobyl pøívlastek Filosof, tj. Svìtec, který rozumí dokonalosti ¾ivota. Nabídku dvorského sòatku odmítl. Aby dvùr svého filosofa, který chtìl odejít do ústraní, neztratil, doporuèil ministr císaøi vysvìtit jej na knìze a jmenovat bibliotekáøem v nejvýznamnìjší knihovnì chrámu sv. Sofie v Caøihradu.


Konstantin pøesto dvùr opustil a ukryl se v klášteøe. Byl vypátrán, a proto byl nucen vrátit se ke dvoru: zde øešil spory. Jako císaøùv diplomatický vyslanec pùsobil v Bagdádu i na Krymu. S bratrem nalezl ostatky sv. Klimenta Øímského, nebo» si velmi vá¾il jeho vzdìlanosti. O nálezu napsal pojednání formou archeologické zprávy s popsanou badatelskou metodou a dokumentací. Díky jazykovým znalostem rozluštil znaky na èíši-poháru krále Šalamouna z chrámu sv. Sofie. Vìnoval se modlitbì a vìdì.


Na ¾ádost kní¾ete Velkomoravského Rastislava, aby knì¾í, povolaní z Caøihradu, šíøili na moravském území køes»anství, císaø odpovìdìl kladnì a Konstantina vyzval, aby se zaèal pøipravovat na tuto misi. Ten poslechl, by» ji¾ tehdy vìdìl o své nemoci (pravdìpodobnì tuberkulóze). Vytyèil si zpøístupnit køes»anství všem, tj. i prostým lidem a omezovat nìmecký nábo¾ensko-politický vliv, který pod záminkou christianizace na území Velké Moravy upevòovali nìmeètí knì¾í. - Dle legendy: Konstatntin se nejdøíve bránil, ¾e misi bez písma, které Moravané nemají, nemù¾e pøijmout: písmo ¾e je dar, který nikdo jiný nemá právo vytvoøit. Císaø ho proto vyzval k modlitbì a bude-li vyslyšena, písmo vytvoøí. Tak se stalo. - Konstantin skuteènì Glagolici sestavil (z ní pozdìji odvozené písmo bylo k jeho poctì nazváno Cyrilicí).


METODÌJ-METOD
Dle dochovaných podobizen byl mohutné postavy, impozantního patriarchálního zjevu i v dobì stáøí. Vynikal strategií a diplomacií. Po letitém úøadu unaven politickými spory na císaøském dvoøe rozhodl se odejít do kláštera na Olympu. Na pøíkaz císaøe musel však doprovodit bratra na misi k Chazarùm. Aby byl starší bratr podøízen mladšímu, nebylo obvyklé, ale Metodìj vše konal s pokorou v srdci. Po návratu z mise odmítl císaøùv návrh stát se biskupem, a pøijal úøad opata v klášteøe Polychrom.


Na Moravu pøišli oba bratøi roku 863. K. se zamìøil pøedevším na výchovu knì¾í a šíøení víry, Metodìj na èinnost organizaèní a správní s velkým smyslem pro strategii. O vztahu bratøí svìdèí ¾ádost Konstatntina pøed jeho smrtí: zapøísahal Metodìje, aby se na Moravu vrátil a pokraèoval. Pøesto, ¾e Metodìj vìdìl, jak bude práce obtí¾ná, pøislíbil. Na území se vrátil po svém jmenování arcibiskupem pro Moravu a Panonii a jako pape¾ský legát pro øešení sporù, navíc s povolením vykonávat slovanské bohoslu¾by. Pøi prùchodu Nìmeckem byl zatèen a vìznìn ve švábském klášteøe (dva roky). A¾ pape¾ Jan VIII. umo¾nil Metodìjovi návrat na Moravu. Rozkvìt køes»anství, upevòování a vliv køes»anství i do sousedních slovanských zemí, bohoslu¾by (i pøes zákaz) ve slovanském jazyce: dùvody, pro které byl Metodìj roku 879 povolán do Øíma. Zde byl ob¾alován pro neposlušnost, s odùvodnìním, ¾e prohlubuje rozkol mezi východem a západem. Metodìj však svou „moravskou“ misi dùstojnì obhájil. Po návratu na Moravu však musel èelit mnoha pøeká¾kám. Zemøel roku 885.


DÍLO-SPOLEÈNÉ
Mise do Bagdádu, k Chazarùm. Práce na území Velké Moravy. Bratøi, rovnocenní v teologickém vzdìlání, pøelo¾ili z Písma èásti nezbytné pro liturgii. Vytvoøili stylisticky jednolitý celek s pevnì utváøenou terminologií a dokonalou prozodicko-eufonickou stránkou. S vìdomím, ¾e texty budou èteny nahlas a vøazovány do liturgie, aby ètenáø nemìl potí¾e s výslovností a s rytmem. Další texty: u Konstantina s duchem básnickým, u Metodìje s nábojem prozaicky jasným. Konstantin obhájil potøebu slovanské liturgie, Metodìj obecnou pravovìrnost. Spoleènì vytvoøili výklad o Bo¾í trojici, spisy Slu¾ebník (misál), Trebnik (s formuláøem pro udílení svátosti), ®altáø (pro modlitbu církve, shodný se starozákonní knihou), Pateriku: ¾ivoty církevních Otcù -duchovní èetbu seminaristùm.

Cyril ze základu písma øecké abecedy a s u¾itím znakù z jiných písem vytvoøil první slovanskou abecedu: g(h)laholici. Psal díla, jejich¾ originály se nedochovaly, hlavnì øecky. Kromì staroslovìnských zlomkù jsou známé jeho latinské pøeklady øímského knihovníka Anastasia. Vytvoøil pojednání o ostatcích sv. Klimenta a Hymnus na sv. Klimenta. Ve staroslovìnštinì napsal pøedmluvu ke ètyøem Evangeliím Proglas, poslední jeho prací byl Scholion (obhajoba biskupského primátu).


Metodìjovým nejrozsáhlejším dílem je církevní zákoník Nomokánon-Kormèaja kniga: pøeklad caøihradského spisu, významnì uzpùsobeného moravským pomìrùm. Menším samostatným dílem je Øeè k soudcùm-kní¾atùm. A nejdùle¾itìjším dílem právnickým (zèásti Cyrilovým) je první civilní zákoník pod názvem Zakon sudnyj ljudem: vyšel z øeckého zákoníku Akloga (okolo roku 726) i ze západního øímského práva, s pøihlédnutím ke zvykovému právu, tehdy platnému na Moravì. Jak dalece se Metodìj podílel na pøekladu penitenciálu z latinského originálu pro potøeby zpovìdníkù z øad slovanských knì¾í, není známo. Pøínosem jeho právního díla je vytvoøení právního systému církevního i civilního tak, aby zajistilo dokonalou právní autonomii urèitého území.


Význam odkazu uèencù:
Cyril a Metodìj pøišli na Moravu v dobì, kdy jednota církve byla vá¾nì ohro¾ena, a toho si byli velmi dobøe vìdomi. Sna¾ili se její dvojkolejnosti èelit vytvoøením pevného, východního centra jako východiska pro misie do oblastí, kde se u¾íval slovanský jazyk. S myšlenkou vybudovat tzv. tøetí køes»anskou oblast s duchovním nábojem. Uvìdomovali si potøebu církve univerzální: se schopností øešit povahu tehdejšího území Evropy jako jednotného kontinentu a s potøebou vìdomí jednolitého køes»anského základu i plurality projevu.


Pro území Velké Moravy a jeho slovanský národ polo¾il Konstantin základy svébytnosti kulturní, Metodìj základy samostatnosti státní. Díky obìma bratrùm to na území Velké Moravy základ pro jednotné køes»anství a duchovnost.


Olga Szymanská

* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky

 


 



Komentáøe
Poslední komentáø: 05.07.2022  09:36
 Datum
Jméno
Téma
 05.07.  09:36 Vesuviana
 05.07.  08:26 von