Prorokova milenka
Tak zní lákavý titul knihy nìmeckého spisovatele Mattiase Gerwalda, autora nìkolika historických románù. Po pøeètení tohoto historického románu si uvìdomíme, ¾e toho o Muhammadovi, islámském prorokovi a islámu všeobecnì, mnoho nevíme. Vlastnì jen to, co se nám èasto pøipomíná ve sdìlovacích prostøedcích, ¾e je zakladatelem islámu, jeho¾ radikální vìtev vzývá d¾ihád, boj proti všem nevìøícím. A ¾e islamisté jsou teroristé, jím¾ není radno vìøit. ®e neuznávají demokracii a lidská práva, èemu¾ je musíme nauèit tøeba i za pomoci nejmodernìjších zbraní.
Kdo si Gerwaldovu knihu pøeète, pozná, ¾e vìci nejsou tak jednoduché. Doví se, ¾e aè byl Muhammad negramotný, poznal coby prùvodce karavan mnoho sousedních zemí, setkal se s ¾idy a køes»any i s jejich vìroukou, poznal mnoho arabských kmenù s jejich zvyky a vírou.
Byl inteligentní a vybíral z uèení ¾idù i køes»anù co se mu hodilo pro splnìní svého cíle, vytvoøení celosvìtové islámské øíše.
Na jednom vojenském ta¾ení poznal devítiletou dceru svého spolubojovníka Aišu, která ho okouzlila a pøibral ji ke své stárnoucí man¾elce Chadíd¾e jako další. Pravda ovšem je, ¾e man¾elství se naplnilo podle tehdejších zvyklostí a¾ kdy¾ Aiše bylo 12 a stala se ¾enou. (Proto také asi nemohl být katarský princ, který v Èechách obcoval s nezletilými, doma potrestán. Podle tamních zvykù u¾ nebyly dìtmi).
Proto¾e Prorok neumí psát ani èíst, stane se Aiša jeho pamìtí. Postupnì zapisuje jeho vize a myšlenky, dokonce ještì mnoho let po Muhammadovì smrti. Byla to právì Aiša, která dokázala man¾ela pøivést zpìt k vìdomí pøi jeho záchvatech, jen ona umìla tlumoèit, co chtìl pøi nich svìtu Prorok sdìlit. Dá se bez pøehánìní øíci, ¾e právì ona byla autorkou koránu, a u¾ za ¾ivota se stala oslòující postavou své doby s hrdým titulem Matka vìøících.
Za svého ¾ivota se Prorok i Aiša museli vyrovnávat s mnoha pøeká¾kami. Muhammad byl z Mekky vyobcován, proto¾e jeho víra v jednoho boha se nesluèovala s kmenovými zvyklostmi a ohro¾ovala obchod. Pøestìhoval se do Medíny, ale i tam se dostal do sporu s rùznými kmeny i se ¾idy. Kdy¾ mu ¾idé pøi obléhání mìsta nepøispìli svou pomocí a dokonce vyjednávali s obléhateli, bylo jich po vítìzném boji, kdy¾ odmítli pøestoupit na islám, na 700 nemilosrdnì veøejnì s»ato. Zvìst o tomto krveprolití Muhammadovì proslulosti prospìla a dokonce mohl navštívit i Mekku a posvátnou Kaabu.
Po jeho smrti (632) se rozvinuly boje o nástupnictví, tady je koøen rozdìlení muslimù na šíity a sunnity. Aiša byla v dìtství léèena jedy a zùstala neplodná. Tak vznikl spor o tom, kdo bude hlavou islámu, zda Muhammadovi potomci od ostatních ¾en, èi zda má spoleèenství nárok zvolit si vùdce samo.
Román Prorokova milenka plnì respektuje historické skuteènosti v postavách i dìji a podává ètenáøi obraz arabské kmenové spoleènosti v 7. století našeho letopoètu. Souèasné události v Lybii èi Sýrii nám ukazují, ¾e kmenová islámská spoleènost pøíliš nezmìnila své zvyky, a ¾e euroamerické pojetí civilizace je jí cizí.
Ivo Antušek