Na pøástkách v Podorlicku
287stránková kniha, která vznikla pøevyprávìním historických pøíbìhù se vztahem ke skuteèným místùm a vycházející z historických faktù regionu orlického podhùøí v dobách minulých staletí, kdy lidé nemìli televize a scházeli se spoleènì na pøástkách, vyšla v roce 125. výroèí narození Eduarda Weise (*26. ledna 1886) z iniciativy jeho rodiny. Na vydání se podílela i vynikající výtvarnice Jarmila Haldová ze Sedloòova v Orlických horách. Køest této vzácné knihy, je¾ vyšla víc ne¾ 50 let po jejím napsání, mìla køest v letovisku Studánka v sobotu 1. øíjna a právì tam – v ten den a jen tam - byla k dostání limitovaná èíslovaná série 53 jejích výtiskù. Její kmotrou se stala Petra Èernocká. O rozsahu díla svìdèí i výèet povìstí a zkazek ze ¾ivota lidu a z historie Podorlicka, jak zní podtitul, ten je na ètyøech stránkách. Uveïme namátkou pár: O hradu Velešovì, O tvrzi v Uhøinovicích, O kostelích v Šachovì a v Èerníkovicích, Kaplièka Panny Marie Karmelské v Solnici, O lázních v Kostelci i nad Orlicí, O pùvodu Studánky u Rychnova, O vodníku pod Pøímem, O upíru v Liberku, O Fekstu u Byzhradce, O uštvané ¾enì na Halaburce, O èerném psu u koruneckého rybníku. Velice cenné jsou autorùv doslov, doplòky, poznámky, literatura a prameny.
Autor této publikace Eduard Weis byl vpravdì renesanèní osobností - profesorem filozofie, archiváøem, kronikáøem, který do kroniky Rychnova nad Knì¾nou zapisoval události všední i významné, a pøispìvatelem regionálních novin Posel z podhoøí. Byl dlouholetým re¾isérem a dramaturgem ochotnického souboru Tyl v Rychnovì, který umìl poutavì vyprávìt na besedách o minulosti kraje. Byl také správcem místního muzea i rádcem široké ètenáøské obci a se svými znalostmi historika umìní zpracovával dokumentaci ke sbírkám zámecké obrazárny. Na sklonku svého ¾ivota se nìkolik let vìnoval psaní této publikace a vyu¾il svých znalostí historie a kontaktù s lidmi, kteøí mu pomohli vytvoøit tuto ucelenou sbírku.
Abychom pochopili tento edièní poèin, dejme ho do širších souvislostí a citujme kapitolku Traktory do zámku a podtitulem o komunistické zhùvìøilosti po víc ne¾ 50 letech z multimediálního DVD knì¾enskorychnovského prùvodce:
Ten docela zapomenutý 429stránkový strojopis Eduarda Weise z roku 1953 nevydané publikace „Barokní obrazárna v kolowratském zámku v Rychnovì nad Knì¾nou“ pøedstavuje popis jednotlivých obrazù i jejich seznamy z let 1716, 1743, 1785, 1853, 1872 a 1937 a na stranì 425 pod názvem „Nìkolik slov závìrem“ pøináší dìsivé svìdectví o plánech komunistických mocipánù na vyu¾ití tehdy státního zámku v Rychnovì nad Knì¾nou jako STS (strojní traktorové stanice). Ocitujme je z originálu bez pravopisných úprav.
Konèím svou práci a znovu opakuji: její úèel je ryze kronikáøský, a podnìt k ní byl dán obavou, ¾e jednou nebude Rychnovanu ani známo, jak vzácné památky ušlechtilého umìní minulých staletí byly kdysi shromá¾dìny ve zdejším zámku. Tarda sit illa dies et longo serior aevo - ale mohou-li se ji¾ dnes ozývati návrhy úøedních komisí, ¾e místnosti v zámku by se znamenitì hodily za sýpky, ¾e v kolonádì je mo¾no umístit víc ne¾ 85 traktorù a øada místností mù¾e být výborným skladištìm materiálu a zbo¾í nejrùznìjšího druhu a ve velikém mno¾ství, kdy¾ na námitku správce zámku, ¾e po zabrání všech místností nezbude mu místa ani k povìšení prádla, odpovídá jeden z èelných èlenù komise a kulturní (!) funkcionáø s velikou pravomocí, ¾e mù¾e k tomu dobøe poslou¾it kaple - pak je skuteènì oprávnìná obava, ¾e kolowratská sbírka obrazù nebude mít ji¾ dlouhého trvání v podobì, jak byly zùstavena svým restaurátorem, ba dokonce ¾e se s ní Rychnov vùbec rozlouèí jako s nábytkem v jednotlivých salonech výstavních, který byl rozvezen do nejrùznìjších míst a mìst.
A i kdy¾ obavy ty jsou snad (a doufejme, ¾e jistì zbyteèné, kdy¾ na druhé stranì jiný resort státní správy vìnuje velmi znaèné èástky na opravy a údr¾bu zámku, hledì jej uchovati jen pro úèely kulturní) není ani pak tento nástin stavu zdejší obrazárny bezúèelný: dosud se setkal ka¾dý, kdo se chtìl o ní dovìdìt nìèeho bli¾šího, jen s pøívalem neznámých jmen autorù, kterým chtìl oslniti laika „uèený“ pisatel prùvodcù a turistických pøíruèek; o obrazech se vlastnì nedovìdìl vùbec nièeho.
A tak, tøeba snad i tato práce jsou jen „jepicovité záznamy, hodné podrobných dìjin ostrostøelcù“, jak vlídnì posuzuje takový sbìr kronikáøského odpadu jeden z vlivných dnešních autorù, pøece se domnívám, ¾e mù¾e leckomu poslou¾it aspoò jako ukazatel zarostlých cestièek k historické skuteènosti.
Pokud si nìkdo myslí, ¾e v pøípadì rychnovského kolowratského zámku jde jen o legrácku, pak pøipomeòme, ¾e sousedící jízdárna, postavená v roce 1727, byla v pøedlistopadových letech vyu¾ívána jako sýpka obilí, tìlocvièna a sklad nábytku. Nic vymyšleno, pøátelé. O to víc si ceníme vydání této Weissovy publikace Na pøástkách v Podorlicku. Publikace, napsaná – citujeme – k oslavì 700. výroèí zalo¾ení mìsta Rychnova nad Knì¾nou 1258-1958, je k dostání za 250 Kè.
Eduard Weis (* 26. 1. 1886 Zadní Hutì, okres Pøíbram - † 27. 10. 1960 Rychnov nad Knì¾nou) je pochován na rychnovském høbitovì.