Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Miriam,
zítra Libìna.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

SOS MaS, z.s. radí – Energošmejdi se sna¾í zneu¾ít situace zoufalých lidí
 
Statisíce lidí si po ukonèení èinnosti spoleèností ze skupiny Bohemia Energy nyní musí øešit nového dodavatele elektøiny nebo plynu. A právì tito spotøebitelé by mìli být v souèasné dobì velmi obezøetní a dát si pozor na nepoctivé obchodníky. Tvz. „energošmejdi“ se toti¾ sna¾í zneu¾ít jejich zoufalé situace. Ceny energií stále rostou a nepoctiví obchodníci v tom vidí další skvìlou pøíle¾itost, jak oslovit potenciální odbìratele a nabídnout jim na první pohled „výhodné nabídky“. Telefonicky oslovují spotøebitele a nabízejí jim pomoc s výbìrem nového dodavatele. Bezradný spotøebitel se i stébla chytá a lehce uvìøí klamavému tvrzení, ¾e nic není závazné a své rozhodnutí si bude moci kdykoli rozmyslet. Ve skuteènosti tomu tak zpravidla nebývá. „Energošmejdi“ jdou však dál, vydávají se za pracovníky energetického regulaèního úøadu, zástupce dodavatele poslední instance nebo spotøebitelské organizace a spotøebitelùm doporuèují konkrétní dodavatele.
 
Nekalé jednání zprostøedkovatelù energií pokraèuje dál.
V našich poradnách jsme zaznamenali øadu pøípadù, kdy se prodejci pomocí telefonických hovorù sna¾ili spotøebitele manipulovat k uzavøení smlouvy sérií vhodnì formulovaných dotazù. Tvrdili jim, ¾e chtìjí pouze nezávaznì pomoci s výbìrem a pøípadnì pøechodem od tzv. dodavatele poslední instance k novému dodavateli. Následnì dojde k uzavøení pro spotøebitele nevýhodné smlouvy, kterou spotøebitel èasto nechce být vázán. Bohu¾el záva¾nost celé situace si vìtšina z nich uvìdomí zpravidla a¾ mnohem pozdìji a to v momentì, kdy jsou po nich vymáhány sankce za nedodr¾ení takové smlouvy v øádech tisícù korun. Proto bychom spotøebitele chtìli varovat ji¾ teï. Vyu¾ití jejich nabídky, mù¾e spotøebitelùm následnì zpùsobit ještì vìtší problémy.

Podobné telefonické údajnì „nezávazné“ nabídky bývají samozøejmì závazné. Spotøebitel mù¾e smlouvu uzavøít také po telefonu. Pøesto¾e uzavøení takové smlouvy je velmi jednoduché, dostat se z ní bývá o mnohem slo¾itìjší, a kdy¾ od smlouvy nestihne vèas odstoupit, a to do 14 dnù od jejího uzavøení, konèí taková nabídka zpravidla sankcí. Pokuty se v prùmìru pohybují okolo 5 tisíc korun za ka¾dé odbìrné místo, co¾ pro domácnost, která odebírá elektøinu i plyn a vlastní tøeba i chatu a gará¾, znamená opravdu citelný zásah do rodinného rozpoètu. Situace je o to horší, ¾e cílem „energošmejdù“ bývají zpravidla senioøi, tedy zranitelná skupina s omezenými pøíjmy.
 
Na co si dát pozor
Spotøebitelùm doporuèujeme maximální ostra¾itost. V prvé øadì je dùle¾ité pøipomenout, ¾e Energetický regulaèní ani jiný úøad spotøebitele nekontaktuje telefonicky a v ¾ádném pøípadì nesmí doporuèovat konkrétní dodavatele energií! Dodavatelé poslední instance sice mohou oslovit spotøebitele napøímo, ale èiní tak zpravidla písemnì. Také si uvìdomme, ¾e pøece ¾ádný z korektních dodavatelù nás nebude nutit k odsouhlasení smlouvy pouze po telefonu, ani¾ by nám byl ochoten poskytnout text smlouvy. Tento krok je pøece potøeba si dobøe promyslet, smlouvu si dùkladnì proèíst a potom teprve odsouhlasit. V¾dy je bezpeènìjší, kdy¾ si spotøebitel nového dodavatele vyhledá sám. Mù¾e vyu¾ít nezávislé srovnávaèe cen, tzv. kalkulaèky. Doporuèujeme ten, který na svých stránkách nabízí Energetický regulaèní úøad, kde spotøebitel zjistí, jaké ceny jim dodavatelé aktuálnì nabízejí. Spotøebitelé by sice nemìli pøíliš dlouho setrvávat v re¾imu dodávek od dodavatelù poslední instance, kteøí ze zákona zajiš»ují po krachu dosavadního dodavatele dodávky po dobu a¾ 6 mìsícù, a to z dùvodu vysokých cen za energie v tomto re¾imu, na druhou stranu, ukvapené podepsání první nabídky, která se namane, mù¾e spotøebitele do budoucna vyjít také pìknì draho. Nyní platí víc ne¾ kdy jindy, dvakrát mìø a jednou øe¾.
 
Marcela Reichlová, Sdru¾ení obrany spotøebitelù Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdru¾ení obrany spotøebitelù Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotøebitelù. Poskytuje základní informace o reklamaèním øízení, o délce záruèní doby, lhùtì k vyøízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v mìstech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromì poradenství realizuje øadu dalších aktivit, zamìøených na zlepšení postavení spotøebitelù a spolupracuje s øadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy obèanù.


Komentáøe
Poslední komentáø: 22.11.2021  17:26
 Datum
Jméno
Téma
 22.11.  17:26 Vesuviana díky
 22.11.  17:13 Jaroslava
 22.11.  13:14 Václav ©mejdi s toale»ákem
 22.11.  10:55 Evussa