Superb jako uèební pomùcka
To není vtip, ale skuteènost, a dobrý dùvod pro to, abychom se zastavili tam, kde tomu tak je, ve Støední škole – Podorlickém vzdìlávacím centru Dobruška. Víme, ¾e zastává dùle¾ité místo v pøípravì mláde¾e podorlického regionu na strojírenské i nestrojírenské profese a pøipravuje mladé lidi na obory, které by mìly nalézt v regionu uplatnìní. A nemo¾né, tedy mít hodnì ¾ákù, se tu stalo faktem díky tomu, ¾e zøizovatelem této školy je Podorlické sdru¾ení zamìstnavatelù, které vzniklo k zajištìní pøípravy dostateèného mno¾ství kvalifikovaných pracovních sil pro své potøeby a k dalšímu rozvoji.
Dobrý dùvod zeptat se øeditele Ing. Vladimíra Voborníka:
Jaká je nabídka volných pracovních sil a oborové struktury vycházejících absolventù støedních škol podorlického regionu?
Z hlediska potøeb a plánovaného rozvoje zejména pro strojírenské organizace nevyhovující a podle prùzkumu pro další období naprosto nedostaèující.
Jak to hodnotilo Podorlické sdru¾ení zamìstnavatelù?
Jako nepøíznivé pro budoucí rozvoj organizací sdru¾ení i celého regionu. Dovoz pracovních sil ze zahranièí neøeší problém kvalifikované obsluhy moderních technologií ani nevede ke sni¾ování nezamìstnanosti regionu. Výrobní organizace mají pøedevším zájem o kvalifikované zamìstnance z regionu Podorlicka a jeho okolí. Øešením bylo vytvoøit vlastní zaøízení pro zajištìní svých potøeb kvalifikovanými zamìstnanci, a to formou praktické i teoretické pøípravy v po¾adovaných uèebních a studijních oborech se zapracovanými po¾adavky organizací do rámcových vzdìlávacích plánù, rekvalifikací, kurzù a školení vèetnì zajiš»ování oblasti celo¾ivotního vzdìlávání.
Vím, ¾e vaše škola má 450 ¾ákù ve studijních a uèebních oborech. Jakých?
Mechanik strojù a zaøízení, mechanik seøizovaè, elektronické poèítaèové systémy, informaèní technologie, zámeèník, klempíø, strojní mechanik, nástrojaø, klempíø-strojírenská výroba, obrábìè kovù a podnikání.
Vaše škola je soukromá.
Školné ¾áci hradí pouze u nástavbového studia. Ostatní obory školné neplatí, naopak u tøíletých oborù dostávají ¾áci ji¾ v prvním roèníku 500 Kè mìsíèní stipendium a veškeré školní pomùcky vèetnì uèebnic a svaèinky ze školního bufetu zdarma, ve vyšším roèníku se jedná i o nìkolikatisícové èástky. Navíc zajiš»ujeme výuku moderních zpùsobù svaøování ve vlastní sváøeèské škole. Uchazeèe na všechny obory pøijímáme bez pøijímacích zkoušek a podmínkou není mít vlastní poèítaè. Naše škola má 120 ¾ákovských poèítaèových pracoviš» a 6 multimediálních uèeben.
Vím, ¾e se zapojujete mj. do grantových projektù Královéhradeckého kraje, abych citoval pøesnì, podporou modularizací vzdìlávacích programù ke zmírnìní nedostatku kvalifikovaných pracovníkù technických profesí v podorlickém mikroregionu. Pro mì to zní moc odbornì, buïte prosím konkrétní.
Výukové moduly vzdìlávacích programù, sestavených z konkrétních po¾adavkù firem v rámci ukonèené podpory grantového projektu, pøipravujeme ve spolupráci s Hospodáøskou komorou východních Èech. Máme areál s 55letou tradicí technického vzdìlávání, který je zárukou nejen kvalitní teoretické výuky, ale zejména praktické pøípravy na konvenèních i NC a CNC strojích, rukodìlné dovednosti, sváøení, tisku, klempíøství aj. Personální obsazení máme zajištìno zkušenými vlastními i externími lektory a tradièní dlouhodobá vazba na okolní výrobní organizace umo¾òuje i realizovat nejpo¾adovanìjší odborné kurzy z oblasti propojení výpoèetní techniky a informaèních systémù s moderní technikou, zejména NC a CNC systémy, ale i konstrukcí a technologií, vèetnì komplexního uzavøeného øídícího a informaèního podnikového systému.
Slyšel jsem o Europassu ve Vaší škole.
Jde o certifikát s tímto názvem, který úspìšní maturanti dostávají spolu s maturitním vysvìdèením. Naše škola v souèasné dobì zdarma zajiš»uje Europass všem našim úspìšným absolventùm, a to nejen u všech studijních maturitních oborù (i technických), ale i u všech tøíletých uèebních oborù. Absolventi oboru podnikání jsou tak vybaveni dokladem o vzdìlání pro pohyb po celé Evropské unii. Základem jejich vzdìlání zùstává odbornost, se kterou pøišli na školu a doplnili si své mo¾nosti samostatné podnikatelské èinnosti maturitní zkouškou, ale rozšíøili tak své mo¾nosti pøi vyhledávání místa na trhu práce.
Vidím, ¾e hospodáøskou krizi nepoci»ujete. Pro mì je tøeba pøekvapením – a nevidìl jsem to nikde jinde, ¾e by nìkde mìli auto znaèky Superb jako uèební pomùcku.
Je tomu tak, a ¾e takovou uèební pomùcku opravdu máme, øeknu pøímo: Vstøíc nám vyšla kvasinská automobilka. Pøes hospodáøskou krizi trvá zájem organizací o naše absolventy technických oborù a zejména strojírenských profesí. Doplním, ¾e ¾áci se úèastnili øady stá¾í, praxí v rámci odborného výcviku a tematických exkurzí v mnoha strojírenských výrobních organizací.
Dìkuji za rozhovor.