Po letech vysoké ocenìní z holandského Utrechtu do èeského Vamberka.
Dopis adresovaný 81letému Luboru Boøkovi, kdysi organizátoru ojedinìlých soutì¾í mladých varhaníkù ve høe na historické varhany ve Vamberku:
V¾dycky jste se velmi – a s velkým úspìchem – nasazoval pro varhanní kulturu ve Vamberku a okolí a Vaše snahy mìly nejen národní, ale také mezinárodní význam. Soutì¾ ve Vamberku znamenala pro mladé èeské varhaníky velmi mnoho a doteï øíkají milovníci varhan tady v Holandsku i v Nìmecku, jak krásnì zní na CD varhany u svaté Barbory. Jsou to první varhany v Èechách, které i díky Vám byly naladìny ve støedotónovém ladìní a to má celonárodní hudební význam. Vzpomínám si velice dobøe na naše setkání ve Vamberku nebo v Praze. Jste pro mì významný díl mých milých vzpomínek na Èechy u¾ od zaèátku. Zjara 1995, pøi soutì¾i ve Vamberku, jsme Jos Leussink a já snili o natoèení èeské série varhan pro nizozemské katolické rádio. Náš milý kolega z Èeského rozhlasu Radek Rejšek nám slíbil pøipravit orientaèní cestu po èeských varhanách, ale bohu¾el to nestihl. Tím jsme byli Jos a já prakticky ztraceni a bez znalosti èeštiny. Chtìli jsme u¾ bez úspìchu odjet zpátky domù. Ale rozhodli jsme se pøece, na radu Radka Rejška, zajet do Vamberka, abychom aspoò získali nìjaký dojem o úrovni (mimochodem dobré) mladých èeských varhaníkù. A kdy¾ jsme stáli jakoby ztraceni pøed kostelem svatého Prokopa, najednou jste pøišel a velmi dobrou nìmèinou jste se nás pøátelsky zeptal, jestli nám mù¾e nìjak pomoci, a zorganizoval jste nám ubytování a byl jste bájeèný hostitel. Ještì si vybavuji Váš úsmìv a nadšení, kdy¾ jste nám ukázal varhany u svatéo Barbory. Krom toho jste nás seznámil s Pavlem Èerným, který nás hned po ú¾asném rozluèkovém veèeru v sokolovnì provedl po mnoha pìkných varhanách a neuvìøitelnì energicky nám pomohl pøi pøípravì projektu natáèení, tak¾e vùbec mohl zaèít. Udìlali jsme 62 nahrávek, ze kterých je mnoho na vìènou dobu ulo¾eno na CD. U nahrávek svaté Barbory a Rychnova jste byl samozøejmì pøi tom, a kdybyste svým diplomatickým jednáním s masokombinátem ve Vamberku nezaøídil na pár hodin ticho od chladicích agregátù, nahrávka by se nepovedla. Pro mì bylo velké pøekvapení na tyhle roztomilé varhánky najednou hrát s krátkou oktávou a støedotónovým ladìním. I varhanáøi Hans van Rossum a Pierre Pfister si na tuhle mimoøádnì úspìšnou práci ještì velmi dobøe vzpomínají. ®e se o dva roky pozdìji, kdy¾ u¾ jste mì pozval do poroty soutì¾e a smìl jsem vést u svaté Barbory semináø, zjistilo, ¾e varhany jsou ještì v dobrém stavu, mì zvláš» potìšilo. Tak jsou Èechy pro mì spojeny s Vaší vøelou pøátelskou osobností. I kdy¾ se v tomto ¾ivotì u¾ neuvidíme, zùstane hodnì pøekrásných vzpomínek.
Váš Peter van Dijk.
Rozhovor s Luborem Boøkem
Pane Boøku, dovolte po pøeètení tohoto dopisu, abych Vás poprosil o pár slov o tomto neprávem pozapomenutém holandském poèinu - dvou souborech cédéèek s nahrávkami historických èeských varhan, je¾ vyšly v Holandsku roku 1998 pod názvem Organa Antiqua Bohemica. Vím, ¾e tato CD s nahrávkami èeské varhanní hudby uskuteènili pracovníci redakce katolického vysílání nizozemského katolického Rádia Hilversum, v Èeské republice nejsou distribuovány a u nás je vlastníte jen Vy. Oba soubory Vám poslali jejich tvùrci – shodou okolností jste taky tehdy slavil narozeniny. Co obsahují?
První soubor se ètyømi kompakty je vìnován nahrávkám historických varhan v 28 kostelech v Èechách a na Moravì. Pokud chcete podrobnì, pak tedy 1. CD – I. Zlatá Koruna , II. benediktinský klášter Kladruby, III. Peruc, IV. Lubenec , V. kostel sv. Jiljí Teplá, VI. kostel sv. Mikuláše Cheb, VII. – dóm Litomìøice, 2. CD - VIII. – kostel sv. Barbory Manìtín, IX. Bezno, X. Rabštejn nad Støelou, XI. kostel Všech svatých Èeská Lípa, XI. Chrastavá, XIII. – kostel sv. Mikuláše Louny, XIV. Filipov; 3. CD - XV. kostel sv. Barbory Vamberk, XVI. Králíky, XVII. kostel Nejsvìtìjší Trojice Rychnov nad Knì¾nou, XVIII. Lomnice nad Popelkou, XIX. Rokytnice v Orlických horách, XX. Bøeznice, XXI. zámek Lu¾any, XXII. Petrovice; 4. CD XXIII. minoritský klášter Èeský Krumlov, XXIV. premonstrátský klášter Milevsko, XXV. Dolní Dvoøištì, XXVI. Neètiny, XXVII. premonstrátský klášter Teplá, XXVIII. Mìsto Touškov.
A druhý soubor?
Ten obsahuje dvojalbum s nahrávkami 11 historických varhan v Praze. Oba jsou doprovázeny podrobným popisem od vzniku celého projektu a¾ po vyobrazení a charakteristiky všech nástrojù. Prùvodní slovo je v holandštinì, nìmèinì, angliètinì, francouzštinì, španìlštinì, ale taky v èeštinì.
V redakci Rádia Hilversum probírali nìkolik let mo¾nost uskuteènit sérii vysílání o historických varhanách v èeských zemích.
Ano, z mála pramenù a nìkolika gramofonových nahrávek, které mìli k disposici, vznikala pøedstava zatím neznámého a do znaèné míry - to cituji jejich slova - nezka¾eného varhanního ráje. Chci tu zdùraznit roli øeditele Rádia Hilversum pana Jose Leussinka, bez nìho¾ by celý tento projekt vyznìl naprázdno.
®ijete ve Vamberku, z Vašeho okolí byly vybrány tøi historické nástroje.
Ten nejstarší z nich jsou malé varhany høbitovního kostela svaté Barbory u nás ve Vamberku. Byly postaveny neznámým autorem v 17. století a nedlouho pøed nahrávkou opraveny, kdy mj. byla obnovena pùvodní krátká velká oktáva. Nároènou práci provedli dva špièkoví varhanáøi - Hans van Rossum z Holandska a Pierre Pfister z Francie. Právì na tento nástroj na onom CD hraje Peter van Dijk, utrechtský varhaník a jeden z autorù celého projektu, tøi krátké skladby ze 16. - 17. století, mezi jinými i fugu od èeského anonyma. Mohu-li k této skuteènosti pøipomenout drobnost o uskuteènìní této “bleskové“ opravy a úpravy, bylo to ocenìno èástkou pøes 40 000 Kè. Moje obavy, ¾e to „spadne“ na mì, rozptýlil øeditel Leussink ujištìním, ¾e to zahrnul do re¾ie projektu. U nás nevídaný pøístup.
A druhé varhany?
Tím dalším z rychnovského okresu vybraným historickým nástrojem, témìø celým vyrobeným z dubového døeva, byly jedny z nejvìtších dvoumanuálových varhan v Èechách - varhany v kostele Nejsvìtìjší Trojice v Rychnovì nad Knì¾nou. Byly postaveny 1843 Jiøím Španìlem ml. a restaurované 1992-95. V provedení pra¾ského varhaníka Pavla Èerného, vítìze varhanní soutì¾e v Lublani 1992 a Pra¾ského jara 1994, zaznívá na tomto nástroji Fantasie in C Josefa Bohuslava Foerstera z roku 1896. Mnì se nejvíc líbí právì tato nahrávka - já jsem za mlada na gymnáziu obdivoval Otakara Bøezinu a tato skladba mnì pøipomíná meditace tohoto básníka, kde všecko ústí do finále, kde se koncentrují myšlenky, všecko vytryskne a konèí v mohutném chorálu.
A tøetí z vybraných nástrojù?
Na ten hraje všestranný nizozemský hudebník Hans Leenders. Jde o varhany v kostele Všech svatých v Rokytnici v Orlických horách, které byly postaveny 1894 bratry Riegrovými. V tomto pøípadì zní z obou ukázek èeská hudba 20. století - Malá chorálová partita na píseò „Je¾íši, jsi celý mùj“ Petra Ebena, rodáka z nedalekého ®amberka, a Pastorale dorico moravského varhaníka, skladatele a pedagoga Antonína Bedøicha Wiedermanna, který zemøel v roce 1951.
Jaká byla geneze tohoto projektu? Vy jste pøece byl neúnavný organizaèní garant všech roèníkù Voøíškova Vamberka a soutì¾í mladých varhaníkù ve høe na barokní varhany. Je tu nìjaká souvislost?
Urèitì. Vamberk mù¾e být právem hrdý na skuteènost, ¾e poèátek realizace tohoto nároèného a rozsáhlého projektu se datoval od 2. roèníku varhanní soutì¾e ve høe na barokní varhany v rámci festivalu Voøíškùv Vamberk 1995. Po pøedchozích kontaktech s hudebním redaktorem Èeského rozhlasu Radkem Rejškem a varhaníkem Pavlem Èerným se nenápadná holandská výprava zúèastnila této soutì¾e. Pøi ní si mapovala, jaké mo¾nosti jim pro jejich zámìr naše zemì skýtá, nu a právì její èlenové zva¾ovali - kromì vamberských varhan - zaøazení 120 historických varhan v Èechách a na Moravì do tohoto projektu. Pro záznam, který mìl podat reprezentativní pøehled èeské varhanní oblasti od 17. století do 2. svìtové války, bylo nakonec vybráno 52 varhan. Nahrávky pak uskuteènilo 17 nizozemských a èeských varhaníkù se tøemi technickými štáby v èervnu a øíjnu 1996 - z toho 25 v Praze na 11 a 56 dìl na 28 místech v Èechách. Zkrátka - podtr¾eno a seèteno 7 a 1/2 hodiny špièkové interpretace v podání evropských mistrù ve skladbách od baroka do souèasnosti. Je tøeba jen litovat, ¾e nedošlo k dohodì s našimi úøady a tato výjimeèná sbírka se u nás nedá koupit.
Dìkuji a pøeji jen zdraví.