Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Drahomíra,
zítra Èenìk.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Nesprávné místo, nesprávný èas


Letecká katastrofa našich sportovcù všemi otøásla, otøásla celým svìtem, jsou vzácné, ale jsou a ¾el i budou, dokonalá, dokonale bezpeèná technika neexistuje a existovat nebude. A neexistuje dokonale spolehlivý jedinec, èlovìk, pilot. Yak 42D také nepatøí k tìm dokonalým, od roku 1980 (!), od kdy je v provozu, jich bylo vyrobeno 178 a tento typ letounu do záøí 2011 potkalo 8 havárií, ale jen 6 z nich bylo prokazatelnì dùsledkem chyby posádky. Zahynulo pøi nich kolem 550 cestujících. U té poslední, snad také selhal èlovìk. Je to mnoho? Je to pøijatelné? Úsudek nechám na vás.


Ale jsem pøesvìdèen, ¾e letecká doprava je mimoøádnì bezpeèná, mnohem bezpeènìjší, ne¾ automobilová, ¾e problémy má jen zcela nepatrné procento letù a to jen nìkdy. Mù¾ete se bez obav svìøit kterékoliv renomované letecké spoleènosti. Konec koncù svìdèí o tom skuteènost, ¾e jsem mj. v letech 1994-96 nalétal kolem 80000 km bez jakýchkoliv problémù. Nicménì nemìli byste patøit k tomu nepatrnému procentu, pro které pouèka o mimoøádné bezpeènosti letadel ne zcela platí.


Pøíhoda i její publicita mi pøipomnìla mé dávné zá¾itky. Chcete-li se o nì podìlit se mnou, ètìte dál, ale neslibuji nic potìšujícího.

 


Yak 42D – zaèátkem záøí ještì létalo v Rusku, Èínì a na Kubì 92 strojù


Ve zmínìných letech jsem pracoval na jednom projektu Evropské komise pro energetiku. Peèovali jsme o tzv. nadnárodní energetické projekty, které se týkaly vlastnì všech zemí støední a východní Evropy ve fázi transformace jejich ekonomiky. V péèi o nì jsem se dìlil s dalšími tøemi kolegy, já jsem si vzal na starost Èesko, Slovensko, Maïarsko. Do projektù byly zapojeny i spoleènosti ze západní Evropy, Rakouska, SRN, Francie, Holandska, Itálie a tak k mým povinnostem patøily cesty témìø po celé Evropì.


Své základní pracovištì jsem mìl v Rumunsku, v Bukurešti, ale pomìrnì pravidelnì, asi tak jednou za 3-4 týdny jsem cestoval do Bruselu, kde sídlila generální øeditelství Evropských komisí, které náš projekt financovaly, øídily. Jak jinak, letecky, vìtšinou s rumunskou leteckou spoleènosti TAROM, stejnou linkou, ve stejný den, stejnou hodinu, stejným letadlem… I naši doma o tom dobøe vìdìli, mobily ještì nebyly, ale prakticky dennì jsem domù volal ze svého bytu na našem velvyslanectví, nebo i cestou z rùzných letiš».


Jednoho dne doma i mezi pøíbuznými vznikl docela slušný poplach. Letadlo TAROM, na lince, kterou jsem pravidelnì pou¾íval, havarovalo. Pokud si vzpomínám, nikdo se nezachránil. Jeden z mých synovcù jako první zachytil tuto zprávu, okam¾itì volal man¾elce a poplašná zvìst se lavinovitì šíøila po celé rodinì. Obávali se, ¾e jsem byl mezi cestujícími. Jak vidíte z tìchto øádkù, v letadle jsem nebyl, svoji pravidelnou cestu jsem absolvoval týden pøed tím.


Je dùle¾ité, nebýt v nesprávný èas na nesprávném místì!


Letecké cesty po Rumunsku také nebyly výjimkou, èasto jsme pøednášeli a o našich projektech na rùzných konferencích a semináøích, navštívil jsem tak Cluj, Tirgu Mureš, lákavou vinaøskou oblast Murfatlar. Památným se stal mùj let do Iasi, takté¾ na docela zajímavou konferenci. Nebyl nièím mimoøádný, snad jen tím, ¾e jsme letìli jakýmsi staøièkým Antonovem.

 


Antonov AN-26 slo¾il do letošního dubna i v naší armádì


Pøíliš dùvìry nevzbuzoval, na køidle, nad kterým jsem sedìl, viditelnì poskakovalo nìkolik uvolnìných šroubù, vybavení bylo znaènì opotøebované…Ale mùj rumunský asistent, Valy, mì ubezpeèoval, ¾e Antonov je mimoøádnì bezpeèný, ještì nikdy ¾ádný nespadl. Jen o nìkolik dnù jsem zjistil, ¾e to u¾ neplatí. Antonov, letící na té¾e lince jen o týden pozdìji havaroval.


Je dùle¾ité, nebýt v nesprávný èas na nesprávném místì!


Jeden dramatický zá¾itek z leteckých cest mì pøece jen neminul, a mùj tehdejší let by mo¾ná pro slabší povahy byl letem posledním, u¾ by mo¾ná nikdy nedokázali sednout do letadla. Byl to let z Moskvy do Prahy, který jsem sdílel se dvìma kolegy, nìkdy v sedmdesátých letech pomìrnì moderním IL 62. Start probìhl jako jindy, letoun strmì stoupal snad po dvì desítky minut, piloti stroj vyrovnali, a letušky zaèali roznášet obèerstvení. „Pøipoutejte se, nekuøte“ ještì nestaèili zhasnout, kdy¾ náhle jakoby vysadily motory, alespoò jejich vysoký tón se náhle pøenesl alespoò o dvì oktávy ní¾e. Letoun se strmì naklonil, zaèal nepøíjemnì klesat, témìø padat. Motory novì zaøvaly, jejich tón byl ale pøerušován nìjakými pazvuky, údery, ranami, nabrali jsme nìco výšky, potom se celý jev nìkolikrát opakoval. Mezi cestujícím zavládlo zlovìstné, tísnivé ticho.


Koneènì se tón motorù ustálil, nabyl jsem dojmu, ¾e opìt letíme „po rovinì“, po palubì se v tichosti prošel kapitán a pozoroval své cestující, letušky roznesly zbytek obèerstvení, ale málokdo se jídla, které se v plastovém obalu ponìkud promíchalo, vùbec dotknul (ti otrlejší hodovali). Všichni jsme si lámali hlavu nad otázkou „co to bylo, co to mìlo být“, ale nikdo se neodvá¾il polo¾it ji nahlas. Náš noèní let trval namísto obvyklých 2 hodin 10 minut hodiny nejménì tøi. V prùbìhu klesání se opìt ozývaly ty nepøíjemné pazvuky, nicménì jsme v Ruzyni bez problémù pøistáli. Noèní letištì mìlo zvláštní, tak trochu strašidelné osvìtlení: blikaèe celého šiku hasièských vozù a sanitek se neshodly ani v rytmu ani ve frekvenci svìtelných efektù…

Vystoupili jsme bez jediného slova. A¾ v letištním autobusu do mìsta se jeden z cestujících odvá¾il polo¾it otázku: pánové, co to bylo??? Odpovìï jsme samozøejmì nenašli a téma radìji nerozvíjeli. Pra¾ský kolega mi nicménì na druhý den volal, prosím tì, neøíkej mé ¾enì o našem letu, u¾ bych nikdy nikam nesmìl! Ale jen o nìkolik týdnù jsem v cestování letadlem pokraèoval, u¾ nevím pøesnì, mo¾ná do Petrohradu, mo¾ná do Tbilisi…


* * *


Jsem stále pøesvìdèen, ¾e letecká doprava je skuteènì mnohem bezpeènìjší, ne¾ automobilová, ¾e problémy má jen zcela nepatrné procento letù a to jen nìkdy, bez obav se obvykle mù¾ete svìøit kterékoliv renomované letecké spoleènosti. V prùbìhu asi tøiceti let práce ve výzkumu jsem nalétal ještì daleko více kilometrù jako v letech zmínìných v úvodu, deset let jsem pravidelnì roènì cestoval do Irkutska (9000 km tam, stejnì zpìt) i do dalších zemí tzv. socialistického tábora s minimálními problémy.


Sedáte-li do auta, lhostejno zda za volant, nebo jako cestující, vystavujete se riziku neskonale vyššímu. Napø. v roce 2010 policie jen u nás, v malé Èeské republice šetøila celkem 68 747 nehod, pøi kterých bylo 711 osob usmrceno, 2655 tì¾ce zranìno a 20099 osob zranìno lehce. Mù¾ete si spoèítat, ¾e to by jen u nás v ÈR byli cestující 14 podobných Yakù 42 na nedávném letu, tì¾ce zranìní by obsadili 50 letadel, které u Jaroslavli havarovalo.


Zdánlivì to nemá logiku, ale i ta letecká nehoda by nás mìla vést k úsilí o vyšší bezpeènost na silnicích, v¾dy» k tragickému neštìstí máme nesrovnatelnì, mnohonásobnì blí¾e, ne¾ posádka onoho neš»astného letadla. Vyhýbejme se nesprávným místùm v nesprávném èase! To nestaèí, jezdìme rozvá¾nì, s klidem, za volantem nikdy nespìchejme. Peèlivì pozorujme chování ostatních u¾ivatelù silnièního provozu i chodcù kolem, nikdy nevíme, co nerozvá¾ného v pøíští chvíli udìlají. A ¾ádné ukvapené pohyby, èasto neumíme oddìlit jeden pohyb od druhého, náhlý pohyb za mobilem, který vypadl z ruky, mù¾e znamenat i bezdìèné str¾ení volantu a následnou havárii. Máte-li pøednost, nevìøte, ¾e ten, který vám zkøí¾í cestu, je si toho vìdom, odboèujete-li, do ka¾dého smìru se podívejte radìji dvakrát. Vyplatí se to!


Je dùle¾ité, nebýt v nesprávný èas na nesprávném místì! A vyhnout se neuvá¾enému chování.


Imrich Lencz

 

 




Komentáøe
Poslední komentáø: 16.09.2011  13:51
 Datum
Jméno
Téma
 16.09.  13:51 imraL
 16.09.  07:01 pavelB
 15.09.  23:04 jisuch53
 15.09.  08:09 ferbl
 15.09.  06:02 Bobo :-)))