Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Kamil,
zítra Stela.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Síla slova, Slavomír Ravik
 
Osobnosti tohoto dne… (15)
 
Tím dnem se rozumí krátký èas Velkého Pátku, kdy se chrámy Pánì zahalí do temnot a smutku. Zvony, které „odletìly“ do Øíma se na krátký èas odmlèí a duchovní slou¾í mši v pološeru  a ve smuteènì ladìných ornátech. Vzpomínku na Golgotu,  køí¾ a na ztrápeného Je¾íše si nelze nepøipomenout. „Ten, který to vidìl, vydává o tom svìdectví a jeho svìdectví je pravdivé“ píše ve svém evangeliu svatý Jan, jediný z apoštolù, který stál naproti køí¾i jako na pøedscénì - plné zvìdavcù a køiklounù. Ve svém stvrzení této zprávy pak pokraèuje další peèetí pøímého svìdka: „On ví, ¾e mluví pravdu, abyste i vy uvìøili. To se stalo, aby se splnil výrok Písma. Ani jedna kost mu nebude zlomena.“  
 
A pøece v tomto zdánlivì beznadìjném okam¾iku, kdy se i nejlepší z Je¾íšových ¾ákù rozprchli, nalézáme náznak velké promìny v duších ¾idovské,  ba i pohanské obce. Man¾elka prokurátora Piláta Claudia Proscula po¾ádala man¾ela, aby nemìl nic s „oním spravedlivým“, ¾e se v noèních snech mnoho natrápila právì kvùli Je¾íšovì procesu. Dodejme, ¾e v té dobì bylo v ¾ivé pamìti varování Caesarovy man¾elky Kalpurnie. Ta prosila  vladaøe, aby nechodil do senátu, nebo» jej ve snu vidìla probodnutého ranami. Caesar neposlechl – a tedy byl proboden 23 ranami dýkou. Ani tentokrát nebylo splnìno pøání paní Claudie – Pilát obmìkèil vlastní svìdomí tím, ¾e si umyl pøed pøihlí¾ejícím davem pøed pevností Antonia obì ruce a pravil: „Jsem bez viny na krvi tohoto èlovìka. To je vaše vìc“. Avšak dav, netuše, co se bude odehrávat v zemi za necelých ètyøicet let, zahulákal: „Jeho krev a» padne na naše dìti“. A¾ budou Øímané køi¾ovat dennì pìt stovek jeruzalémských obráncù si snad vzpomenou na své rouhání osudného Velkého pátku. Co se Piláta týèe, ké¾ by ztropená nespravedlnost byla tak snadno „smytelná“, jak  si øímští obèané pøedstavovali!  Ve skuteènosti si snad prokurátor v Jeruzalémì jen na okam¾ik ulevil svému svìdomí. Z hlediska vìènosti však šlo – vidìno z povzdálí dvou tisíc let, jen o levný patetický výstup, který na výsledku  dramatického zápasu o bytí èi nebytí Je¾íše nakonec nic nezmìnil.
 
Petr, jinak impulzivní chlapík, a první z apoštolù na pape¾ském stolci, který Krista tøikrát zapøel, se ještì toho dne lítostivì rozplakal. A jak se vypráví, do smrti se mu hrnuly do oèí slzy, kdy¾ slyšel kokrhání kohouta. Nebo», jak je známo a jak Petrovi sdìlil sám Je¾íš, ne¾ kohout tøikrát zakokrhá,  tøikrát mì zradíš.  Kristus pod tì¾kým bøemenem køí¾e nebyl nakonec sám. „Kdy¾ ho odvádìli, zadr¾eli jistého Šimona z Kyrény, který se právì vracel z pole, a vlo¾ili na nìj køí¾, aby ho nesl za Je¾íše“. Cestou Je¾íš míjel plaèící ¾eny – Je¾íš je oslovil  a ve vidinì budoucích událostí pravil, ¾e by nemìly plakat nad ním, ale spíše „nad sebou … a nad svými dìtmi; pøijdou toti¾ dny, kdy lidé zaènou øíkat horám: ‚Padnìte na nás!´“  Jedna z ¾en, snad svatá Veronika, podala Je¾íšovi potní roušku, do ní¾ si obì» tohoto dne otiskla svou zkrvavenou tváø. Èím¾ vznikl „pravý obraz“ èi „veroikon“, který je dodnes pøipomínám u šestého zastavení køí¾ové cesty.  Mimochodem   tato rouška údajnì vyléèila øadu nemocných a mimo jiné i obávaného císaøe Tiberia.
 
Ovšem k velkému pøekvapení èlenù ¾idovské velerady se ujali pohøbu dva významní èinitelé – Josef z Arimatie, jako pøítel prokurátora Piláta ale i samotného Je¾íše a postarší farizej Nikodém, který kdysi navštívil Je¾íše v noèních hodinách. Nechtìl si tenkrát nechat ujít  jedineènou pøíle¾itost, aby – co by vzdìlaný znalec Písma – konzultoval mo¾nost pohovoøit o duchovních otázkách  pøímo samotného Je¾íše. Proto¾e se ovšem obával, ¾e si zpùsobí potí¾e mezi ostatními 71 èleny velerady, pøišel tak øíkajíc a¾ za tmy. A nejednou se oba významní èinitelé tohoto sboru neobávají na denním svìtle pohøbívat Je¾íšovo tìlo v dosud nepou¾ívaném Josefovì hrobì.  Josef z Arimatie si od Piláta vy¾ádal svolení k pohøbu a oba pak s Nikodémem sòali tìlo z køí¾e, zavinuli do plátna a ulo¾ili do hrobu, vytesaného do skály. Tak èi onak dali oba mu¾i demonstrativnì  najevo svùj nesouhlas s hanebnou popravou Je¾íše na køí¾i.
 
Co se týèe Josefa z Arimatie, ten se díky své odvaze a Je¾íšovu pohøbu stal èasem patronem hrobníkù a pohøebních slu¾eb. Jak se traduje, jeden z apoštolù, svatý Filip, vyslal nakonec – tentokrát ji¾ obráceného køes»ana Josefa do Británie, kde duchovní vyslanec na ostrovì Glastonbury zemøel a byl tu údajnì i pohøben. Jeho jméno je spojováno i s legendárním Svatým grálem, s pohárkem vysokým údajnì jen pìt centimetrù. Josef do této nádobky ze zeleného onyxu, z nìho¾ mìl údajnì popíjet Je¾íš pøi Poslední veèeøi, údajnì posbíral Kristovu  krev. Od té doby se marnì pátrá po stopách pohárku na britské i francouzské pùdì, a Svatý grál sehrál svou roli i pøi tragickém konci templáøského øádu.
 
Ovšem skuteèným pøevratem tohoto dne bylo vystoupení bezejmenného setníka – dnes svatého Longina pod køí¾em. Ten toti¾ stál proti køí¾i jako evangelista  Jan – a Je¾íšovo utrpení jej nejspíše vnitønì promìnilo. Jak se píše v Matoušovì  svìdectví, chrámová opona se roztrhla, otøásla se zemì, „setník a jeho lidé, kteøí mìli u Je¾íše strá¾, …hroznì se ulekli a øíkali: To byl opravdu Bo¾í syn.“  U Marka èteme, ¾e „setník, který stál naproti nìmu … prohlásil: Tento èlovìk  byl opravdu    syn Bo¾í!“  V Janovì svìdectví se pak dovídáme, ¾e „jeden z vojákù mu kopím probodl bok, a hned vyšla krev a voda.“ Voda se pak stala køtem a krev souèástí eucharistie a symbolické promìny vína v Je¾íšovu krev. A proto¾e šlo o dlouhé kopí, zvané longinus, bylo toto jméno pøeneseno na dosud nepojmenovaného setníka evangelií. Svatý Longin se tak stal prvním pohanem, který pøekonal duchovní propast mezi Jeruzalémem a Evropou. Jak se uvádí, byl Longin, nyní u¾ jako køes»an s»at, kdy¾  odmítl obìtovat pohanským bo¾stvùm. Jeho ruka je uchována ve svatopetrské bazilice v Øímì a èást ostatkù byla pøevezena do kapitulního chrámu na Vyšehradì v èase bouølivého sbírání vzácných ostatkù, roku 1410. Jeho „svaté kopí“ pak mìlo pozvednout morálku a odhodlání rytíøù první køi¾ácké výpravy právì na Blízký Východ a do svatých míst.
 
A nakonec nezbývá ne¾ po sumarizaci faktù tohoto velkého dne pøipomenout, ¾e velerada, zbìsilý dav  a roztøesený prokurátor Pilát nemohli popøít hlas vlastního svìdomí. I kdy¾ se u mnohých  probudilo a¾ v prùbìhu dalších ¾ivotních zatì¾kávacích zkoušek. Naše svìdomí má toti¾ bohatší rastr ne¾   zvyklosti a právní normy spoleèenského uspoøádání. Zákony vydávané státy jsou v pøevá¾né míøe omezeny na bezporuchové fungování mocenských a ekonomických systémù. Naše svìdomí jde ovšem mnohem dále ne¾ právní normy, které nás nebudou stíhat za klevety, zanedbávání rodièù, za lhostejnost k bli¾ním, nebo za to, ¾e jsme nezasáhli tam, kde jsme se anga¾ovat mìli. A to je sdìlení, které nám pøináší nejen první pokøtìný pohan, ale i osobnosti Velkého Pátku a Pátek sám.
 
Ilustrace: internet, "citace evangelií"

 
Pøedkládá Olga Janíèková
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky


Komentáøe
Poslední komentáø: 03.03.2025  10:35
 Datum
Jméno
Téma
 03.03.  10:35 Von