Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Liliana,
zítra Dorota.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Galerie výtvarného umění v Ostravě připomíná tvorbu Eduarda Ovčáčka rozsáhlou výstavou EDAS: Znaky – 1968 – Groteska. Vernisáž výstavy 28. března proběhla za osobní účasti kurátorů Bereniky Ovčáčkové, Jiřího Machalického a Jiřího Jůzy, potrvá do 21. května.
 

EDUARD OVČÁČEK (1933–2022)
Vizuální básník, grafik, malíř, sochař, fotograf, performer, pedagog již za studií na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě (1957–1963) organizoval i zprostředkovával neoficiální akce, např. zdejší Konfrontace. Později založil a působil aktivně v Klubu konkretistů. Inicioval vznik Fakulty umění Ostravské univerzity. Od 60. let byl v čele lettristů: tvůrců spojujících prvky slovní a výtvarné, zabýval se i vizuální poezií. Od písma odbočil také k figurální malbě, nepostrádající náboj grotesky. V koláži do papíru propaloval matrice písmen, citáty. Obohatil serigrafii přístupy geometrickými a konstruktivistickými. Za tvorbu získal řadu ocenění. Zastoupen v mnoha veřejných i soukromých sbírkách doma a v zahraničí. GVUO s více jak čtyřmi sty umělcových maleb, grafik a objektů, získaných jako dar, má největší soubor umělcových děl v ČR. Za dvacet let je prezentovala na autorských výstavách sedmkrát, naposledy v roce 2016.
 
VÝSTAVA
Od konce loňského roku na ni spolupracoval i Eduard Ovčáček, neboť měla být oslavou jeho 90. narozenin. Nyní je koncipována jako pocta a poděkování umělci, jehož dílo, občanský postoj, činnost pedagogická výrazně ovlivnily současné české výtvarné umění. Výstava představuje sto osmdesát umělcových děl: grafické práce, vizuální básně, malby, objekty i „grafo-ready-mades“. Rozdělena je do tří tematických částí, s ústředním motivem tvorby – s linií umělcova zájmu o lettrismus.
 
Grafo-Ready-Mades a Vizuální Básně
První část „Znaky“ je zaměřena na písmo a obohacena zejména o prvky ohně a propalování. Autor při výuce na Pedagogické fakultě v Olomouci získal kovové písmové matrice, které rozžhavené vpaloval do papírů, koláží, dřevěných objektů, plastik. Vznikly jedinečné práce. V Klubu konkretistů vytvářel vůbec jedny z prvních konkretistických serigrafií u nás. S užitím nalézaných předmětů, materiálů, znaků i grafických podkladů vznikl zcela nový druh tzv. kolážové poezie, jak autor říkal „grafo-ready-mades“. Tento druh Ovčáčkovy tvorby byl jedním ze zásadních uměleckých počinů, díky němuž se české umění vřadilo do evropského lettristického hnutí a celkového kontextu.
 
Lekce velkého A
Druhá část „1968“ představuje díla v reakci na dobové společenské události. Intenzita Ovčáčkova působení neustala ani při perzekucích po roce 1968. Jádro tvoří cyklus Lekce velkého A, na protest proti vstupu vojsk Varšavské smlouvy do Československa po okupaci v srpnu 1968. Na výstavě je představen komiksem z roku 2012, k němuž byly předlohou monotypy. Záhy je otiskly noviny i mnohé časopisy i v zahraničí. Po sametové revoluci je autor zpracoval digitálně: vznikla čb i barevná verze v barvách, které totalitní režim užíval převážně k propagaci své ideologie.
 
Figurální barva a groteska
Třetí část „Groteska“ představuje figurální malby, kterým se umělec věnoval od 60. do 90. let 20. století. Odráží se v nich jeho cit pro vystižení absurdity totalitních režimů. Vedle kritiky společnosti a přesně vyjádřené grotesknosti se do nich promítla i ostře ztvárněná erotika. Obrazy a kresby mají výraznou barevnost, figury jsou záměrně deformované a zjednodušené. V umělcově až drsném projevu se přesné linky prolínají s expresivním gestem, jak uzavřel Jiří Machalický, kurátor výstavy.
 
PROGRAM
Součástí výstavy jsou audio-nahrávky rozhlasových pořadů (poskytl Český rozhlas), tv dokument o Eduardu Ovčáčkovi (Česká televize k umělcovým 85. narozeninám).  Na ostravskou výstavu naváže od 26. května výtvarný projekt EDUARD OVČÁČEK: MILENIÁL?, který pro opavský Dům umění připravil Jaroslav Michna, kurátor GVUO v Ostravě. 

Dům umění – GVUO: do 21. května 2023 / úterý – neděle 10 - 18 hodin.
Vstupné 50 Kč zlevněné. V neděli je pro seniory vstup volný.
 
Olga Szymanská
***
Foto – Eduard Ovčáček: EDAS Znaky-1968-Groteska, část výstavy 2023 (zdroj: GVU Ostrava)
Zobrazit všechny články autorky
 


Komentáře
Poslední komentář: 26.04.2023  16:54
 Datum
Jméno
Téma
 26.04.  16:54 Vesuviana
 26.04.  10:58 olga janíčková
 26.04.  09:23 Von