Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Svatopluk,
zítra Matěj.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

SOS MaS, z.s. radí – Energošmejdi se snaží zneužít situace zoufalých lidí
 
Statisíce lidí si po ukončení činnosti společností ze skupiny Bohemia Energy nyní musí řešit nového dodavatele elektřiny nebo plynu. A právě tito spotřebitelé by měli být v současné době velmi obezřetní a dát si pozor na nepoctivé obchodníky. Tvz. „energošmejdi“ se totiž snaží zneužít jejich zoufalé situace. Ceny energií stále rostou a nepoctiví obchodníci v tom vidí další skvělou příležitost, jak oslovit potenciální odběratele a nabídnout jim na první pohled „výhodné nabídky“. Telefonicky oslovují spotřebitele a nabízejí jim pomoc s výběrem nového dodavatele. Bezradný spotřebitel se i stébla chytá a lehce uvěří klamavému tvrzení, že nic není závazné a své rozhodnutí si bude moci kdykoli rozmyslet. Ve skutečnosti tomu tak zpravidla nebývá. „Energošmejdi“ jdou však dál, vydávají se za pracovníky energetického regulačního úřadu, zástupce dodavatele poslední instance nebo spotřebitelské organizace a spotřebitelům doporučují konkrétní dodavatele.
 
Nekalé jednání zprostředkovatelů energií pokračuje dál.
V našich poradnách jsme zaznamenali řadu případů, kdy se prodejci pomocí telefonických hovorů snažili spotřebitele manipulovat k uzavření smlouvy sérií vhodně formulovaných dotazů. Tvrdili jim, že chtějí pouze nezávazně pomoci s výběrem a případně přechodem od tzv. dodavatele poslední instance k novému dodavateli. Následně dojde k uzavření pro spotřebitele nevýhodné smlouvy, kterou spotřebitel často nechce být vázán. Bohužel závažnost celé situace si většina z nich uvědomí zpravidla až mnohem později a to v momentě, kdy jsou po nich vymáhány sankce za nedodržení takové smlouvy v řádech tisíců korun. Proto bychom spotřebitele chtěli varovat již teď. Využití jejich nabídky, může spotřebitelům následně způsobit ještě větší problémy.

Podobné telefonické údajně „nezávazné“ nabídky bývají samozřejmě závazné. Spotřebitel může smlouvu uzavřít také po telefonu. Přestože uzavření takové smlouvy je velmi jednoduché, dostat se z ní bývá o mnohem složitější, a když od smlouvy nestihne včas odstoupit, a to do 14 dnů od jejího uzavření, končí taková nabídka zpravidla sankcí. Pokuty se v průměru pohybují okolo 5 tisíc korun za každé odběrné místo, což pro domácnost, která odebírá elektřinu i plyn a vlastní třeba i chatu a garáž, znamená opravdu citelný zásah do rodinného rozpočtu. Situace je o to horší, že cílem „energošmejdů“ bývají zpravidla senioři, tedy zranitelná skupina s omezenými příjmy.
 
Na co si dát pozor
Spotřebitelům doporučujeme maximální ostražitost. V prvé řadě je důležité připomenout, že Energetický regulační ani jiný úřad spotřebitele nekontaktuje telefonicky a v žádném případě nesmí doporučovat konkrétní dodavatele energií! Dodavatelé poslední instance sice mohou oslovit spotřebitele napřímo, ale činí tak zpravidla písemně. Také si uvědomme, že přece žádný z korektních dodavatelů nás nebude nutit k odsouhlasení smlouvy pouze po telefonu, aniž by nám byl ochoten poskytnout text smlouvy. Tento krok je přece potřeba si dobře promyslet, smlouvu si důkladně pročíst a potom teprve odsouhlasit. Vždy je bezpečnější, když si spotřebitel nového dodavatele vyhledá sám. Může využít nezávislé srovnávače cen, tzv. kalkulačky. Doporučujeme ten, který na svých stránkách nabízí Energetický regulační úřad, kde spotřebitel zjistí, jaké ceny jim dodavatelé aktuálně nabízejí. Spotřebitelé by sice neměli příliš dlouho setrvávat v režimu dodávek od dodavatelů poslední instance, kteří ze zákona zajišťují po krachu dosavadního dodavatele dodávky po dobu až 6 měsíců, a to z důvodu vysokých cen za energie v tomto režimu, na druhou stranu, ukvapené podepsání první nabídky, která se namane, může spotřebitele do budoucna vyjít také pěkně draho. Nyní platí víc než kdy jindy, dvakrát měř a jednou řež.
 
Marcela Reichlová, Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.


Komentáře
Poslední komentář: 22.11.2021  17:26
 Datum
Jméno
Téma
 22.11.  17:26 Vesuviana díky
 22.11.  17:13 Jaroslava
 22.11.  13:14 Václav Šmejdi s toaleťákem
 22.11.  10:55 Evussa