V království železnic
Před válkou a ještě pár let po ní jsme bydleli v Praze na Letné. Pamatuji, jak jsem se ještě před válkou s velkým zalíbením díval na jezdící modely vláčků v prodejně U krále železnic na tehdejší Bělského třídě, (dnes Dukelských hrdinů). Dostal jsem dokonce okruh s lokomotivou a vagonky k vánocům, ale dodnes s lítostí vzpomínám, že jsem si s nimi nesměl hrát, abych vláček nerozbil a pouštět ho směl jen tatínek.
Po mnoha letech se mi narodil syn, který, asi jako většina dětí, obdiv k mašinkám zdědil. Jako mrňous budil úsměv cestujících, když na nádražíčku v Mutějovicích stál vedle výpravčího s dětskou výpravkou a dával pokyn k odjezdu. Dodnes se na něj výpravčí v penzi vyptává, když se potkáme. A tak nám jako řádným rodičům nezbylo než také vláčky koupit a postupně dokupovat koleje, výhybky, lokomotivy a vagonky. Nakonec jsme na chalupě na půdě vybudovali i stálé kolejiště v systému HO. Bohužel nás však v nepřítomnosti navštívili zloději a kromě vzduchovky a rybařiny ukradli i veškeré vláčky. Na některé lokomotivy a vagony jsme tenkrát museli šetřit, ta nejdražší přišla na 600 Kč, víc než čtvrtinu platu. Dnes by stála desetinásobek.
To vše jsme si připomněli při návštěvě největšího modelářského kolejiště ve střední Evropě ve Stroupežnického ulici na pražském Smíchově, u Anděla. Dá se říci, že je to vlastně pražská novinka, prvních 115 m čtverečních bylo pod názvem Království železnic otevřeno loni v létě. Letos v lednu přibylo dalších více než sto metrů, a tak to má pokračovat až do roku 2014, kdy tam ve dvou podlažích bude přes tisíc metrů krajiny. Celková plocha expozice včetně vzdělávacích a odpočinkových prostor bude ale téměř tři tisíce metrů čtverečních a představí model celé republiky podle jednotlivých krajů. To vše ve dvou podzemních podlažích.
Modelová železnice nabízí pohled do zmenšeného a přitom dokonale fungujícího světa, což fascinuje děti i dospělé. Úvodní plocha modelového kolejiště představuje průřez všemi technologiemi a stavebními prvky, které budou použity na dalších segmentech modelového kolejiště. Návštěvníci zde uvidí několik dominant České republiky, pohyblivý automobilový park a spoustu dalších technických zajímavostí. Součástí Království železnic je i stálá výstava z historie železnice na našem území a vzdělávací program pro školy.
Už v současnosti se můžete podívat například na severočeskou krajinu s nádražími, mosty, jezdícími automobily po silnicích a v dálce jí vévodí Ještěd. Pozoruhodná krajina s mnohakolejovým nádražím v Mostu, povrchovým dolem je zase na jiném místě a udržuje nadšenou pozornost dospělých i dětských návštěvníků. Když chvíli počkáte, setmí se, přijde noc a podél některých silnic svítí lucerny, z oken projíždějícího vlaku svítí světla. Auto spěchajících hasičů houká, na střeše policejních vozů bliká modré světlo, sklápějí se závory, auta zastavují, prostě jako ve skutečnosti. Na plochách již na začátku bylo 128 lokomotiv a vagonů, 258 budov, 144 stromů. 367 funkčních pouličních, parkových a nádražních lamp a 1267 figurek. S rozšiřováním kolejiště stoupá i jejich počet.
Návštěvníci se zde setkají s modely nejvýznamnějších dominant České republiky. Modelový vláček je sveze například na Ještěd, Karlštejn, Pražský hrad. Snahou tvůrců Království železnic je maximální navození zmenšené reality, v pravidelných intervalech se zde střídá noc i den, vlaky jezdí podle přesně daných jízdních řádů.
Vystavovatelé nezapomněli ani na minikino. V pohodlném křese se nepřetržitě pouštějí pořady České televize Svět na kolejích.
Činili se i sběratelé, ve vitrínách podél stěn jsou uloženy četné památky na minulost železnice, jízdenky, a stroj na jejich tisk, lucerny, štítky různých typů lokomotiv, lampy, atp. Hodně skříněk je věnováno modelům vagonů, lokomotiv, ale též autobusů, tramvají apod. Ty se také nahoře v prodejně, kde si obstaráte vstupenku, rovněž prodávají.
Vstupné není právě nejlevnější, ale určitě přístupné. Dospělí platí 150 Kč, děti a důchodci 90 Kč a rodina, 2+2, korun 360. Expozice je soukromá, a kdyby ji nepodporovali sponzoři a železniční fandové, určitě by nemohla existovat. Nájem tak velké plochy na exponované křižovatce u Anděla je jistě horentní. O víkendu navštíví výstavu 1800 – 2000 zájemců, ve všední den je zájem podstatně menší a školní skupiny, které platí po dvacetikoruně, ji určitě nevytrhnou.
Pro Pražany i návštěvníky Prahy je výstava příležitostí prožít příjemný půlden, když je venku ošklivá zima, vedro, či nepříjemný déšť. Ani senioři se nemusí obávat, že by je prohlídka unavila, protože se kdykoliv mohou usadit na lavičkách kolem exponátů a vyčkat, až se děcka vláčky nabaží.
Další fotografie najdete v galerii
Ivo Antušek