Světlo a barvy
"Budiž světlo", stojí na počátku dějin lidstva, .....". Barvy nejsou nic jiného, než formy bílého světla sjednocujícího v sobě všech sedm barev duhy: červenou, oranžovou, žlutou, zelenou, modrou, indigovou a fialovou.
Jakákoliv forma života závisí na existenci světla a tím také zároveň na ohromné energii barev. Jde o síly, které na nás vždy a všude velmi silně působí a tak mohou hluboce ovlivňovat naše myšlení a cítění. Tajemný zázrak sedmi barev duhy tak účinkuje v nás všech, neboť v každé buňce našeho těla existuje všech sedm barev a rozvíjí tam svůj léčebný účinek - jak v duševní, tak v tělesné rovině.
Barevná kompozice nebo barevná skladba
Barevná kompozice nebo barevná skladba je jedním ze základních kompozičních postupů pro uspořádání barev a prvků v obrazu. Je spoluurčována individuálním názorem autora a jeho emocionální, estetickou soustavou. Autoři používají barevnou kompozici ve fotografii, filmu, malbě, architektuře, hudbě nebo průmyslovém designu.
Vnímání barev je složitý fyziologický a psychologický proces, při kterém se uplatňuje několik pochodů či orgánů, podnět, zrak, mozek.
Při barevné kompozici musíme řešit několik aspektů jako: harmonie barev, kontrast, poměr barevných ploch, vzájemný účinek více barev, jejich umístění, jejich zobrazení.
Každá skupina barev na nás působí jiným dojmem, jejich vztahy pomůže pochopit barevné kolo (kruh)
Teplé barvy jsou červená, oranžová, žlutočervená, žlutá, zelenožlutá, zelená. Tradičně se spojují s ohněm a Sluncem, protože vyvolávají dojem tepla.
Studené barvy jsou modrozelená, modrá, fialověmodrá, fialová, červenofialová. Všechny obsahují modrou.
Syté barvy jsou neředěné černou, šedou nebo bílou.
Kontrastní (doplňkové) barvy jsou jakékoliv dvě barvy, které jsou na protilehlých stranách barevného kola. Dochází u nich k pocitu kontrastu. Dáme-li je vedle sebe, zmnoží viděnou sytost obou.
Harmonické barvy jsou jakékoliv tři barvy, které mohou být na barevném kole spojeny rovnostranným trojúhelníkem. Tyto barvy mezi sebou dobře ladí.
Příbuzné barvy leží na barevném kole vedle sebe. Mají podobný účinek, tedy zcela opačnou vlastnost, než mají barvy kontrastní.
Pastelové barvy jsou odstíny, které jsou velmi rozředěné bílou nebo šedou. Velmi obtížně se reprodukují.
Monochromatické barvy se skládají z různých sytostí a hodnot jasu jedné barvy, působí mdle a nevýrazně. Chytře využitý kontrast je může udělat velmi zajímavými.
Červená je především barvou vzrušení, a to jak v pozitivním, tak i negativním smyslu. Působí vznešeně, dalším významem je energická akce, dynamika, stimulace, změna a pronikání vpřed. V psychologickém významu jsou touto barvou oslovováni lidé silní, energičtí, soběstační a sebevědomí. Naopak pro člověka, jež sám sebe vnímá jako slabého, může červená barva představovat ohrožení. Jako dráždivá a provokující je také barvou lidské sexuality.
Modrá je pravým protipólem červené. Působí uklidňujícím dojmem, je přívětivá, symbolizuje něhu, věrnost a důvěru, znamená nastolení míru a spokojenosti. Dále představuje tradici, stálost a spolehlivost a také komunikaci. Je pravým ztělesněním pohody.
Zelená. Potenciální energie této barvy se neprosazuje navenek. Tato barva je v přírodě statická, ale uvnitř je obsažena energie růstu. Je to barva konzervativní, symbolizuje obecně přírodu a také naději, mládí, bezpečí a jistotu. Zelená je barvou klidnou, vážnou. Jde o symbol matky přírody samotné.
Oranžová barva se velmi silně spojuje s představou slunce, s bohatou úrodou i bohatstvím obecně, vzbuzuje pocit radosti a slavnostního vzrušeného očekávání. Dynamická, sebevědomá. Stejně tak jako barva červená je i tato barvou extrovertní.
Žlutá. Spojuje se z červené a zelené barvy a touto kombinací vzniká napětí, které má tendenci k uvolnění. Symbolizuje dynamickou pohybovou energii, která vystupuje ven. Dalším významem je touha po rozvíjení se, je v ní naděje, povzbuzuje a osvobozuje, působí vesele a otevřeně. Teplá, silně žlutá také ztělesňuje různé zájmové oblasti, duchovní schopnosti a nadání. Pozor nato, co se lidově nazývá „žlutý závistí“.
Bílá. Je koncovým bodem světlosti. Je výrazem čistoty, představuje absolutní svobodu pro všechny možnosti, nové začátky. Znamená osvobození od všeho, co se jeví jako překážka. Je barvou míru, chladu a čistoty. Symbolizuje nový začátek a pravdu.
Černá je protipól bílé, demonstruje konečné rozhodnutí. Může představovat agresivní vzdor (obzvlášť v kombinaci s červenou), symbolizuje nicotu, absolutní odříkání a v naší kultuře je vnímána jako barva smutku a smrti. Zároveň je spojováno s elegancí, autoritou, silou. Vytváří vysoký kontrast, stejně tak jako bílá, ale s opačným emocionálním zabarvením.
O některých odstínech či dalších barvách nalezneme další zajímavá tvrzení.
Světle zelená - působí přirozeně, ale někdy i jedovatě, je spojena s představou chladu, vlhka, ticha, rostlin
Tmavozelená - uklidňuje a chrání, ale také omezuje, je přátelská, dává pocit bezpečí a naděje
Tmavomodrá - klidná, vážná až skličující, barva dálek, hloubky, rozjímání a smutku
Světlemodrá - působí přívětivě, vyvolává představu oblohy a vzduchu, ticha a touhy
Purpur - působí důstojně, hrdě, vznešeně, povzbudivě, je spojen s představou spravedlnosti a majestátu
Fialová - neklidná, znepokojivá, melancholická, tajemná, osobitá, náročná; je spojována s intuicí a nesmyslem znamená pochopení, na člověku je spojována s čelem
Světle fialová - působí začarovaně, rozpolceně, slabošsky, je to barva magie, melancholie, opojení
Hnědá - střízlivá, mlčenlivá, solidní a vážná, realistická, spojená s představou jistoty a pořádku, domova, tradice, zdrženlivosti
Zpracováno podle:
Wikipedie
Interval.cz > Webdesign > Webová grafika > Magie barev na webu - základy teorie
Jak barvy volit
Aby se obraz líbil, musí na ní být všechny barvy navzájem vhodně sladěny. Použijete-li málo barev, nebo mezi nimi budou malé rozdíly, bude působit nudně a nezajímavě. Naopak, pokud použijete příliš mnoho odlišných barev, bude výsledkem chaos, který může být nepříjemný a ztíží vnímání obsahu. Ideálním kompromisem mezi těmito dvěmi krajnostmi je harmonie barev.
Kombinaci barev nazýváme barevné schéma. Existují tři osvědčené principy, jak harmonicky kombinovat barevné schéma:
- Monochromatické schéma se kromě černé a bílé skládá z jednoho dalšího odstínu. Nemusí se nutně jednat o jedinou barvu, neboť lze použít několik variant téhož odstínu s různou sytostí, či světlostí.
- Podobné, neboli analogické barvy, jsou ty, které spolu bezprostředně sousedí. Na barevném kruhu si vyberte jednu barvu a doplňte ji jejími sousedy bezprostředně vpravo a vlevo. Obvykle se jedna z barev použije jako dominantní.
- Doplňkové, neboli komplementární barvy jsou 2 barvy stojící v kruhu přímo naproti sobě. Při správném použití mohou vytvořit jak rovnováhu, tak zajímavý kontrast.
Zpracování podle
Marek Prokop : Webová grafika Magie barev na webu - základy teorie
Připravil:Imrich Lencz