Pamětníci, vzpomínejte!
Vzpomínky, které nosíme v hlavě mají jednu nevýhodu, dokud je nenapíšeme na papír nebo nevyprávíme, nemůže do nich nikdo nahlédnout. Je velká škoda odcházejí-li do nekonečna s námi, aniž by poučení či radost odevzdaly jiným. V této rubrice se snažíme zabránit jejich ztrátě. Spolu s vámi popisujeme dějiny všedního dne obyčejných lidí od dětství, přes poznávání světa až po překážky, které případně museli překonávat.
Těšíme se na příspěvky, které posílejte na info@seniortip.cz Nemáte-li autorské vlohy, nevadí, vaše příspěvky redakčně upravíme tak, aby byly čtivé.
Do jedné vzpomínky se teď s námi přeneste.
Život tropí hlouposti, aneb mé životní paradoxy a renoncy (62)
Múza tance Terpsychoré se mě pokoušela získat na svou stranu asi od mých patnácti let. Prvně jsem provozoval pohyby podobné tanci v aule vrchlabského gymnázia a pak jsem byl nucen navštěvovat taneční kurzy v místní Sokolovně, což byla pro nás kluky pěkná nuda. Zejména Česká beseda se snad nedala vydržet. Pak ale po maturitě jsme chodili ve Vrchlabí na zimní odpolední čaje každou neděli a na různé plesy a bály jsme dokonce jezdili se „svým“ orchestrem Severákem autobusem po širém okolí a do sálu se většinou dostávali zadarmo, a to tak, že jsme muzikantům nosili jejich nástroje, tedy zejména basu a bubny.
Byli jsme tehdy nucení šetřílkové a jednou jsme s kamarádem, mimochodem jedním z bývalých „Racků“, vymysleli velkou fintu na „levné osvěžování“. Na jednom maškarním plese, byly to tuším šibřinky, s ohlášeným rázem – meziplanetární rej – jsme vymysleli jednoduchou, ale rafinovanou a hlavně „účinnou“ masku. Šli jsme stylově za mimozemšťany, docela jsme se vyjímali mezi všemi těmi obligátními cikánkami a různými elegány, kteréžto masky vlastně na tom plese neměly co pohledávat. Teda – alespoň dle našeho názoru. Svou masku jsme pojali černobíle – bílé plátěné kalhoty, černé boty i černý rolák, bílé rukavice a na hlavě bílý válec s otvorem pro oči, který byl ale ještě zakryt průhlednou gázou. Na tom válci byla ještě malá anténa, na straně nakreslená sluchátka a nejdůležitější malý otvor před ústy. Kouřili jsme dlouhou špičkou a občas jsme do toho otvoru zasouvali gumovou asi třiceticentimetrovou hadičku. Vše bylo promyšleno do nejmenšího detailu, na malých kartičkách jsme měli v několika jazycích napsáno – smím prosit? - a na druhé straně – děkuji! A tak jsme vůbec nemuseli mluvit, při výzvě k tanci stačilo pouze ukázat správnou stranu kartičky. No – možná tušíte, že tu kartičku jsme používali i k tomu, abychom se dovolili ponořit ty své „gumové sosáky“ občas do sklínek na cizích stolech! Rozjaření plesající to zřejmě považovali za dobrý nápad a tak jsme se zadarmo docela pomněli! Museli jsme si ale dávat pozor a hadičku zasouvat do správné sklínky, tedy z těch dvou, které jsme brzo viděli! Chtělo to prostě zavřít jedno oko… Přežili jsme to a moc nás mrzelo, že ačkoliv jsme dle našeho názoru byli jednoznačně jedničky, soutěž o nejlepší masku vyhrála samozřejmě nějaká „cikánka“!
Jakožto sklerotik a chaotik teď nevím, zda jsem patřičně vylíčil naše studentské vymetání pražských barů a tanečních kaváren v polovině „báječných“ padesátých let, ale faktem je, že jako snad každý jsem se velmi rychle „usadil“ jako ženáč v letech šedesátých. Terpsychoré mne pomalu ale jistě opouštěla a asi v mých třiceti letech už pak lechtala mé nohy a tělo jen zcela sporadicky.
A nyní pozor, zjistil jsem „umělecký paradox“ jako hrom! Víte, že malíři a výtvarníci vlastně žádnou múzu nemají? Ano, je tomu tak a dokonce to osobně mohu potvrdit! Mé „výtvarné výkony“ si opravdu opět zaslouží ty uvozovky, jak poznáte sami. Dosti brzy - už ve školce - jsem kupodivu uměl známý domeček jedním tahem i malé prasátko z profilu se zakrouceným ocáskem. Pak ovšem až po letech jediným výtvorem, na který se snad dalo koukat, byl Klement Gottwald, kterého mě naučil kreslit jičínský kamarád Děpold podle novinových karikatury v roce 1947. Pro nepamětníky – ten zmíněný výtečník je na této dobové karikatuře O.Sekory jako primáš s houslemi kupodivu zcela vpravo! No a pro pořádek – u varhan sedí lidovec Šrámek, basu drží tehdy ještě sociální demokrat Fierlinger a na bicí válí národní socialista Zenkl.
Ale vari od nás politiko - vraťme se k něčemu solidnějšímu. Výkres, který jsem dlouho uchovával ve svém „školním archivu“, byl obraz kohouta - pastel podle školní předlohy, která visela na tabuli. Hlavu a krk tohoto krasavce mi nádherně nakreslil učitel, já to pak dočmáral a trochu se mi povedla jen jedna noha. To už ovšem bylo ve Vrchlabí a výsledek byl doslova nevídaný! Škoda, že se ten „školní archiv“ nezachoval. Jinak mé výkresy a podobné ruční výtvory nestojí za komentář. Domácí rysy z deskriptivní geometrie jsem běžně kazil, většinou až při popisu či podpisu šablonou a tak někdy dokonce pomáhal i tatínek, který měl rakousko-uherskou reálku. A tím bych už opravdu měl se svým výtvarným „uměním“ skončit!