Superb jako učební pomůcka
To není vtip, ale skutečnost, a dobrý důvod pro to, abychom se zastavili tam, kde tomu tak je, ve Střední škole – Podorlickém vzdělávacím centru Dobruška. Víme, že zastává důležité místo v přípravě mládeže podorlického regionu na strojírenské i nestrojírenské profese a připravuje mladé lidi na obory, které by měly nalézt v regionu uplatnění. A nemožné, tedy mít hodně žáků, se tu stalo faktem díky tomu, že zřizovatelem této školy je Podorlické sdružení zaměstnavatelů, které vzniklo k zajištění přípravy dostatečného množství kvalifikovaných pracovních sil pro své potřeby a k dalšímu rozvoji.
Dobrý důvod zeptat se ředitele Ing. Vladimíra Voborníka:
Jaká je nabídka volných pracovních sil a oborové struktury vycházejících absolventů středních škol podorlického regionu?
Z hlediska potřeb a plánovaného rozvoje zejména pro strojírenské organizace nevyhovující a podle průzkumu pro další období naprosto nedostačující.
Jak to hodnotilo Podorlické sdružení zaměstnavatelů?
Jako nepříznivé pro budoucí rozvoj organizací sdružení i celého regionu. Dovoz pracovních sil ze zahraničí neřeší problém kvalifikované obsluhy moderních technologií ani nevede ke snižování nezaměstnanosti regionu. Výrobní organizace mají především zájem o kvalifikované zaměstnance z regionu Podorlicka a jeho okolí. Řešením bylo vytvořit vlastní zařízení pro zajištění svých potřeb kvalifikovanými zaměstnanci, a to formou praktické i teoretické přípravy v požadovaných učebních a studijních oborech se zapracovanými požadavky organizací do rámcových vzdělávacích plánů, rekvalifikací, kurzů a školení včetně zajišťování oblasti celoživotního vzdělávání.
Vím, že vaše škola má 450 žáků ve studijních a učebních oborech. Jakých?
Mechanik strojů a zařízení, mechanik seřizovač, elektronické počítačové systémy, informační technologie, zámečník, klempíř, strojní mechanik, nástrojař, klempíř-strojírenská výroba, obráběč kovů a podnikání.
Vaše škola je soukromá.
Školné žáci hradí pouze u nástavbového studia. Ostatní obory školné neplatí, naopak u tříletých oborů dostávají žáci již v prvním ročníku 500 Kč měsíční stipendium a veškeré školní pomůcky včetně učebnic a svačinky ze školního bufetu zdarma, ve vyšším ročníku se jedná i o několikatisícové částky. Navíc zajišťujeme výuku moderních způsobů svařování ve vlastní svářečské škole. Uchazeče na všechny obory přijímáme bez přijímacích zkoušek a podmínkou není mít vlastní počítač. Naše škola má 120 žákovských počítačových pracovišť a 6 multimediálních učeben.
Vím, že se zapojujete mj. do grantových projektů Královéhradeckého kraje, abych citoval přesně, podporou modularizací vzdělávacích programů ke zmírnění nedostatku kvalifikovaných pracovníků technických profesí v podorlickém mikroregionu. Pro mě to zní moc odborně, buďte prosím konkrétní.
Výukové moduly vzdělávacích programů, sestavených z konkrétních požadavků firem v rámci ukončené podpory grantového projektu, připravujeme ve spolupráci s Hospodářskou komorou východních Čech. Máme areál s 55letou tradicí technického vzdělávání, který je zárukou nejen kvalitní teoretické výuky, ale zejména praktické přípravy na konvenčních i NC a CNC strojích, rukodělné dovednosti, sváření, tisku, klempířství aj. Personální obsazení máme zajištěno zkušenými vlastními i externími lektory a tradiční dlouhodobá vazba na okolní výrobní organizace umožňuje i realizovat nejpožadovanější odborné kurzy z oblasti propojení výpočetní techniky a informačních systémů s moderní technikou, zejména NC a CNC systémy, ale i konstrukcí a technologií, včetně komplexního uzavřeného řídícího a informačního podnikového systému.
Slyšel jsem o Europassu ve Vaší škole.
Jde o certifikát s tímto názvem, který úspěšní maturanti dostávají spolu s maturitním vysvědčením. Naše škola v současné době zdarma zajišťuje Europass všem našim úspěšným absolventům, a to nejen u všech studijních maturitních oborů (i technických), ale i u všech tříletých učebních oborů. Absolventi oboru podnikání jsou tak vybaveni dokladem o vzdělání pro pohyb po celé Evropské unii. Základem jejich vzdělání zůstává odbornost, se kterou přišli na školu a doplnili si své možnosti samostatné podnikatelské činnosti maturitní zkouškou, ale rozšířili tak své možnosti při vyhledávání místa na trhu práce.
Vidím, že hospodářskou krizi nepociťujete. Pro mě je třeba překvapením – a neviděl jsem to nikde jinde, že by někde měli auto značky Superb jako učební pomůcku.
Je tomu tak, a že takovou učební pomůcku opravdu máme, řeknu přímo: Vstříc nám vyšla kvasinská automobilka. Přes hospodářskou krizi trvá zájem organizací o naše absolventy technických oborů a zejména strojírenských profesí. Doplním, že žáci se účastnili řady stáží, praxí v rámci odborného výcviku a tematických exkurzí v mnoha strojírenských výrobních organizací.
Děkuji za rozhovor.