JAZYKOVÝ KOUTEK
aneb co se nám už z hlavy vykouřilo
Před nějakým časem se v komentářích pod vyprávěním o souboji malého Vietnamce Taie se záludnostmi češtiny objevil nápad, aby se součástí magazínu stal jazykový koutek, který by pomohl omést prach z vědomostí, které jsme kdysi ve svém dětství do hlav pracně vpravili. A když se na osobu, která tento nápad vypustila z úst, nesneslo hromobití, byl nápad rozšířen o dotaz, zda bych se jazykového koutku neujala já. Ba dokonce se našla i taková „šprtka“, která slibovala, že si ořeže tužtičku a posadí se do první lavice, aby jí neušlo ani slovo! (Zapomněla ovšem, že největší „šprti“ sedí v lavici poslední a nevyznačují se ořezanou tužtičkou, nýbrž pytlíkem ovoce z vlastní zahrádky položeným nenápadně na učitelský stolek…) Nu což! Mateřština mě živila po několik desetiletí, tak se o takové malé poradenství pokusím. A když čtenáři nebudou spokojeni či pomine zájem, jazykový koutek prostě skončí…
MALÝ TESTÍK ukáže, kdo má v hlavě učivo 3. třídy a kdo tam má mezery…
Moji milí žáčci,
prázdniny uplynuly jako voda v horské bystřině a my už jsme naběhli do nového školního roku. Prázdninové vánky však často z žákovských hlav část nabytých vědomostí vyfoukají a zbytek s sebou odnesou vody koupališť. Abyste se přesvědčili, jaký osud postihl vědomosti ve vašich hlavách, vyřešte si následující test obsahující pravopisné jevy, které jsme v minulém školním roce probrali.![](portal/cz/seniortip/article/2739/Image/test.jpg)
Zaměřte se na slova vytištěná tučně. Některá jsou napsána správně, jiná obsahují chyták . Pokuste se chyby odhalit a slova, která chyby obsahují, napsat správně. Tato slova pak najdete v řešení za testem. Nepochybuji o vaší poctivosti. Jistě si správnost svého řešení zkontrolujete, až budete mít test vypracovaný, protože nepochybně není ve vašem zájmu, abyste obelhávali sami sebe. Za testem také najdete ohodnocení svých znalostí českého pravopisu.
Připraveni? Tak tedy hodně úspěchů!
1. Nejjednoduší by bylo, kdyby sis vzpoměl , v kolik hodin ranní autobus odjíždí.
2. Když kytarista uhodil do strun, pozbíral jsem všechnu odvahu, vztal jsem ze židle a začal zpívat.
3. Zkušeně uchopil skumavku, protřepal její obsah, prohlédl si ho proti světlu, ale zřejmě
nebyl s výsledkem svého výskumu spokojen.
4. Snažili jsme se v paříšských obchodech dorozumnět německy, ale francouští obchodníci
pro naše snahy nejevili žádné porozumění.
5. Uvědome si, že naši sportovci dobili v Pekingu cenné medaile.
6. V týdeníku Květy jsem si přečetla článek o Jelenním příkopu v Praze.
7. Kup mě v obchodě kousek měkého sýra a hlávku raného salátu.
8. Jejich obětí bylo vřelé, ale zdálo se mě, že mezi nimi vládne nějaké napjetí.
9. Tamnější krkonoští obyvatelé jsou schopni obětí, aby netknutou přírodu ochránili.
10. Mi to neříkej, já vím, že jeho rozhodnutí často bývají bezubá.
11. Záhon osázený poměnkami tvořil rovnoramenný trojúhelník.
12. Kde jinde bys chtěl mlýt obilí ,když ne ve mlýně?
13. Když napíšeme tuto větu, budeme již sto určit, kdo z koho.
Přečetli jste si všechny věty pozorně? Jestliže jste si svým řešením jisti, podívejte se do následujících výsledků a zjistíte, kde na vás byly nastraženy chyby.
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ
1. Nejjednodušší……vzpomněl…
2. …posbíral… vstal…
3. …zkumavku…výzkumu…
4. …pařížských…dorozumět…francouzští…
5. Uvědomme si… dobyli…
6. …o Jelením …
7. Kup mně…měkkého…
8. …objetí…zdálo se mně…napětí…
9. Tamější krkonošští…
10. MNĚ to neříkej…bezzubá.
11….pomněnkami…
12. …mlít…
13. … (budeme) s to… kdo s koho.
V testu na vás číhalo 38 pravopisných jevů.
HODNOCENÍ
Jestliže jste nechybovali vůbec nebo pouze jednou, pak vám blahopřeji, vaše znalosti jsou výborné.
Chvalitebné znalosti má ten, kdo chyboval ve 2 až 5 případech.
Jako dobré lze označit znalosti toho, kdo se dopustil 6 až 10 chyb.
Ten, kdo udělal 11 až 19 chyb, má znalosti pouze dostatečné.
No a ten, na jehož kontě lze najít 20 a více chyb, by se měl raději poohlédnout, zda letošní 3.b nepřijímá ještě žáky…
Míla Nová