Když jsem včera čekal na nástupním ostrůvku před křižovatkou na tramvaj, z dlouhé chvíle jsem počítal, kolik řidičů používá bezpečnostní pásy. Byl jsem doslova šokován: devět řidičů z deseti nebylo připoutáno. Asi to souvisí s všeobecnou neúctou k zákonům. Ale tady nejde jen o neúctu, tady jde o život a těžká zranění. Snad si ještě vzpomenete na smrt princezny Diany. Zahynula, protože nebyla připoutána, zatímco její připoutaný bodyguard přežil. Asi se domnívala, jako mnoho našich řidičů, že se jí v drahém autě nemůže nic stát, a že předpisy jsou jen pro obyčejné smrtelníky.
Nelze popřít, že připoutání člověka omezuje a je nepříjemné, že mu to ukládá zákon. Je to proto, že připoutání zmenšuje počet mrtvých a zraněných přibližně na polovinu až třetinu. Smrt nebo invalidita totiž není jen věcí toho či onoho člověka, ale je závažným společenským jevem. Je promarněno vzdělání a kvalifikace dotyčného, musí se zbytečně vydávat peníze na léčení, rentu pozůstalým atd. Tomu se společnost snaží předejít zákonem.
Ti, kteří pasy nepoužívají, nevědí s čím si zahrávají. Dojde-li ke srážce dvou aut jedoucích 30 km rychlostí, narazí do sebe celkovou rychlostí 60 km. Při této rychlosti bude síla nárazu taková, jako kdyby automobil spadl se střechy pětipodlažního domu. Myslíte, že se vám nic nestane?
Uvedu jiný příklad. V nejsvobodnějším státě na světě, v USA, před mnoha lety také potřebovali přesvědčit řidiče, aby se připoutávali. Armáda rozdávala letáky, na nichž bylo vylíčeno vše, co se stane v osudných sedmi desetinách sekundy, kdy auto narazí v 90 km rychlosti do stromu.
PRVNÍ DESETINA: Přední nárazník, kapota a chladič jsou rozmačkány.
DRUHÁ DESETINA: Nárazem se zvedne kapota a tříští se čelní sklo. Vůz se zpomaluje, na řidiče působí mnohonásobně převyšující zrychlení, tzn., že váží dvě až tři tuny. Jeho nohy se lámou v kloubech.
TŘETÍ DESETINA: Řidičovo tělo je vyzdviženo ze sedala, volant křečovitě sevřený rukama , se ohýbá.
ČTVRTÁ DESETINA: Přední část vozidla je v délce 60 cm zcela zničena. Přesto se zadní část vozu dále pohybuje šedesátikilometrovou rychlostí, tělo řidiče dokonce sedmdesátikilometrovou. Vůz se dotýká spodních větví stromu.
PÁTÁ DESETINA: Řidič ohne volant do svislé polohy, sloupek řízení vniká do jeho těla, kde láme kosti a trhá vnitřnosti.
ŠESTÁ DESETINA: Rám karoserie se uprostřed ohýbá, hlava řidiče vyráží kupředu. Odlétají nýty a šrouby.
SEDMÁ DESETINA: Vozidlo se změnilo v beztvarou masu. Sedadla jsou vymrštěna vpřed a nabodávají řidiče a spolujezdce buď na sloupek řízení nebo na deformovaný přístrojový panel. Šok zastavuje chod srdcí obětí nehody.
V devadesátikilometrové rychlosti. K smíchu! Vždyť naši piráti jezdí dvakrát tak rychle.