Velikost textu: normální | zvětšit | zmenšitInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Gabriela,
zítra Františka.

Můžete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
Uživatel: nepřihlášen

Více informací o klubu a členství v něm se můžete dozvědět na stránkách našeho klubu.

Anketa
Návštěvníci stránek - věk návštěvníků. Děkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Společnost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Bílá – úzkokolejka


„K odvozním cestám se dopravovalo dřevo nejvíce koňmi, ale i za pomoci smyků, převážně vodních. Za tím účelem byly stavěny vodní klauzy, které se vypouštěly v době, kdy v korytě potoka bylo připraveno velké množství špalků určených ke splavení. Tu po celém toku bylo rozmístění dělníci odění do hrubých plátěných oděvů, které je měly chránit od promoknutí. Na celodenní směnu dostávali také příděl alkoholu, jako prevenci proti nachlazení.


I tento způsob dopravy byl značně drahý a nebezpečný. Během plavení se část dřeva poničila a také poztrácela.


Proto bylo rozhodnuto vystavět úzkokolejnou lesní dráhu z Bílé na Mezivodí, kde by se rozdvojovala na Salajku, až pod prales na Bumbálce.

 


Po úzkých kolejích na bukových pražcích jezdila malá parní lokomotiva. Nahoře naložili vozíky dlouhým nebo krátkým dřevem. Dolů už stačilo jenom brzdit. To obstarával ve specielním vagónku brzdař. Po ruce měl připravený písek, kdy byly koleje kluzké.
Dole s dřevo zpracovávalo na potřebné sortimenty. Pilařské, určené pro parní pilu se dopravovaly na skládku pily, ostatní pak podle potřeb se spolu s pilařskými výrobky nakládaly na vagóny arcibiskupské lesní dráhy.


Tato úzkokolejka se stala také prostředkem osobní dopravy. Svůj osobní vagón na způsob kočáru měl k dispozici na Mezivodí i nadlesní. Když potřeboval jet do Bílé, nasadili mu ho dělníci na koleje a on si sám sjel až dolů. Brzdící vagón byl také využíván k osobní dopravě a dopravě proviantu pro osadníky v Mezivodí a Hlavaté před zimou, aby se mohli zásobit třeba moukou, cukrem, rýží, kroupami a solí. Nejednou byl svezen také nemocný, či dopravena do některé osady porodní bába.


Je třeba dodat, že i tato doprava si vyžádala lidské životy. Ne vždy se dalo dost dobře a včas zabrzdit. V každém místě byly kolej jinak sjízdné, což brzdař nemohl včas postřehnout a někdy selhaly i samotné brzdy. K těžkým úrazům při těžbě dřeva, zimním sáňkování, přibližování koňmi, přibyly i těžké a smrtelné úrazy na této dráze.


Nicméně organizací těžby, přibližování a dopravy dřeva se této arcibiskupské oblasti nevyrovnala žádná další v oblasti Beskyd.“


Z knihy Vladislava Kropa: Pytláci v Zadních horách

Vybrala: Pavla Zemaníková

Další články autorky:
Příběh jedné nalezené chalupy
Vlaková trať Frýdlant n. O. - Bílá
Osmnáctiny v údolí Ostravice
Zatopené osudy
Masarykova chata Na Beskydě
Chata Solárka
Lysá hora - Albrechtova chata
Lysá hora - Bezručova chata
Peking 2008 - olympijské ozvěny
Ostravice - Ostravská chata
Ostravice - Sokolská chata
Rozhovor s Jaromírem Šlosarem
Strmá voda
Jak jsem objevila Javořinku
Hubertská mše na Bílé
Jak jsem objevila Javořinku - 2
Vozovna z Ostravice
Dokud se zpívá
Staré Hamry
Bílá - lovecký zámeček
Javořinka - obrázková cesta
Z Konečné na Bobek
Okolo Ondřejníka
Ostravice -vodopády
Ondrášovy díry- přírodní památka
Za beskydskými klauzy



Komentáře
Poslední komentář: 24.03.2010  11:24
 Datum
Jméno
Téma
 24.03.  11:24 janina
 24.03.  10:20 jisuch53
 24.03.  09:09 NaďaD
 24.03.  08:49 Milan
 24.03.  08:28 Kopřiva.