HISTORICKÁ LOKOMOTIVA Z OSOBLAŽSKA V
OSTRAVĚ
V Ostravě na Černé louce se již tradičně koná v
termínu 7. - 10. dubna 2005 výstava cestovního ruchu Dovolená a Region 2005. Ve
výstavních pavilonech se představí regiony a cestovní kanceláře se svou
nejaktuálnější nabídkou trávení volného času a dovolené v České republice i v
zahraničí.
Ale
pozor! Připravuje se velké překvapení. Na výstavišti Černá louka bude umístěna i
historická lokomotiva RESITA včetně jednoho historického vagónu z Osoblažska.
Moravskoslezský kraj v roce 2003 poskytnul dotaci společnosti "1. parní
úzkokolejná společnost, o.p.s." ve výši 3,5 mil. Kč na nákup a repasi této
lokomotivy. Od listopadu 2004 je tato historická lokomotiva již v provozu a od
letošní letní sezóny bude mít již svůj stálý jízdní řád.
S nápadem při vést RESITu do Ostravy přišli zástupci "1. parní úzkokolejné
společnosti, o.p.s.", kteří také zorganizovali její převoz z Třemešné do Ostravy
a zpět. Převoz podpořil finanční dotací Moravskoslezský kraj a propagaci této
unikátní technické památky již budou zajišťovat provozovatelé lokomotivy.
Podle Ing. Petry Papouškové z odboru regionálního rozvoje krajského úřadu je
celá akce velmi unikátní a náročná a milovníci historických mašinek si přijdou
na své. "Můžete si vyzkoušet, jaké to je být v historické lokomotivě, zahoukat
si, prohlédnout si ji z blízka, vyzvednout si propagační materiály a jízdní řád
na rok 2005 a také se zde občerstvit", řekla Papoušková. Hlavním cílem celé akce
je podpořit mnohem větší informovanost veřejnosti o této unikátní atraktivitě a
pozvat ji na Osoblažsko na projížďku touto historickou lokomotivou kouzelnou
krajinou na jedné z nejstarších úzkokolejných tratí v Evropě.
Unikátní technická
památka - úzkokolejná trať Osoblaha - Třemešná
Nabízíme tip na výlet za obrovským
turistickým lákadlem Osoblažska - unikátní úzkokolejná trať z Třemešné do
Osoblahy. Na této trati jezdí i parní lokomotiva. Této osoblažské úzkokolejce je
více jak sto let. A přitom považte, je stále funkční. Její vznik provázely
dramatické chvíle protože rakouští úředníci dlouho váhali, zda mají její stavbu
vůbec povolit. O výstavbu žádal pouze jeden průmyslový
podnik,
kterým byl osoblažský cukrovar. Kvůli špatné dopravě podniku vázlo zásobování a
protože cukrovar ani obce nemohly dát na stavbu trati finanční prostředky,
rakouské ministerstvo stavbu nechtělo povolit. Až po deseti letech tahanic
rakouská vláda se stavbou trati souhlasila.
Železnice byla postavena v rekordním čase v průběhu roku 1898 a budovali ji dělníci z italské firmy Baraba. Musela však být pouze úzkokolejná, protože tak její stavba byla o třetinu levnější. A protože vzdálenost mezi Třemešnou a Osoblahou je menší než dvacet kilometrů, což bylo tehdy měřítko pro to aby stavba byla ekonomicky přijatelná, v některých místech se osoblažská trať i trochu bezdůvodně klikatí, aby se její délka vyrovnala požadovaným 20ti km. První jízda se konala 14. prosince 1898 a byla to prý velká sláva.
Jízda vláčkem připomíná atmosféru, kterou známe z filmů o divokém západě. Poměrně nedotčená příroda a zajímavá architektura si vás určitě získá. Nasednete-li do vagónu a vydáte se na dvacetikilometrovou pouť, pak vás čeká loudání malebnými údolíčky a zastávky u zapomenutých vesnic s romanticky znějícími jmény.
První zastávkou úzkokolejky je Liptáň. Za prohlédnutí zde stojí novogotický kostel, který je vystavěn z režných cihel na půdorysu kříže. Zajímavou památkou na poslední zalednění je Liptáňský bludný balvan žuly, který je považován za jeden z největších v Česku.
Jedná se o bludný balvan ze severské
jemnozrné žuly s červenými živci, stáří se odhaduje cca 920 - 1010 milionů let,
obvod má 567 cm a hmotnost cca 4,7 t.
Patří k největším bludným balvanům na území České republiky.
Přírodní památkou je od roku 1965.
Dívčí Hrad je druhou zastávkou a můžeme zde obdivovat renesanční zámek. Je sice udržovaný, ale bohužel není přístupný.
"Slezské Versailles", tak se kdysi
říkalo Slezským Rudolticím, které jsou další zastávkou. V centru obce se nachází
barokní zámek se
vstupní věží. Předposlední zastávkou a opět spojenou s významným hradem je obec
Bohušov. Konečnou zastávkou úzkorozchodky je Osoblaha. U zbytků městských hradeb
se zachoval nejvýznamnější židovský hřbitov ve Slezsku ze 17. století s několika
stovkami náhrobků.
Tak nezapomeňte si v těchto dnech zajít na výstavu cestovního ruchu na Černou Louku v Ostravě. Na unikátní trati na Osoblažsku vás poveze právě vzácná parní lokomotiva se dvěma dřevěnými vagóny, které si můžete na výše zmiňované výstavě prohlédnout. Lokomotiva spotřebuje na trati dlouhé dvacet kilometrů téměř dvě tuny uhlí na jednu cestu. Na páru je potřeba šest tisíc litrů vody. Na promazání kol pak dostatek oleje.
Délka trati je 20 km, rozchod kolejí je 760 mm. Nejvyšší dovolená rychlost vlaku 40 km/hod., nejvyšší sklon trati 26,8 promile. Trať má 4 mosty, 102 oblouků z nichž 24 je o poloměru 100 m a menší. Nejmenší poloměr je 75 m. Nejvyšší nadmořská výška je 385 km a vlak v dnešní době projíždí deseti zastávkami.
Libor Holub