|
||
|
||
|
||
Jestli¾e jsem zmínil, ¾e pøi modlitbách jako by se zastavil èas, pak to neznamená, ¾e z tohoto dùvodu poèítá islámský kalendáø letos teprve rok 1423. Islámský letopoèet zaèal, ve srovnání s na¹ím gregoriánským kalendáøem, zhruba roku 622 a øídí se podle luny, tak¾e ka¾dý mìsíc má osmadvacet dní. Muslimové si v¹ak nedìlají starost s tím, ¾e jednou za mnoho let jim vyjde na prosinec léto a jindy zima. Na pøesné urèení letopoètu existuje velice slo¾itý poèítaèový program. Postní mìsíc ramadán. Jeho zaèátek je vyhlá¹en v pøíslu¹ném mìsíci v okam¾iku, kdy se poprvé objeví na obloze luna. Poté nesmìjí muslimové a¾ do setmìní ani jíst, ani pít, ba ani kouøit èi se milovat. |
||
Do
Mekky nevkroèí¹ Do
Mekky vede ¹iroká ¹estiproudová dálnice. Kolem mìsta
jsou obrovské statisícové tábory, v nich¾ pøebývají
vìøící a èekají, a¾ na nì pøijde øada a budou
moci vykonat pou» na posvátná místa. Køes»an nebo
vyznavaè jiného nábo¾enství v¹ak Mekku nikdy
nespatøí. Pøed mìstem je obrovská cedule, která
jinovìrce odkloní na okru¾ní silnici. Islámská
policie vstup støe¾í velice pøísnì a má mnoho
metod, jak prokázat toto¾nost a víru zájemce o
vstup. Jednou
z mo¾ností je i spu¹tìní kalhot. Muslimové mají
toti¾ udìlanou obøízku. Islám nezná rasové rozdíly,
tak¾e mù¾ete vidìt muslimy v¹ech barev pleti. Mu¾i
pøísnì nosí splývavý odìv tób a na hlavì d¾urku.
Jejich barvy v¹ak nejsou výrazem ¾ádného rozli¹ení.
Posvátná kniha korán je v Saúdské Arábii zároveò
ústavou a nad jejím dodr¾ováním pøísnì a mnohdy
i drsnì bdí islámská policie - mutawa. Trestá v¹e.
Dovoz èi po¾ívání alkoholu je nemo¾né. Za pa¹ování
drog existuje jediný trest - smrt. Veøejné popravy,
na které mohou i jinovìrci, se provádìjí v pátek
na |
||
Rány holí nebo vìzení |
||
|
||
®eny bez tváøí |
||
®ena
je sice v Saúdské Arábii investicí a rozhodnì ne
levnou, ale na druhou stranu nemá prakticky |
||
Chudí neexistují |
||
V
zemi se v¹e dìje ve jménu Alláha, koránu a na pøíkaz
krále. Absolutistická monarchie se s opozicí nemazlí.
Nestrpí politické demonstrace, proèe¾ jsou mnohdy írán¹tí
a iráètí poutníci do Mekky, kteøí protestují i
proti jiným nábo¾enstvím, tvrdì vykázáni ze zemì.
V¹e øídí královská rodina. O následnictví se
rozhoduje v úzkém rodinném kruhu královské rodiny. |
||
Také
dal¹í ministerské funkce a øízení významných
institucí ovládá královská rodina. Vládnoucí rod
si loajalitu poji¹»uje pøerozdìlováním èásti pohádkových
pøíjmù z tì¾by ropy. Jeho zásluhou jsou restaurovány
památky, tak¾e starý Rijád s ústøední me¹itou a
dal¹ími pamìtihodnostmi je vlastnì nový. Nad mìstem
se tyèí obrovské budovy obchodních spoleèností, rùzných
institucí, ministerstev, bank a hotelù, v¹echny v
moderním arabském stylu. Pod nimi se krèí
jednopatrová stavení, v nich¾ ¾ijí místní i
cizinci. Bohatství zemì se promítá do nízkých cen
nejen benzínu, ale i zlata a dal¹ích domácích
produktù. Nad dovezeným zbo¾ím bdí opìt islámská
policie a tøeba v cizích èasopisech zaèerní v¹e,
co odporuje koránu. Vèetnì fotografií ¾en s výstøihem.
Dovézt pornografii mù¾e stát dotyèného i ruku.
Vedle Saúdù jsou v Rijádu k vidìní pøedev¹ím
Filipínci, Pákistánci, Thajci, Indové èi Malajci.
Je jich tu na ¹est miliónù. Ti zde dìlají bì¾né
práce, které Saúd dìlat nebude. Uklízejí, taxikaøí,
stojí za pultem v malých obchùdcích i gigantických
obchodních centrech. Samí mu¾i, ¾eny takové práce
vykonávat nemohou. Platy mají nízké, ale poøád vìt¹í,
nì¾ kolik by si vydìlali doma. Samotní Saúdové
veskrze manuálnì nepracují, chudých je mezi nimi
minimum. Vykonávají jen øídící èinnost. Bavit se
chodí hlavnì na fotbal a velbloudí závody èi koòské
dostihy. Kulturní vystoupení, kromì ryze arabských,
tu jsou zakázána. Dokonce i jediné existující saúdskoarabské
divadlo musí pùsobit v zahranièí. Dostat do zemì
cizince na práci v¹ak není jednoduché. Jeho ¹éf mu
odebere pas a za svého zamìstnance ruèí. Ten pak
nesmí opustit mìsto pobytu. Kdy¾ dostane padáka, musí
opustit zemi. Z me¹ity znovu zní "Alláhu akbar".
Vyhýbám se na kobereècích modlícím se Saúdùm.
Takový kobereèek si lze i koupit. Dokonce s kompasem a
bro¾urou, kde se doètete, kterým smìrem jej máte mít
pøi modlitbách otoèen tøeba v Praze. V téhle zemi
funguje nejmodernìj¹í výpoèetní technika, ale platí
tu pro nás mnohdy nepochopitelná ¾ivotní pravidla. Nemá cenu nad nimi pøemý¹let, podstatné je tato pravidla
respektovat. Saúdským mu¾ùm to zjevnì vyhovuje. A
¾eny? O jejich názorech se neví nic. |
||
Kateøina Balnarová |