Ideál ženy |
||
|
||
|
||
Důstojně reprezentovat |
||
Žena
vstoupila do minulého věku v podstatě s jediným úkolem
- důstojně reprezentovat. Vzorem |
||
Obětující se madona |
||
Řež
první světové války přinesla ideál "obětující
se madony" - kultivované dívky, která v čepečku
ošetřovatelky tiší bolest raněných. V Rusku se
takovým vzorem dokonalé ženy ve službách vlasti
stala carevna Alexandra a její čtyři mladičké
dcery. Jsou to asi jediné ženy, které za života udávaly
společenský tón a mučednická smrt je o osmdesát
let později zařadila mezi svaté. |
||
Jazzová éra |
||
Válku
faktickou, která drasticky vybila celé ročníky
populace, vystřídala válka žen o muže. Bojové
barvy jsou černá kolem očí a jasně rudá na rtech.
Poprvé ženy vytahují své zbraně, rtěnku a pudřenku,
u stolu v restauraci nebo na lavičce v parku. Zkracují
se sukně, odhazují spodničky. Proč ukazovat nohy jen
jednomu muži, když je mohou vidět všichni? A hlavně
pryč s prsy, tou typicky mateřskou přítěží těla.Nově
nabytá nezávislost žen se projevuje i v činech. Kouří
na veřejnosti (co nejdelší cigaretové špičky) a řídí
vůz. Slavná tanečnice Isadora Duncan na to doplatí
životem, když se jí zaplete do kol vozu módní šál
a uškrtí ji. Tanečnice Josephine Baker tančí nejen
takřka nahá, s vyholeným podpaždím a vlasy přilepenými
k hlavě vaječným bílkem, ale hlavně je černá. Hvězda
pařížských kabaretů, divoška oblečená jen do třpytivě
zlatých banánů kolem pasu se stává idolem mužů a
vzorem žen - věc ještě před několika lety zcela
nemožná. |
||
V lesku stříbrného plátna |
||
|
||
Kult ňader |
||
Druhá
válka a poválečná léta vytvořila nový ideál. Dívky
v pečlivých účesech z vlasů obarvených na blond si
hrají se záviděníhodnou naivitou na dospělé a svět
se na jejich IQ (pojem zavedený již roku 1912!)
rozhodně neptá. Trvalá už představuje poněkud obnošenou,
ale stále atraktivní vestu, kysličník teče proudem
a hnojí tak půdu pro první vtipy o blondýnách se
zrním v kabelce. Na scénu se vracejí bujné tvary. Ňadra
Jane Russellové ve filmu Psanci z roku 1943, pozvednutá
speciální podprsenkou vyztuženou kovem, vynesla za
"nemorálnost" snímku šestiletý zákaz. Jenže
to si už američtí vojáci na dvířka skříněk lepí
obrázky novodobých věstonických Venuší, které
dostaly i vlastní název: pin up girls - připínáčková
děvčata.Jen pár měsíců po válce přijel do
Hollywoodu armádní fotograf udělat několik snímků
polonahých slečen. Vypráví: "Maskérka nebyla
zcela spokojená s plností prsou pózující hvězdičky.
Vsunula jí pod blůzu pár pěticentimetrových vycpávek,
pak poodstoupila, pozorně si ji prohlédla a přidala
dvě další na každý prs. Stačí?, zeptala se nás
pak. Rozpačitě jsme pokašlávali. Maskérka rozhodla
za nás. "Ale co, sakra, řekla, vždyť je to pro
naše vojáky!", a přidala další tři vycpávky
pod každé ňadro." Zanedlouho obsahovaly
podprsenky pod svetříkem studentek i sekretářek běžně
kvantum zmačkaných papírových kapesníčků. |
||
Top Marylin |
||
|
||
Mini a květiny |
||
|
||
Pohádkové princezny |
||
|
||
Prodavačky
marnosti |
||
Útok
manekýn zahýbal světem. Zavrhované povolání, jehož
příslušnice byly řazeny prudérní společností až
někam k prostitutkám, ovládlo svět celebrit. Je to
snad jediná profese na světě, kde ženy vydělávají
víc než muži. To ony mají tu magickou moc slibovat zázračnou
podprsenku a díky ní krásná |
||
Neobyčejná obyčejná žena |
||
Ale ani vláda modelek netrvá věčně a právě teď jejich slunce zapadá. Slibná budoucnost čeká ženy, které v sobě spojují půvab s inteligencí. Do módy přichází "chytrá krása": oduševnělá tvář podtržená přirozeně stavěným tělem bez chirurgických zásahů. Ideálem budou opět ženy s povoláním, které je součástí jejich osobnosti, už si nevystačí s fotogenickou tváří. Budou to nové Natalie Oreirové, Anny Kurnikovové či vítězky soutěže Miss Internet. Prostě živoucí bytost, která není jen pochodující reklamou na zboží, ideál krásy zcela individuální, kdy přirozená "vůně ženy" zvítězí nad pečlivě propracovanou image. |
||
Ideál budoucnosti? |
||
Bude
stejný jako býval kdykoli jindy! Krása ženy se nedá
vytvořit nějakou teorií, to je záměna módního
trendu s opravdovou krásou. Reklama
může vnucovat třeba dvacet vyzáblých dívenek
jako ideál, ale mužům se
pořád bude líbit pořádný zadek a ňadra,
která k té ženě půjdou - i kdyby
se třeba někomu jinému zdála povislá. Vkus
se nemění po staletí, tisíciletí a díky zázračným
látkám zvaným feromony se někomu líbí každá žena
v jakékoli době - stačí se správně potkat. |
||
Jiří Muladi |