Podzemní město Poláčkův román Podzemní město nemá souvislou dějovou linii, spíš jsou to obrázky ze života vojáků v zákopech na nehýbající se ruské frontě kdesi na Volyni. Ústřední postavou je až do poloviny románu vojín Maštalíř, který projevuje obchodní nadání i v tomto podzemním městě. Znovu se setkáváme se Štědrým, Wachtlem („v dunivém hlase Wachtla se ozýval velitel hasičské jednoty, zpěvák a piják piva“), Rabochem, starostou města knihkupcem Oktávcem („ještě stále prochází ulicemi okresního města s loveckou puškou, následován křivonohým jamníkem“), správcem Wagenknechtem („dbal toho, aby zákop byl čistý jako ulice v okresním městě“) i ctižádostivým učitelem Králem, teď už poručíkem, poznáváme i nové postavy jednoročáka Bureše, vojína Andrlíka a cukráře Trachtu, četaře Náhlovského, ale taky Habětína, někdejšího zločince, nyní však ve zkarikované podobě jako rakouského válečného hrdinu. Dozvídáme se i o organizované návštěvě vojáků v nevěstinci...
V červenci roce 2010 jsem poslouchal vyprávění 91letého Rychnováka o jeho otci Quidovi Středovi, který Poláčkovo Podzemní město prožil na vlastní kůži v krábnech (z německého Graben = příkopy, zákopy). Původem z Hronova, synovi vyučeného sklenáře a uměleckého malíře skla, který ve Vídni vystudoval obchodní školu wertheimku. Těsně před 1. světovou válkou byl jednou židovskou hronovskou firmou poslán na tři roky do Srbska, kde se v Galéře otevírala textilní fabrika, a tam ho zastihla mobilizace. Narukoval do České Lípy, tehdy německého města, stejně jako rychnovští rekruti i Karel Poláček. Se stejným královéhradeckým plukem v XVI. Marschkumpanie šel na frontu do Ruska a i on tam v Českém a Ruském Malíně v oněch krábnech prožil skoro dva roky. „Jenže pak se dostávali k moci komunisti, na ruské frontě to začalo krachat. Vojáci o sobě věděli, že tam jsou Rusové a támhle Češi, chodili s Rusy ke společné studánce pro vodu.
Tatínek říkal, že to, co Poláček popisoval, bylo naprosto pravdivé a přesné. K té knize se vracel nejčastěji, sám vyprávěl o zvláštní věci z doby konce srbské fronty.
S kamarádem udělali plakát a šli ho pověsit na dráty u zákopů, aby Rusové věděli, že to krachá. Oni je ale ostřelovali, kamarádovi vystřelili oko, a protože byla příšerná zima, tu noc prožili na místě. Pak kamaráda táhl zpátky, těžce se přitom nastydl, až se dostal do špitálu ve Vladimiru Volynském. Tam prodělal ledvinový záchvat, a protože se to dostalo k srdci, zemřel a dali ho do márnice. On se tam ale v noci pod lajntuchem probudil, měl na prsou modlitební knížku a ruce svázané růžencem, ještě ho mám schovaný. Nahej se z márnice dostal, zabouchal na dveře k jeptiškám, ty řekly, že to je zázrak a ať se jde pomodlit. To odmítl, a protože byl zmrzlý, chtěl do postele a ony – uražené – ho nechaly bez pomoci. Naštěstí přišel německý kněz polského původu, a protože táta byl němčinář, tak se s ním dohodl, farář mu dal napít a zachránil ho.
Z polního špitálu se dostal na doléčení do Krakova, z nemocnice ho poslali na krakovské nádraží, s plnou polní a flintou nastupoval do elektriky, ale dostat se do ní nemohl. Na chodníku stál nějaký plukovník, ten tu elektriku zastavil, všichni museli vystoupit a elektrika ho samotného – těžce nemocného s ledvinami - odvezla na nádraží. Dojel až do České Lípy, tam za ním do špitálu přijela maminka, a protože spolu chodili a psali si, vzali se a v roce 1919 jsem se narodil já,“ dodal Zbyšek Středa.
Tady končí pravdivý příběh z podzemního města. Quido Středa pak byl po 25 let jednatelem hronovského divadelního spolku, ale raději nechme vyprávět jeho 91letého syna Zbyška:
„Táta zpočátku ochotníky nenáviděl, protože všichni u nás z maminčiny strany hráli. Přesto od roku 1921 dělal jednatele divadelního spolku. Traduje se, že ochotníci oslavovali každé Jiráskovy narozeniny, při oslavách jeho sedmdesátin uspořádali pod Homolkou velké představení v divadle v přírodě, kde zahráli čerstvě napsanou autorovu hru Otec.
A tehdy vznikla myšlenka něco pro Mistra Jiráska udělat. Parta, která se rekrutovala z tohoto představení, přišla asi v roce 1924 s nápadem postavit v Hronově divadlo. Ustavilo se družstvo pro jeho postavení, a že se Jirásek 28. srpna 1928 zúčastnil kladení základního kamene, to se ví, je z toho fotografie. Tam přece pronesl „A to dílo budiž požehnané“, teď to je napsáno u vchodu do Jiráskova divadla. Ale co se neví: V říjnu 1929 bylo jeviště jevištěm, hlediště v hrubé stavbě, ale nahoru nic. My - táta, strejda, předseda spolku doktor Kudrnáč a já - stáli na jevišti, když kolem jel Jirásek se svým šoférem Klugarem. Pan doktor Mistrovo auto zastavil a Jiráskovi pak ukazovali, kde co je. „To jste mně udělali radost,“ řekl a příšerně je chválil, a doktor Kudrnáč ukázal nahoru: „Mistře, tadyhle bude Vaše čestná lóže, ale budete tam mít i záchodek (měl problémy s prostatou).“ Jiráska pak odvedli k autu, vždycky odjížděl v říjnu do Prahy, a tam příští rok v březnu umřel. Na otevření byla obrovská oslava - já byl vlče, bylo tam půl vlády, otvíral ho ministr vnitra Juraj Slávik. A v divadle se hrálo – kromě jednoho roku – i za války, ale to už vznikaly třenice s kulturträgry ve službách okupační moci v Náchodě,“ vyprávěl Zbyšek Středa.
Co k tomu mám dodat? Rudolf Kudrnáč byl potomek ochotníka, o kterém píše Jirásek v kronice U nás, jinak bratranec rychnovského starosty Čeňka Langera. A že tento iniciativní Rudla, který všecko organizoval, ale zpíval špatně, byl jedním ze zakladatelů Kocourkovských učitelů, už pomalu nikdo neví.
Tady končí záznam vyprávění o podzemním městě támhle daleko na ruské frontě v 1. světové válce a navíc o hronovském divadle. Zbyšek Středa se narodil 9. srpna 1919.