Novinky na silnici
Letošní rok přináší pro řidiče některé novinky. Tou hlavní je, že už není zapotřebí při dopravní nehodě pokaždé volat policii, pokud je škoda menší než sto tisíc korun, nedojde-li k usmrcení či zranění osob a není v důsledku nehody poškozena komunikace ani nic jiného. V každém případě musí účastníci jako dosud zastavit, zabránit dalším nehodám, nepít alkohol a umožnit obnovení provozu.
Musí si navzájem prokázat svou totožnost a sepsat společný záznam o dopravní nehodě. Tady přichází první novinka: předem si musí vyzvednout ve své pojišťovně záznam o dopravní nehodě, mít jej ve voze a společně ho vyplnit. Lze jej také stáhnout z webu a vytisknout. Záznam slouží k dokumentaci průběhu nehody a podle něj pak pojišťovna vyřizuje náhradu škody.
Záznam obsahuje data o obou účastnících, druh vozidel, okolnosti za nichž došlo k nehodě, plánek místa nehody se směry jízdy vozidel, postavení v okamžiku střetu, dopravní značení a jména ulic. Záznam oba účastníci podepíší a poté již nelze údaje měnit.
Pokud některý z účastníků nehody odmítne spolupracovat při sepsání záznamu, nebo nelze obnovit plynulost provozu vlastními silami, je zapotřebí policii zavolat. Pořídit záznam je samozřejmě zapotřebí, i když nehodu šetří policie.
Je zřejmě výhodnější dohodnout se při menších nehodách mezi oběma účastníky a policii nevolat, protože přivolaná policie sice nehodu zúřaduje, označí viníka, a tomu hrozí pokuta a bodový postih. Za to, že jste policisty přivolali se nic neplatí, i když je škoda menší než oněch sto tisíc. To je totiž pro laika velmi nesnadné odhadnout. Starší auta mnohdy nemají takovou cenu ani nepoškozená, u luxusních může takové hodnoty dosáhnout i několik drobnějších poškození, která ani nebrání další jízdě.![](portal/cz/seniortip/article/2935/Image/kleur-en-prik-auto.jpg)
Nejlepší ovšem je, jezdit tak, aby k nehodám nedocházelo.
Snad si v této souvislosti stojí za to připomenout, jaké jsou nejčastější příčiny dopravních nehod.
Na předním místě je nevěnování se řízení, kdy k nehodě dochází proto, že řidič zaměřil pozornost na něco jiného než na jízdní situaci. Např. telefonoval, okřikoval děti, hádal se se spolujezdcem apod.
Další příčinou bývá nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. To je dnes velmi časté, protože řidiči nerespektují pravidlo, že projet stejným místem mohou až po dvou sekundách po vpředu jedoucím řidiči. Jinak nemají šanci včas zastavit, jestliže ten před nimi musí intenzivně brzdit.
Třetí nejčastější příčinou je nesprávné otáčení či couvání. Jde např. o otáčení na světly řízené křižovatce, které je zakázané, couvání z řady stojících vozidel apod.
Další je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, vnějším okolnostem, svým momentálním schopnostem apod. Člověk je nejdůležitějším prvkem provozu a únava, nastupující nemoc, pracovní problémy, stáří a mnohé další okolnosti jeho schopnosti snižují, přičemž rychlost jízdy nároky na něj zvyšuje.
Pak je tu nedání přednosti v jízdě, nezvládnutí řízení, to hlavně začátečníky, či těmi řidiči, kteří dlouho za volantem neseděli.
Bez následků neprojde ani vjetí do protisměru či vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu.
Od Nového roku také vstupuje v platnost novinka o dechové zkoušce. Dechová zkouška nebude pro policii pouze orientační, ale bude stačit jako důkaz, že řidič před jízdou pil. V případě, že bude požadovat krevní zkoušku, tak ho na ni policie musí dovézt. Pokud se ale přítomnost alkoholu prokáže, řidič zaplatí nejen pokutu, ale i dovoz a vyšetření. Rozepisovat se o této problematice pokládám za zbytečné. Stačí jen říci, že alkohol působí na každého člověka jinak a mnohým stačí jen „čichnout k špuntu“, aby se přestali stoprocentně ovládat. Proto je absolutní zákaz správný.
Mezi další novinky patří měření rychlosti městskou policií. Úseky měření stanovené Policií ČR musí být označeny, aby snad městští strážníci nevydělávali pro radnice. Osobně to pokládám za pitomost, radnicím lze výdělky nejsnáze překazit tím, že řidiči budou dodržovat povolenou rychlost. Přiznávám ale, že za účinnější a levnější prostředek než radary považuji příčné prahy. Osvědčily se už poblíž škol, kde řidiči nedbali na přechod dětí a jezdili rychle, ale prahy ohrožující jejich plechové miláčky je spolehlivě donutily rychlost snížit.
Co na závěr?
Bezpečnost na silnici nezvýší žádný nový zákon, ale jen ochota řidičů chovat se ohleduplně a dodržovat stanovená pravidla. A k tomu v našem státě povede ještě dlouhá cesta.
Ivo Antušek