náš velký básník, který byl prvním českým nositelem Nobelovy ceny. Tohle vysoké ocenění dostal v roce 1984 za literaturu.
Jaroslav Seifert se narodil 23. září 1901 v Praze na Žižkově. Studoval na několika gymnáziích, ale studia nikdy nedokončil pro spoustu neomluvených hodin. Tyto hodiny trávil po pražských pivnicích, kde skládal básně. Jeho honorář bylo pivo. V roce 1921 se rozhodl pro práci žurnalisty. V tomto roce vstoupil do Komunistické strany Československa a tak není divu, že působil v redakci Rudého práva. Od roku 1921 pak začal pracovat v brněnské Rovnosti. V tomto roce byla také vydaná jeho první sbírka básní. Byla ovlivněna přostředím Žižkova, dělnické čtvrti Prahy. Jmenovala se Město v slzách a věnoval ji S. K. Neumannovi. Jeho další sbírka básní přechází od proletářské poezie k poetismu. Je to sbírka básní Samá láska, která byla vydaná v roce 1923. Jaroslav Seifert byl spoluzakladatelem Devětsilu. Nepůsobil jen v Rudém právu a Rovnosti, ale přispíval i do Proletkultu, Tvorby, ReDu a později i do Avantina, Kvartu a Listů pro umění a kritiku. Prot také byl ve dvacátých letech považován za hlavního představitele československé umělecké avantgardy. Seifert viděl východisko z poválečného zklamání v komunistickém hnutí, ale už v roce 1929 byl jeden ze sedmi spisovatelů, kteří podepsali Manifest proti gottwaldovskému vedení KČS. Těmi dalšími byli J. Hora, M. Majerová, V. Vančura, I. Olbracht, S.K.Neumann a H. Malířová. Všichni byli tehdy ze strany vyloučeni. Někteří se později do strany vrátili, ale Seifert ne.
Seifert nepsal jen básně, on je také překládal. A. Bloka a G.A pollinaira a další. Také hodně cestoval. V roce 1923 do Francie a Švýcarska. Lákal ho nejen západ, ale i východ. Proto se v roce 1925 vydal do Sovětského svazu. Tady asi byl poprvé konfrontován s tváří komunismu a jeho pochybování se začalo prohlubovat. Tyto poznatky a úvahy ho dovedly k podepsání Manifestu. V roce 1930 se stal redaktorem měsíčníku Mladá scéna. Zde vydržel tři roky. Poté pracoval v redakci Pestré květy, kde vydržel až do okupace. Během druhé světové války pracoval v deníku Národní práce, Práce a nakladatelství Panorama. Po válce se věnoval publicistice, přispíval do měsíčníku Kytice a do deníku Práce. V padesátých letech se přestal publicistické tvorbě věnovat. V druhé polovině padesátých let ho postihla vleklá chorova pohybového ústrojí. Tím skončila i jeho éra prohýřených nocí a flámů. Tehdy Seifert bydlel v malém domku na Hradě.
V roce 1966 se stal národním umělcem. Připojil se k Pražskému jaru a z toho mu později vyplynul desetiletý zákaz činnosti. Jeho sbírky básní vznikaly jako exilová tvorba. Ale se Seifertem nešlo tehdy nic moc dělat, byl známá osobnost a obdivovaný, takže úplně ho umlčet režim nemohl. Nemohli ho tehdy uvěznit, jako mnohé jiné nebo poslat do ciziny s poznámkou - návrat nežádoucí. Postavení si zhoršil i tím, že podepsal Chartu 77. Čekalo se, že Seifert udělá nějakou chybu, aby se s ním mohlo skoncovat úplně. Ale tuhle chybu Seifert neudělal. V 80 letech se k jeho pohybové chorobě přidaly i potíže s dýcháním. V prosinci 1985 musel být převezen do vinohradské nemocnice. V nemocnici ho nikdo moc nenavštěvoval, jen rodina a pár věrných přátel, i když se literární veřejnost o jeho zdravotní stav zajímala. Na vánoční svátky byl propuštěn a mohl je prožít doma. V kritickém stavu byl pak převezen znovu do nemocnice 9. ledna, kde v ranních hodinách 10. ledna zemřel.
Seifert byl jediný český literát, který získal Nobelovu cenu. Byl navrhován několikrát, již v 50tých letech, ale návrhy neprošly. Seifert si cenu osobně převzít nemohl, byl v tu dobu v nemocnici. Cenu v jeho zastoupení převzala dcera Jana. Byla jí předána 11. října 1984.
Jeho díla nebyla oficiálně vydávána, a tak byly vydávány jeho verše v samizdatech. Celá jeho tvorba je rozsáhlá:
Město v slzách - 1921, Samá láska – 1923, Na vlnách TSF – 1925, Slavík zpívá špatně – 1926, Poštovbí holub – 1929, Jablko z klína - 1933, Ruce Venušiny – 1936, Jaro, sbohem – 1937, Zhasněte světla – 1938, Vějíř Boženy Němcové – 1940, Kamenný most – 1944, Světlem oděná, Přilba hlíny – 1945, Dokud nám neprší na rakev – 1947, Ruka a plamen – 1948, Šel malíř chudě do světa – 1949, Píseň o Viktorce – 1950, Maminka – 1950, Koulelo se koulelo – 1955, Chlapec a hvězdy – 1956, Praha – 1964, Koncert na ostrově – 1965, Halleyova kometa – 1967, Odlévání zvonů – 1967, Prsten Třeboňské madoně – 1969, Deštník z Picadilly – 1978/79, Morový sloup – 1971, Býti básníkem – 1983, Všechny krásy světa – 1982. A je možné, že jsem na něco zapoměla.
Málokdo ví, že Seifert neodpočívá v Praze na Slavíně, jak by mu příslušelo, ale je pohřben v Kralupech nad Vltavou, odkud pocházela jeho maminka. V kralupském městském museu je jeho pamětní síň, na Lobečku, čtvrť Kralup, je jeho pomník. Na jeho počest se v kralupském klubu Kaučuku pořádají každoročně básníkovy festivaly. Samotný pohřeb básníka byl hlídán policií a tajnými a ti byli určitě překvapeni, kolik lidí se zde sešlo, aby vzdali poslední poctu básníkovi.
Olga Kotačka
A nakonec jedna jeho báseň, která se mě osobně moc líbí.