Dvì knihy Letopisù (Paralipomenon)
KRONIKÁØSKÉ DÍLO. Po zajetí babylonském vzniká nové, široce zalo¾ené „historické“ dílo, knihy Letopisù, knihy opominutého èi vypuštìného (toti¾ v Samuelových a Královských). Rodokmen Davidùv je sledován a¾ k Adamovi a velká pozornost se vìnuje jeruzalémskému chrámu a jeho bohoslu¾bì.
První kniha Letopisù sleduje spasitelné plány Bo¾í od stvoøení èlovìka. Celé pøeddavidovské období shrnuje do devíti kapitol rùzných rodopisù. Poté je ústøední postavou knihy král David. Pozornost První knihy se obrací spíše do minulosti jako do jakéhosi zlatého vìku, ne¾li do budoucnosti k mesiášskému naplnìní.
Druhá kniha Letopisù pøináší pøedevším dodatky ke Knihám královským a v dùsledku teologického hodnocení pisatelova nejednou i odlišný pohled na nìkterého z davidovských králù.
PRAMENY A ZPRACOVÁNÍ. Autor pøedevším vychází z materiálù shrnutých v knihách Samuelových a Královských. Šlo mu o to, sledovat Bo¾í spasitelné dìní hned od stvoøení pøes vyvolení lidu staré smlouvy k slavné vládì Davidovì a Šalomounovì – a¾ po obnovení jeruzalémského chrámu po návratu z babylonského zajetí a bohoslu¾by v nìm jako pøíslibu š»astného obratu v údìlu Bo¾ího lidu. Vzdálenìjší budoucností se nezabýval, šlo mu pøedevším o to, z minulosti èerpat pouèení pro pøítomnost.
Slovo Bible: Chválu vzdejte Hospodinu, proto¾e je dobrý,
jeho milosrdenství je vìèné.
Rcete: „Zachraò nás, ó Bo¾e, naše spáso,
shromá¾di a vytrhni nás z pronárodù;
tvému svatému jménu budeme vzdávat chválu,
budeme tì chválit chvalozpìvem.
Po¾ehnán buï Hospodin, Bùh Izraele,
od vìkù a¾ na vìky!
Pøíští pokraèování pojedná o KNIHÁCH Ezdráš, Nehemjáš, Ester.