Alvaro Galindo
kolumbijský malíø, který ji¾ více ne¾ dvacet let rozvíjí malíøskou techniku vyznaèující se vynikající øemeslným zpracováním a osobním experimentem, nám pøedstavuje své nové osobitì výpravné dílo. Malby a kresby vytvoøené s maximálním mistrovstvím nám ze vzdálenìjšího pohledu umo¾òují sledovat strukturu, která je výsledkem promìn formy v èase a zároveò zve k pøiblí¾ení a objevování nitra, stejnì jako pøi ètení textu. Sledujeme historii, krok za krokem, scénu za scénou, vše do posledního detailu a v celé barevné škále, tak¾e se vše zdá být uspoøádáno jako symfonie.
Vše je zasazeno do plošných, kvadratických, spirálovitých, filmových èi mozaikových zábìrù hrajících všemi barvami. Jiné svou barevností pøipomínají snové kvetoucí zahrady a svou imaginativností nám pøipomínají extrakt z obrazù George Grosze, Joana Miró nebo šílenství Hieronima Bosche. A vše je to poskládané formou labyrintù jako v primitivní poezii, kterou nacházíme v køí¾ovkách, písmenkové polévce èi v deskové høe našeho osudu. Je zde jasná vize dìtství, které zanechalo stopy v naší pamìti, je zde i rekonstrukce našich ka¾dodenních fantazií, tak jak se nám zdají v noci, kde se spojují se zá¾itky, zkušenostmi a znameními, které nám dává ¾ivot. Je to surrealistické? Psychologické? Iracionální? Nevím, ale zcela jistì je to okouzlující.
Jsou v tom skryty hodiny neskuteèné trpìlivosti, které byly zapotøebí k vytvoøení kaligrafie o mnoha rovinách. Èiní tak výmluvnì, ale témìø šeptem a pouze tomu, kdo do ní pronikne, vydá historii tak poutavou, ¾e zapomeneme na okolní svìt... je to skoro jako vstoupit do svatynì ve starém domì, kde se kolem rodinného krbu vyprávìly staré mýty a legendy, které musíme poslouchat, aèkoliv nás nutí pro¾ívat všechny emoce... Jsme chyceni ka¾dým slovem, ka¾dou scénou a tou¾íme dozvìdìt se stále víc a víc, tak¾e a¾ denní slunce nás probudí k návratu do reality. Kolik takových nocí ¾ivilo obrazotvornost umìlce, jeho štìtec a paletu, ne¾ je nechal vybuchnout na èistý list èi plátno.
…Èlovìk je plný ještì nehotových obrazù, kterých se nemù¾eme dotknout, o jejich¾ minulosti ani budoucnosti nevíme vùbec nic, ale pøesto se skládají v bìh skuteèných zá¾itkù na ulicích mìsta…
Jaime Iván Gutiérrez Vallejo
Kritik umìní
Další obrazy k zhlédnutí ZDE
Pøipravila: Jana de Galindo