MALOVÁNÍ - Pojïte si hrát!
10. cvièení
Malujeme obraz
Jak u¾ víme, nejvìtším vašim po¾adavkem v dalším malování bylo opakování/procvièování/kombinace nástrojù.
Také dnes se u takového opakování zastavíme. Pou¾ijeme k tomu opìt jeden z mnoha tutoriálù, které jsou na internetu. Musím øíct, ¾e tutoriál paní Hany Horské (program MALOVÁNÍ - aplikace operaèního systému Windows) mne hodnì zaujal, zejména rozfázování postupù pøípravy malování.
…K zásadní zmìnì však došlo v oblasti techniky a zpùsobu zpracování. Ve spojitosti se slovy "namalovat obraz" si snad ka¾dý vybaví paletu, štìtec, plátno, ètvrtku nebo jiné výtvarné pomùcky. Málokomu vytanou na mysli oèi upøené do monitoru, klikání myší a tiché bzuèení poèítaèe. Pøesto v dnešní dobì vzniká spousta umìleckých dìl právì virtuální cestou. Jedním z takových projektù je kolekce obrazù Hany Horské. Všechny exponáty její poslední výstavy vznikly toti¾ na poèítaèi. Tolik jen krátký výòatek k uvedení její výstavy obrazù malovaných na poèítaèi… Pomùcka Hany Horské je celá k dispozici ZDE
Z pomùcky vybíráme pouze zaèátek malování, na zbytek se podíváte v celém dokumentu. Hlavnì je zajímavé v jednotlivých krocích sledovat, jaké nástroje ve kterém kroku byly pou¾ity. Všímejte si kompozice, rozfázování postupu, pou¾ití jednotlivých nástrojù…
Deset postupných krokù k namalování obrazu najdete v pomùcce na str. 7 - praktická ukázka (klikni):
Váš úkol je tímto rozfázováním jednotlivých krokù namalovat obraz! Pøesnì takové jako na pøedloze budou urèitì i vaše nakreslené obrázky. Ale pozor!!! Kdy¾ øíkám namalovat, nemyslím tím kopírovat to, co je na pøedloze. Pøedlohu pou¾ijte pouze jako pomùcku k postupu malování a k inspiraci.
Je to jen námìt a vy si vytvoøte vlastní studii, pouze dávejte pozor na sled jednotlivých krokù pøi kreslení. Nikdy mne nenapadlo si kreslení takto rozfázovat. Kdy¾ jsem to zkusila, zjistila jsem, ¾e i já, èlovìk bez výtvarného talentu jsem schopna nìco kloudného namalovat. No a váš výsledek? Ten bude urèitì fantastický!
Vzniklé práce pak vlo¾te do modulu Malování.
To je pro dnešek vše. Další vaše a naše námìty vybalíme a¾ pøespøíštì… proto¾e pøíští téma je jasné. Budou Velikonoce a s nimi pøijde Mílino povídání, které budete ilustrovat. Zadání v nìm bude i pro zaèáteèníky a navíc pøijde inspirace jak propojíme výtvarný svìt dìtí s výtvarným svìtem dospìlých.
U¾iteèné pomùcky k malování
K opakování/procvièování mù¾ete pou¾ít:
Lekce prvního roèníku malování
Lekce druhého roèníku malování
Vyhledejte další praktické doplòky (rady/návody), které v prùbìhu kurzù byly. Pošlete je a já je doplním a pøidám k lekcím.
Manuály:
(cesta k manuálùm - Pomùcky ve formátu PDF si do PC ulo¾íte: po klinutí na odkaz na zobrazené obrazovce vlevo nahoøe rozbalit roletku soubor – vybrat ulo¾it jako… a zvolit slo¾ku, do které si chcete soubor ulo¾it)
Program Malování – Popis prostøedí programu Malování
Chcete-li se podívat na postupy práce - Výuka poèítaèové grafiky na základní škole pomocí aplikace MS Malování: Pracovní listy pro ¾áky - str.13; nebo Metodické listy pro uèitele - str. 41); celý manuál je k nahlédnutí ZDE
Nové pomùcky:
Jak namalovat obraz
Práce s programem malování (Mgr. Petr Koníø)
Jak dál v malování
Plníme slib z minula. Avizovali jsme informace o jiných grafických editorech. Pùvodnì jsme chtìli pøedstavit další dva, které si urèitì zaslou¾í vaši pozornost nebo» pøinášejí další zdokonalení v malování a také vìtší mo¾nosti i vìtší komfort. Ale asi by to bylo hodnì rychlé, tak pøinášíme zatím jeden. Významný je zejména proto, ¾e je to program volnì šiøitelý, jednoduše instalovatelný i pro amatéry. Návod ke sta¾ení programu najdete ní¾e.
Editor AvancePaint (k pou¾ití zdarma)
AvancePaint je bitmapový editor, který je schopen svými vlastnostmi i nástroji uspokojit nejen zaèínající u¾ivatele, ale i pokroèilé tvùrce grafiky. K dispozici v nìm jsou i pokroèilejší nástroje jako Bézierovy køivky, masky, pokroèilé nástroje pro nastavení barvy a další u¾iteèné vlastnosti. Obrázky lze tvoøit a ukládat zejména ve formátech JPG, JPEG, GIF, BMP a dalších.
Pojïme se tedy projít nabídkou editoru AvancePaint blí¾e - zdroj:
Instalace programu
Instalace aplikace probíhá bì¾ným zpùsobem. V prùvodci instalací volíme umístìní programu, název pro nabídku "Start" a dále jsou k dispozici volby pro vytvoøení ikony na ploše. Bìhem instalaèního procesu lze vyu¾ít volby pro asociaci grafických souborù ve formátu BMP, JPG a GIF.
Vzhled okna editoru
Ve vrchní èásti najdete hlavní nabídku - Panel vlastností.
Panel nástrojù je umístìn vlevo na stranì okna editoru.
Na druhé stranì - vpravo jsou nástroje pro práci s barvou.
Nabídka "File"
(Názvy jsou anglicky, nepodaøilo se mi najít èeskou verzi, ale snad to nevadí. Po diskusi s odborníky mnì bylo øeèeno, ¾e ani èeská verze neexistuje…)
File (soubor) - práce se souborem. V nabídce otvíráme a ukládáme obrázky ve formátech se kterými jsme zvyklí pracovat - BMP, JPG nebo GIF.
K dispozici je i náhled dokumentu pøed tiskem.
Pøi otevøení nového dokumentu mù¾eme zadat jeho rozmìry, zvolit barvu pozadí a název.
Panel nástrojù:
Kursor - umo¾òuje pøesouvání vybraných oblastí v obrázku.
Select Area Obdélníkový výbìr - umo¾òuje aplikovat úpravy pouze na vybrané èásti obrázku.
Crop - oøezávání obrázku
Magnifying Tool - lupa pro nastavení velikosti zobrazení obrázku. K dispozici jsou volby: 25 %, 50 %, 100 %, 200 % a 300 %
Pencil/Eraser - tu¾ka (kreslení od ruky) a guma
Airbrush - sprej
Rectangles - kreslení obdélníkù
Circles - kreslení kru¾nic a elips
Enhance Colors - zvýraznìní barev
Lines / Polygons - zeslabení barev
Fill - plechovka pro vyplnìní oblasti barvou
Darkem - ztmavení
Brighten - zesvìtlení
Text - nástroj pro vkládání textu
Blur - rozostøení
Gradient - pøechod z barvy popøedí do barvy pozadí
Color Picker Tool - kapátko
Color Leplacer - zámìna barev
Ve spodní èásti nástrojového panelu je umístìn indikátor barvy popøedí a pozadí.
Nìkteré nástroje disponují zajímavými vlastnostmi. Jedná se pøedevším o nástroj "Pencil/Eraser" a "Fill". Proto se na tyto nástroje podívejme podrobnìji.
Nástroj - Pencil/Eraser
Tímto nástrojem mù¾eme kreslit od ruky a pøi stisknutém pravém tlaèítku myši mù¾eme mazat. V panelu vlastností tohoto nástroje lze nastavit prùmìr štìtce a zvolit jeho barvu. Samozøejmì, ¾e mù¾ete kreslit jednou barvou, ale dále je k dispozici celá øada stop tvoøených mícháním rùzných odstínù barev. Ukázka tìchto strop je na následujícím obrázku.
Nástroj - Fill
Plechovku barvy lze pou¾ít bì¾ným zpùsobem, tj. pro obarvení stejných pixelù barvou popøedí. V panelu vlastností máme k dispozici volby pro vyplòování oblastí rùznými vzorky. Snadno tak mù¾eme øešit rùzná šrafování apod.
V panelu vlastností lze také zatrhnout volbu "Stop at color". Význam této volby demonstrují následující obrázky:
Výchozí obrázek:
Výsledek pou¾ití plechovky barvy v bílé ploše èervenì ohranièeného obdélníku bez zatr¾ené volby "Stop at Color":
Výsledek pou¾ití plechovky barvy v bílé ploše èervenì ohranièeného obdélníku se zatr¾enou volbou "Stop at Color":
Zaškrtnutí volby "Stop at color" umo¾òuje vyplòovat oblasti ohranièené nastavenou barvou popøedí. Naopak nezaškrtnutí této volby umo¾ní vyplnìní oblasti ohranièené odlišnými pixely.
Mo¾nosti úprav bitmapové grafiky
V aplikaci mù¾eme realizovat základní úpravy bitmapové grafiky. Kromì ji¾ zmínìných nástrojù pro oøezávání, rozostøení a ztmavení jsou pod nabídkou "Image" k dispozici funkce pro manipulaci s obrázkem. Obrázek lze pøevracet vertikálnì i horizontálnì, otáèet o 45, 90, 180 stupòù a o zadaný úhel. Dále mù¾ete obrázek zesvìtlit nebo ztmavit o 10% a realizovat inverzi barev. K dispozici je i funkce pro zmìnu velikosti obrázku.
Pod nabídkou "Effects" jsou k dispozici efekty (filtry), které mù¾ete snadno aplikovat na obrázek.
Nabídka "Effect":
Okno "Effect Browser":
Práce s barvami
Indikátor barvy popøedí i pozadí je umístìn ve spodní èásti panelu nástrojù. Pomocí nìj lze obì barvy snadno zamìnit nebo nastavit výchozí barvy (èerná a bílá). Nástroje umo¾òující nastavení barvy popøedí jsou umístìny v panelu na pravé stranì okna editoru.
V horní èásti je umístìn vzorník "pevných" barev ("Fixed Colors"). Po¾adovanou barvu zde zvolíme kliknutím myši na pøíslušné políèko.
Dále je k dispozici šest políèek pro barvy definované u¾ivatelem ("User defined colors") a nástroj pro míchání barev.
Paletka "Rainbow" umo¾òuje výbìr z mnoha barev i jejich odstínù a paletka "Greys" umo¾òuje výbìr po¾adovaného šedého odstínu.
Ikona "malíøské palety", zobrazená ve spodní èásti panelu, umo¾òuje otevøení okna se standardní "True Color" paletou.
Bézierovy køivky
Nástroj pro práci s Bézierovými køivkami je k dispozici pod nabídkou "Tools -> Advanced Bezier Curves". Tato volba otevøe nové okno, ve kterém mù¾eme køivky vytváøet. V prùbìhu práce jsou v horní èásti okna zobrazovány informace usnadòující pou¾ití nástroje. Dále zde mù¾eme zvolit barvu a tlouš»ku køivky.
Smìrové úseèky urèující tvar køivky vytváøíme pomocí dvojice bodù. Body vytváøíme jednoduchým kliknutím myší v oknì. Jednotlivé body jsou postupnì èíslovány a tvar køivky mù¾eme mìnit jejich posouváním. V okam¾iku, kdy jsme s tvarem køivky spokojeni, stiskneme tlaèítko "Apply" a potom mù¾eme pokraèovat v kreslení další køivky nebo stiskem tlaèítka "OK" nástroj uzavøít a nakreslené køivky pøenést do našeho obrázku.
Pod nabídkou "Tools" máme dále k dispozici volbu "Advanced Polygons". Tato volba otevøe podobné okno jako volba "Advanced Bezier Curves". Zde však máme mo¾nost kreslit pouze pøímkové úseky, tj. vytváøet mnohoúhelníky. Postup je obdobný jako pøi kreslení køivek. Kliknutím myší umis»ujeme body, které jsou spojovány pøímkami. Jsme-li s tvarem mnohoúhelníku spokojeni, mù¾eme stisknout tlaèítko "Apply" a pokraèovat v dalším kreslení.
Editor AvancePaint urèitì nemù¾e konkurovat pokroèilejším editorùm nebo komerèním grafickým aplikacím. Je to však výborná pomùcka a pro hraní s obrázky dostaèující.
Výhoda je zejména v tom, ¾e je k dispozici zdarma, dále jeho jednoduchá instalace a samotná práce s nástroji. Rozhodnì je výborným a pokroèilejším doplòkem k aplikaci Malování v pøíslušenství Windows.
Ještì jsme vám dnes chtìli doporuèit jeden zajímavý editor - GIMP. Je to rovnì¾ volnì šiøitelný program. Ale jak jsme psali výše, asi by to bylo hodnì informací najednou. U tohoto programu se zastavíme v samostatném cvièení, nebo» je pro nás do budoucna velmi dùle¾itý. Budeme se v nìm nìkdy pozdìji, mimo malování uèit i upravovat fotografie.
Dále bude GIMP velmi dùle¾itý zejména proto, ¾e pracuje i v prostøedí Linux – a tudí¾ dá mo¾nost zapojit se do malování i tìm, kteøí nemají aplikaci Windows.
A co bude pøíštì? No pøece svátky jara – Velikonoce…
Shrnutí úkolù:
- Jaro (tentokrát na zahrádce)
- Namalujte obraz (vlastní námìt)
- Malovat/procvièovat podle doporuèených tutoriálù (pro nováèky)
- Obohatit seriál Galerie malíøù – (zpravovat informaci o malíøi dle vlastního výbìru)
Pozn.: Pøi kreslení není ji¾ podmínkou vyu¾ívat jen nástrojù ve Windows/Malování! Dále ji¾ mù¾ete vyu¾ívat pøi kreslení všechny další grafické editory.
Ludmila Holubová