Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Drahomíra,
zítra Èenìk.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

 
 
 
Malíø Karel Haruda se narodil roku 1925 v Pelhøimovì jako jedno z pìti dìtí. Jeho otec, Josef Haruda byl øezník vyuèený ve Vídni. Karel Haruda Matka, Franti¹ka Harudová pracovala nejdøíve jako ¹vadlena, pozdìji byla v domácnosti. Dvacetiletý Karel zaèal studovat v Brnì a pozdìji absolvoval Akademii výtvarných umìní v Praze. Nìkolik let pak pracoval jako malíø v oboru scénografie v Národním divadle. Poté ode¹el do Ostravy, kde celé jedno desetiletí pùsobil jako malíø ve Státním divadle. Od roku 1968 je svobodným výtvarníkem. Atelier má u¾ léta na jedné porubské tøídì a patøí k lidem, který celý svùj ¾ivot spojili s Ostravou. Vystavoval zejména na Moravì, ale také tøeba v Bratislavì, Katovicích èi v Torontu. Jeho obrazy najdete v soukromých sbírkách nejenom v celé Evropì, ale také na druhém bøehu Atlantiku.
Mìl jste v dìtství nìjaký sen?
Ano, mìl. Chtìl jsem být cestovatelem, tou¾il jsem se podívat do v¹ech vysnìných krajù. Pozdìji jsem si pøál stát se dobrým øemeslníkem a chtìl jsem vést restaurátorskou dílnu. Netroufal jsem si ani pomyslet, ¾e budu malíøem, který celý svùj ¾ivot promaluje.
 
   
   
 
Jaké vùbec máte vzpomínky na dìtství?
 
 
     Mùj táta byl øezník, který mìl v královském mìstì Pelhøimovì pøi domku malé políèko. V jedné kuchyni nás bylo sedm - rodièe a pìt dìtí. Tatínkùv krám byl v chodbì a dobrýtro nám dával kùò, který nás probouzel øehtáním v chodbì. Dìtství jsem mìl bájeèné a na ten stísnìný, ale krásný domov vzpomínám s nejvìt¹ím potì¹ením.
 
 
Jaké barvy, tvary a vùnì si z dìtství nejvíc pamatujete?
 
 
Ze zvukù to bylo ¾alostné kvílení zvíøat. Øev hrùzy. A barvu krve. Na na¹em dvorku byla ka¾dý týden krev. To mì asi tak nìjakLIDICE - STEREOFONIETTA - Hukvaldská Poema poznamenalo tím dramatem barvy. Ta porá¾ená zvíøata ov¹em slou¾ila k tomu, abychom vùbec byli ¾ivi. Nevidìl jsem v té ka¾dodenní apokalypse nic nespravedlivého, ale lítost a hrùzu.
V dobì, kdy jste dozrál k vrcholnému období svého ¾ivota, mìly tyto detaily urèitì vliv i na va¹i tvorbu, co øíkáte?
     Musím øíci, ¾e kvílení zvìøe nebylo jediným zvukem, který jsem u¾ od malièka vnímal. Moje maminka byla plná zpìvu. Svìt tónù mne proto v¾dycky pøitahoval. Táta mìl heligónku a záhy ve mnì objevil hudební talent - døíve, ne¾ talent výtvarný. Proto jsem u¾ ve dvanácti letech za sebou mìl ©evèíka i Maláta. Ov¹em kamarádi-raubíøi se mnou cestou do hodiny èutali merunu a já housle vysypal do potoka. Tím pádem jsem pochoval nejenom ve¹kerý svùj talent, ale i ten ctihodný nástroj - housle. Èeská hudba tak ov¹em nepøi¹la o houslistu, ale o ¹patného houslistu. Urèitì bych nebyl dobrý muzikant. Urèitì ne. Já to beru osudovì. Spí¹ jsem tíhnul k øemeslu.
 
   
   
 
Dospíval jste za války. To byly asi tì¾ké doby...
 
 
V srpnu 1943 jsem byl v Uherském Hradi¹ti, kde jsem trávil dovolenou, zatèen gestapem. Dùvodem bylo poslouchání zahranièního rozhlasu, za co¾ tehdy hrozil trest smrti. Za ètrnáct dnù jsem byl díky své matce, která se náhodou u novinového stánku potkala s ¹éfem místní kanceláøe gestapa, propu¹tìn. Podmínkou propu¹tìní bylo podepsání listiny, na ní¾ jsem se upsal trestu smrti v pøípadì, ¾e se je¹tì jednou dostanu pøed soud. Náhoda mne dovedla k tomu, ¾e jsem poznal cenu ¾ivota a svobody.
 
 
Pojïme k pøíjemnìj¹ím vìcem. Vím o tom, ¾e ne¾ se vám dostalo výtvarného vzdìlání, vyuèil jste se velmi zajímavému øemeslu.
 
 
"ECCE HOMO", 220/125 Ano, vyuèil jsem se pozlacovaèem a øezbáøem. V Chrámovém dru¾stvu. Tam jsem poznal bájeèné lidi. Tøeba mistr Ondráèek, který byl kdysi u malíøe Dìdiny, mi øekl: "Ví¹, musí¹ se rozhodnout, jestli chce¹ být øemeslníkem, nebo zda chce¹ nahlédnout do jeskynì umìní." U nìj jsem poprvé, kdy¾ jsem uklízel ateliér, sly¹el italské Cappricio. To mi bylo 14 let. ®il jsem stále jednou nohou ve svìtì umìní. Kluci Lip¹tí - Lubomír a Oldøich - byli mí kamarádi, Otomar Krejèa byl ná¹ re¾isér, Zbynìk Vavøín pro nás psal hry a Jirku Líra jsme nav¹tìvovali na Slu¾átkách ve statku, kam byl jako ®id za války odstìhován...
Svìt umìní... Byl tento svìt pro vás v mládí spí¹e svìtem barev, tvarù nebo tónù?
Pro výtvarníka je samozøejmì svìt barev urèující. Ale jsou i jiné vìci, které èlovìka v ¾ivotì inspirují. Poøád mám na mysli ten svìt tónù, kterým se nejenom pøi malování, ale i témìø nepøetr¾itì obklopuji. S man¾elkou máme poøád zapnutý magnetofon. Hudba se na¹ím bytem ozývá od rána do veèera. Já zpíval u¾ v Záboji se starými pány. Od té doby spojuji stupnici barev se stupnicí hudební. Já jsem zkrátka hudbì propadl, jsem nejen její vyznavaè, ale i amatér. Od slova amare - milovati.
 
   
   
 
Jaké jsou va¹e nejoblíbenìj¹í barvy?
 
 
Èervená je pro mne radostí i dramatem. Ohromným prostorem ohnì. Je to barva, která nesmírnì vzru¹uje. Je v ní erotická síla a èlovìk s ní najednou - je to zvlá¹tní - spojuje azurovou modø. Ta je zase nesmírnì prostorová, lehýnká. Jedno je ale podstatné: pøi malování, stejnì jako v hudbì, hledáme akordy, harmonie, melodie a øád.
 
 
 Je urèitì zákonité, ¾e se va¹eho srdce dotkla zejména hudba Janáèkova...
 
 
Své první obrazy inspirované Janáèkem jsem namaloval u¾ velmi záhy inspirován jeho klavírními skladbami - Po zarostlém chodníèku. Pozdìji, od sedmdesátých let, jsem zaèal malovat rozmìrné plátno inspirované Sinfoniettou. Janáèka jsem maloval mnohokrát a stále jsem jakoby ozaøován zvlá¹tní energií, kterou lze èerpat z jeho hudby. Nechci se opakovat, ale mám za to, ¾e muzika je vùbec prapodstatou tvorby.
 
 
Ano, hudba a malíøství... Vìèná výzva.
 
 
Je tøeba øíci, ¾e hudební dílo probíhá v èase, kde¾to výtvarné dílo je statické. Ano, èas musíme vzít v potaz, chceme-li hovoøit o vztahu mezi hudebním a výtvarným dílem. Tento fenomén je velmi dùle¾itý. Ale pro pochopení obou umìleckých rovin je dùle¾itý zejména cit. Bez lásky a citu zkrátka nelze pochopit jakékoli hudební èi malíøské dílo. Milujme a budeme stále citlivìj¹í a lep¹í...
 
 
                                                                                                                            Milan ©vihálek
 


Komentáøe
Poslední komentáø: 11.03.2005  11:26
 Datum
Jméno
Téma
 11.03.  11:26 Jana fe¹ák