Eunuchové a Zlaté lotosy
Pøesto, ¾e v souèasné dobì je tolik informací o Èínì, myslím tím o souèasném vývoji, zmìnách v této zemi, rùstu pozice Èíny ve svìtì, tak jsem se rozhodl pøipomenout nìco z minulosti této zemì a sice eunuchy a Zlaté lotosy.
Eunuchové, neboli „nemu¾i“, mu¾i bez pohlavních ¾láz po kastraci ¾ili prakticky na dvorech všech panovníkù. Mnozí vládci vyu¾ívali eunuchy nejen k obsluze svých harémù, ale i k plnìní jiných úkolù hospodáøského a politického charakteru, tak¾e nìkdy plnili významné role ve státní správì. Panovníci si na nich vá¾ili skuteènosti, ¾e nebyli vázáni rodinnými svazky a byli proto oddáni pouze svému králi.
Císaø, na nìho¾ nemohlo dopadnout oko normálního smrtelníka byl nejosamìlejším èlovìkem v Èínì. Eunuchové se tak stávali jeho dùvìrníky, rádci a pøáteli. Tím získali i znaèný vliv na chod zemì. Ti nejskvìlejší z nich vyšplhali po ¾ebøíèku moci a¾ do funkcí regentù a generálù.
Z dnešního pohledu se jeví té¾ zajímavá okolnost, ¾e kastrace jako¾to relativnì záva¾ný zásah do lidského organizmu spojený s ohromným zdravotním rizikem, vèetnì smrti, a pøesto však pouze ve velmi výjimeèných pøípadech tento zásah konèil smrtí ukazuje na vyspìlost èínské medicíny.
Zlaté lotosy. Domnívám se, ¾e na rozdíl od všeobecné známosti významu slova eunuch si pod názvem Zlaté lotosy jen málo lidí vybaví oznaèení pro umìlé zmenšení ¾enských nohou. By» se jedná o relativnì krutý zásah, tak se v Èínì oznaèoval takto, témìø poeticky. Tato móda se v Èínì ujala v dobì vlády dynastie Sung kolem roku 1000 našeho letopoètu. Celý bolestivý proces, který ¾enu zbavoval schopnosti pøirozené chùze zaèínal v dìtství. Po pátém roce vìku byly dìvèatùm podvazovány prsty na noze pod chodidlo tak, aby se docílilo co nejmenší no¾ky. Postupnì docházelo k deformaci chodidla a zvyk se postupnì rozšíøil i mimo privilegované vrstvy.
No, ale nebyl bych to já, respektive moje myšlení, abych si odepøel komentáø, ¾e to trojèení v pøedchozím popsané, tedy dobrovolné odepøení si mu¾ství u mu¾ù a stejnì tak dobrovolné mrzaèení se u ¾en skonèilo a bylo omezené jen na Èínu.
Staèí se podívat na souèasné nejen zbavování se mu¾ství, ale pøímo pøedìlávání se na ¾eny a stejnì tak neomezování se ¾en se zásahy do tìla na chodidla oproti zásahùm na celém tìle, nemluvì o pomalovávání celého tìla u obou pohlaví.