Pøed nìjakým èasem se v komentáøích pod vyprávìním o souboji malého Vietnamce Taie se záludnostmi èeštiny objevil nápad, aby se souèástí magazínu stal jazykový koutek, který by pomohl omést prach z vìdomostí, které jsme kdysi ve svém dìtství do hlav pracnì vpravili. A kdy¾ se na osobu, která tento nápad vypustila z úst, nesneslo hromobití, byl nápad rozšíøen o dotaz, zda bych se jazykového koutku neujala já. Ba dokonce se našla i taková „šprtka“, která slibovala, ¾e si oøe¾e tu¾tièku a posadí se do první lavice, aby jí neušlo ani slovo! (Zapomnìla ovšem, ¾e nejvìtší „šprti“ sedí v lavici poslední a nevyznaèují se oøezanou tu¾tièkou, nýbr¾ pytlíkem ovoce z vlastní zahrádky polo¾eným nenápadnì na uèitelský stolek…) Nu co¾! Mateøština mì ¾ivila po nìkolik desetiletí, tak se o takové malé poradenství pokusím. A kdy¾ ètenáøi nebudou spokojeni èi pomine zájem, jazykový koutek prostì skonèí…
Provìrka znalostí (navzdory pøání 3.b)
Ovládáte pravopis i/ y v koncovkách podstatných a pøídavných jmen?
Doplòte i/y, í/ý a do závorky napište odùvodnìní podle následujícího vzoru:
Vpøedu se pásly antilopy (¾eny), zezadu se ozval lví (jarní) øev.
1. Všechny ètyøi zdi dìdeèkov- chalup- byly porostlé ps-m vínem.
2. Karlouš se chlubil rù¾ov-m mobilem.
3. Nad sousedov-m polem se vznášeli dva drav- sokol-.
4. Prav- vèel- med je vemi zdrav-.
5. Pozoroval jsem rychlé orl-, ale najednou mou pozornost upoutal velbloud se
dvìma hrb-.
6. Rád se bavil s vesel-m- pøátel- , ale k Pavlov-m rodièùm se choval chladnì.