Chce nás Evropská unie ? |
||||
Po roce 1989 se stala pro mnohé obèany tehdej¹ího
Èeskoslovenska vidina co nejrychlej¹ího vstupu do
spoleèenství svobodných státù a obèanù, známé
"zpátky do Evropy", jakýmsi synonymem pro v¹estranné
zlep¹ení ¾ivotních podmínek. Ale - znali obèané
transformaèních zemí toto své "spoleèenství pøíkladù
a vzorù" skuteènì dobøe? Nemìli o nìm pøíli¹
velké iluze? Nechtìli se stát souèástí tehdej¹ích
Evropských spoleèenství jen proto, ¾e o nìm málo vìdìli?
A co hlavnì: chtìlo toto spoleèenství |
||||
V tìchto
dnech, týdnech a mìsících, kdy se blí¾í do závìreèné
etapy jednání o pøístupu k Evropské unii, kdy
se zdá, ¾e obtí¾ný závod s èasem, s jednatøiceti
pøeká¾kami, tj. negociaèními kapitolami, jakoby pøiná¹el
stále nároènìj¹í
podmínky a bariéry. A zdá se, ¾e na obou stranách.
Také podpora veøejnosti v nìkterých státech
EU, zvlá¹tì v tìch, které |
||||
Evropská
unie je otevøenou organizací a nemù¾e jen tak ¾adatele
odmítnout. Jak
vyplývá ze Smlouvy o Evropské unii ".kterýkoli
evropský stát mù¾e po¾ádat o èlenství
v Unii". Amsterodamská smlouva ji¾ ponìkud zpøísnila
nároky na vstup, kdy¾ øíká, ¾e jen ten evropský stát,
který respektuje urèité zásady, mù¾e po¾ádat o
èlenství v Unii. Tyto zásady zahrnují svobodu,
demokracii, právní stát a respektování lidských
práv a základních hodnot, dále respektování
základních lidských práv, jak je zaji¹»uje
Evropská úmluva o ochranì lidských práv a
základních svobod z roku 1950. Souèástí zásad
je ale i "respektování národní identity svých èlenských
státù". |
||||
Je vidìt, ¾e
i v této, zdánlivì malé formulaèní zmìnì,
se projevila urèitá opatrnost stávajících státù
EU, aby noví èlenové (a zde bylo zjevné, ¾e poèet
pøihlá¹ek pøekraèuje desítku) jasnì sdíleli
stejné spoleèenské hodnoty a cíle. Podání pøihlá¹ky
do EU bylo vìcí dobrovolného rozhodnutí Ale na druhé
stranì rozhodnutí o vstupu do Unie, podmínky pøijetí
a úpravy smluv na nich¾ je Unie zalo¾ena, jsou |
||||
Urèitá obezøetnost stávajících
státù EU pøi pøijímání nových èlenù je na místì. A
to tím spí¹e, kdy¾ veøejnost tam v posledních
mìsících sly¹í nikoliv o pøijetí jedné èi dvou
zemí, ale o tzv. Big bangu, tj. pomìrnì pravdìpodobném
roz¹íøení EU a¾ o deset státù, nacházejících
se podstatnì
pod ekonomickou úrovní prùmìru souèasné EU. Tyto
zemì se té¾ musí vyrovnat s dìdictvím desítky
let trvajícího "budování socialismu" jak v ekonomice,
tak zejména ve vìdomí,
v celkové kultuøe øe¹ení problémù. Pøirozenì:
kdyby byl na poøadu dne pouze vstup jediného kandidáta,
napø. Èeské republiky, pak by to asi probìhlo
podstatnì hladèeji a bez velkého vzru¹ení ve veøejnosti
EU. Cílem roz¹íøení je v¹ak pro EU i posílení
regionálního rozmìru stability a spolupráce. Je to
nespornì silný motiv, chápou jej v¹ak lépe politické
a hospodáøské elity ne¾ ¹iroká veøejnost. A to
platí pro obì strany. |
||||
Evropská unie je otevøená novým
èlenùm, ale souèasnì se nechce nechat procesem roz¹íøení
sama zahltit. Tento postoj je pøirozený a svìdèí o
tom, jak dùle¾itý je integraèní proces pro stávající èleny
EU. Vede i k urèité opatrnosti a snaze vymezit nároèná
vstupní kritéria tak, aby ji¾ v okam¾iku vstupu
byl nový èlen co mo¾ná nejlépe pøipraven a nenaru¹oval
svou nezku¹eností komplexní integraèní spolupráci.
Výrazem toho byla známá kodaòská kritéria pro
vstup nových státù do EU. Evropská unie v¹ak v rámci
pøedvstupního procesu dìlala a dìlá maximum proto,
aby nové èleny na naplnìní tìchto kritérií co
nejlépe pøipravovala vèetnì poskytování finanèních
prostøedkù na u¾iteèné projekty. Souèástí toho
jsou i pravidelná roèní hodnocení a rozsáhlá
technická pomoc. V poslední dobì se do popøedí
dostává podpora výstavby fungujících demokratických
institucí. |
||||
Co¾ ale nemohl transformaèní
proces v zemích støední a východní Evropy získat
lep¹ího spojence a zakotvení právì dík pøípravì
na vstup do EU? To co se nìkdy zdá, ¾e se dìlá
"kvùli Bruselu", slou¾í primárnì zájmùm obèanù
pøíslu¹né kandidátské zemì èi regionu. A co více:
podstatnì to pøispívá ke kvalitì vlastního
transformaèního procesu, zejména jeho institucionálnímu
rámci. Pravda, zjednodu¹ení nìkterých procedur by
mo¾ná nebylo na ¹kodu, ale jde o velké veøejné
finanèní prostøedky, jejich¾ kontrola je nutná.
Evropská unie není prostou mezinárodní organizací s jednoduchými
cíli a jednoduchým vstupem, podmínìným jen placením
pøíspìvkù. |
||||
Nároky, které na své budoucí
èleny Evropská unie oprávnìnì klade, tìsnì souvisí
i s dohodnutými cíli zúèastnìných èlenských
státù, jak je vyjadøuje v závazné podobì
Smlouva o Evropské unii
a Smlouva o zalo¾ení Evropského spoleèenství. Jsou to právì tyto cíle, které èiní zaèlenìní do
integraèní spolupráce v EU tak atraktivní pro
ka¾dého obèana. Jsou to právì mnohé z tìchto
cílù, které jsou pøedmìtem kritiky oponentù tzv.
evropského sociálního modelu. Tøeba vidìt, ¾e tyto
cíle nebude vùbec jednoduché v nároèných podmínkách
globalizovaného konkurenèního prostøedí souèasného
svìta realizovat Je tøeba se i aktivnì podílet se na
modernizaci EU. Takové kandidáty chce EU za své
budoucí èleny. I ona se nesnadno adaptuje na nové výzvy,
ale proces bì¾í, soustøedìn kolem vnitøního trhu
a hospodáøské a mìnové unie. |
||||
Pøipomeòme si klíèové cíle
EU a uvìdomíme si, ¾e nároky na nové èleny jsou
opodstatnìné. Patøí sem pøedev¹ím podpora
ekonomického a sociálního pokroku, vysoká úroveò
zamìstnanosti a dosahování vyvá¾eného a trvale udr¾itelného
rozvoje. Zejména pak vytváøením prostoru bez vnitøních
hranic, posilováním ekonomické a sociální soudr¾nosti
a zavedením hospodáøské a mìnové unie, zahrnující
jednotnou mìnu. K tomu pøistupuje provádìní
spoleèné zahranièní a bezpeènostní politiky, vèetnì
postupného vymezování obranné politiky, která by
mohla vést ke spoleèné obranì. Dal¹í cílový
komplex tvoøí dodr¾ování urèitých hodnot, které
se ov¹em dotýkají jednotlivce bezprostøednì a ka¾dodennì
a to je zachovávání a rozvíjení Unie jako prostoru svobody, bezpeènosti
a práva, ve kterém se sice zaruèuje volný pohyb
osob, ale ve spojitosti s vhodnými opatøeními, týkajícími
se kontroly na vnìj¹ích hranicích, pøistìhovalectví,
práva azylu, pøedcházení a potírání zloèinnosti. |
||||
Jsou to ale právì tyto cíle, které
svými nároky èiní celý integraèní organizmus tak
komplikovaný. Bez realizace cílù v praxi by tyto
zùstávaly jen formální, tak øíkajíc na papíøe.
A to si jistì nikdo nepøeje. Mnozí v EU se obávají,
¾e pøíchodem velkého poètu nových èlenù v krátkém
období by se funkènost integrace mohla sní¾it a i to
je vede k obezøetnosti a nároènosti na pøipravující
se kandidáty. Tato nároènost nìkdy mù¾e vytváøet
podhoubí i pro otázku, zda nás Evropská unie skuteènì
chce? Rozhodnì nás nechce nepøipravené a i kdy¾ vstoupíme do EU
v roce 2004, bude tøeba poèítat s tím, ¾e je¹tì
potrvá, ne¾ se zdaøí i komplexní, faktické zaèlenìní
do v¹ech integraèních struktur spolupráce. Pøipomeòme
jen oblast fungování institucí, státní správy,
soudnictví v kandidátských státech, Èeskou
republiku nevyjímaje. |
||||
Nejlep¹í zpùsob, jak dosáhnout
zvý¹ení zájmu veøejnosti v zemích EU na
vstupu nových èlenù z "Východu" je právì prokázat,
¾e pøínos roz¹íøení nebude jednostranný, ¾e se tím zlep¹í naplòování
øady shora uvedených cílù. Nebylo by dobré, kdyby
se ukázalo, ¾e by vstupem nových kandidátù mohly být
naopak nìkteré z dohodnutých cílù EU ohro¾eny;
napø. liknavým pøístupem k plnìní závazkù v oblasti
fungování institucí, jednotlivých politik èi
tolerováním mezinárodního zloèinu nebo ilegálního
pøeshranièního pohybu. Zde nestaèí jen politické
deklarace vlád èi parlamentù, ale praktické kroky výkonných
struktur na území nových èlenských státù. Je tøeba
poèítat s tím, ¾e po vstupu do EU budou nìkdej¹í
kandidáti muset v prvním období zvlá¹tì pøesvìdèivì
prokazovat, ¾e své závazky doká¾í v praxi
plnit a spolupracovat solidárnì s ostatními. Ta
zemì, která to proká¾e,
bude jistì v oèích veøejnosti "staré" EU rychleji získávat
autoritu bez ohledu na poèet obyvatel èi ekonomický
rozmìr. V EU bude i vìt¹í ochota vycházet vstøíc
jejím problémùm. |
||||
Jasná politická vùle EU pokud
jde o pøijímání nových èlenù svìdèí o tom, ¾e
si je veøejnost a zejména politicky myslící obèané
zemí EU vìdomi pøínosu, které pro jejich zemì bude
mít roz¹íøení nejen v ekonomické oblasti, ale
i v posilování
regionu stability a rozvoje. V západní
Evropì je vcelku shoda o tom, ¾e jen úspì¹ná
transformace zemí støední a východní Evropy,
zakotvení jejich obèanù v pluralitních demokraciích
a fungujícím tr¾ním hospodáøství vytvoøí i pro
západní èást Evropy, zvlá¹tì v podmínkách
vnitøního trhu a otevøených vnitøních hranic,
jistoty a sní¾í rizika pøípadných imigraèních
vln obèanù, nespokojených s vývojem vlastních
zemí. Vstup do Evropské unie nespornì vytváøí silný
motiv pro obì strany na úspì¹nosti zakotvení nových
demokracií; je tøeba ale té¾ øíci, ¾e vstup do EU
není automatickou zárukou úspì¹nosti a naplnìní
shora uvedených cílù. Zodpovìdnost národních
parlamentù, vlád, politických stran, podnikatelských
a zamìstnaneckých svazù je mimoøádná a i proto EU
sleduje naplòování politických kritérií pøístupu,
které jsou ov¹em souèasnì i základními parametry
fungování demokratického spoleèenství. |
||||
Jak tedy odpovìdìt na shora
polo¾enou otázku? Asi tak, ¾e si Evropská unie pøeje
vstup nových èlenù, ale ne za jakoukoliv cenu, ne za
cenu vlastního rozkolísání, znehybnìní v rozhodování
a bez výrazné podpory veøejnosti, vèetnì zemìdìlcù.
Politická vùle je jednoznaènì pozitivní, tam je zájem
v¹ech zemí vcelku shodný. Jakmile se v¹ak pøejde do
oblasti nákladù celého procesu a støetù zájmù,
tam je situace slo¾itìj¹í. Je tøeba pøistupovat na
kompromisy s vìdomím, ¾e i EU pova¾uje z dùvodu
vy¹¹ích bezpeènostnì-politických zájmù pøístup kandidátských
zemí za stì¾ejní prioritu. To se v¹ak uskuteèòuje
v mnohovrstevnatém procesu, zahrnujícím nejen
svrchované státy, ale i rùzné specifické zájmové
skupiny. Ti v¹ichni si za nìkolik desetiletí èlenství
v ES/EU zvykli na urèité toky prostøedkù a
pravidla fungování a nyní se obávají, ¾e by je
mohli ztratit nebo se o nì budou muset dìlit s jinými,
kteøí jsou je¹tì potøebnìj¹í a naplnìni mo¾ná
je¹tì vìt¹ím oèekáváním. Ale i zde je tøeba
vidìt, ¾e jakkoliv jsou pro souèasné státy EU
ekonomická hlediska významná, stì¾ejní pro podporu roz¹íøení
na stranì západní Evropy je dlouhodobì hledisko
bezpeènostnì-strategické. Tj. podpora stabilnímu
demokratickému politickému vývoji v zemích,
které je¹tì pøed pomìrnì krátkou dobou stály na
naprosto odli¹ných ekonomických a politických pozicích,
ale které nyní sdílejí hodnoty a vytváøejí
instituce, odpovídající hodnotám a cílùm obèanù
existující Evropské unie. |
||||
Podklad k tomuto dokumentu vypracoval pan Jaroslav Jak¹, Vysoká ¹kola ekonomická v Praze a èlen Team
Europe Czech Republic. |
||||