Inspirace pro kreativce: kresba tu¾kou
Patøíte k tìm, kteøí u¾ nìkdy v ¾ivotì vzali obyèejnou tu¾ku do ruky a tou¾ili zachytit krajinnou scenérii, zátiší nebo ruch ulice tak reálnì, jak jen to je mo¾né? Pak vás èeká pomìrnì dlouhá a nároèná cesta. Hodiny a hodiny strávené nad výkresy, hodiny a hodiny gumování a pøekreslování a hodiny a hodiny marného vztekání se, ¾e je ta krychle prostì køivá! Kresba tu¾kou není opravdu tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát.
Kdy¾ nepomù¾e vytrvalý trénink ruky, mohl by vám prospìt tzv. kurz kreslení pravou mozkovou hemisférou. Prakticky jde o to, abyste zapojili jinou èást mozku ne¾ tu racionální. Mozek je potvora a zpracovává si pøijímané informace po svém. A tak obraz, který pozorujete okem v 3D prostoru, neumíte najednou pøevést na papír do 2D prostoru. Kurzy kreslení pravou mozkovou hemisférou vám zaberou více dní, avšak to úplnì nejpodstatnìjší se dá shrnout do tøech bodù:
1. na všechny pøedmìty koukejte pouze jako na rùznì dlouhé linie, které se køí¾í pod urèitými úhly
2. bedlivì sledujte vzájemné polohy a vztahy linií
3. všímejte si stínù a stínujte postupnì – od nejsvìtlejších míst a¾ po ty nejtmavší
Pro fajnšmekry a vytrvalce, kteøí pokoøili první i druhou fázi, je tu poslední stupeò obtí¾nosti nazývaný architektonické kreslení. Od spousty lidí uslyšíte, ¾e k nejlepším kreslíøùm patøí právì architekti. Proè? Pøeètìte si následující a pochopíte sami:
10 ZÁSAD ARCHITEKTÙ ANEB CO JE NUTNÉ UMÌT:
1. nosit tøi tu¾ky za obìma ušima kdekoliv a kdykoliv, tøeba i pøi mytí hlavy
2. kreslit klidnì i dvacet metrù dlouhou èáru, která bude dokonale rovná - pozor, pou¾ití pravítka se trestá!
3. znát postup pro pøesné kreslení všech tvarù, samozøejmì i tìch neexistujících
4. mít všechny úhly v oku i v ruce… napø. úhel 39°21´
5. zjednodušit vše, co se dá
6. ale nezapomenout zachytit sebemenší detail, napø. brouka na oknì
7. vidìt stíny i tam, kde nejsou
8. ale stíny nakreslit na setiny milimetru pøesnì tak, jak je doopravdy pøedmìty vrhají
9. kreslit reálnìjší perspektivu, ne¾ ji vidíte ve skuteènosti
10. ale hlavnì myslet na to, ¾e architektonická kresba je reálná kresba