Pøed nìjakým èasem se v komentáøích pod vyprávìním o souboji malého Vietnamce Taie se záludnostmi èeštiny objevil nápad, aby se souèástí magazínu stal jazykový koutek, který by pomohl omést prach z vìdomostí, které jsme kdysi ve svém dìtství do hlav pracnì vpravili. A kdy¾ se na osobu, která tento nápad vypustila z úst, nesneslo hromobití, byl nápad rozšíøen o dotaz, zda bych se jazykového koutku neujala já. Ba dokonce se našla i taková „šprtka“, která slibovala, ¾e si oøe¾e tu¾tièku a posadí se do první lavice, aby jí neušlo ani slovo! (Zapomnìla ovšem, ¾e nejvìtší „šprti“ sedí v lavici poslední a nevyznaèují se oøezanou tu¾tièkou, nýbr¾ pytlíkem ovoce z vlastní zahrádky polo¾eným nenápadnì na uèitelský stolek…) Nu co¾! Mateøština mì ¾ivila po nìkolik desetiletí, tak se o takové malé poradenství pokusím. A kdy¾ ètenáøi nebudou spokojeni èi pomine zájem, jazykový koutek prostì skonèí…
Malá provìreèka
uká¾e, zda zásady shody pøísudku s podmìtem pochopili všichni .
Oznaète ve vìtì podmìt (jestli¾e je nevyjádøený, vypište do závorky za vìtu, èím byste ho vyjádøili) a doplòte správnou koncovku.
Pøíklad: Mysleli jsme (my všichni) , ¾e to vèera hlásili v rozhlase (kdosi, oni).
1. Nevìdìl- jsme, kam se ko»ata a štìnì zatoulal-.
2. Babièka a dìti nastoupil- do autobusu.
3. Ze svahu sjí¾dìl- dìti i jejich rodièe.
4. Lopaty, hrábì i koleèka byl- sklizen- v kùlnì.
5.V rákosí hnízdil- racci i divoké kachny.
6. Vèera to øíkal- na schùzi.
7. Vrcholky hor i jejich svahy se pøi západu slunce zbarvil- doèervena.
8. Uèitelé dìtem pøísnì pøikázal- , aby se nedotýkal- vystavených exponátù.
9. Dìvèata, vy jste mì neslyšel-?
10. Zahoukala siréna, ze vrat továrny se vyvalil- zástupy dìlníkù a spìchal- ke svým domovùm.
***
Jestli¾e jste si všechny vìty poøádnì rozmysleli a zkontrolovali, srovnejte si svoje øešení s následujícím:
1. Nevìdìli jsme (my všichni)…zatoulaly (ko»ata a štìnì=rod stø. v jed. èís.)
2. ….nastoupily (babièka a dìti = rod ¾enský)
3. …sjí¾dìly (dìti i rodièe), nebo sjí¾dìli (dìti i rodièe)
4. …byly sklizeny (lopaty, hrábì i koleèka)
5. … hnízdili(racci i kachny)
6. … øíkali (oni, nìkdo)
7. … zbarvily (vrcholky i svahy)
8. … pøikázali (uèitelé)….. se nedotýkaly (DÌTI!)
9. … neslyšela (dìvèata = stø.rod v mno¾. èísle)
10. … se vyvalily (zástupy)… spìchaly (zástupy), nebo spìchali ( dìlníci = shoda podle smyslu)
Poznámka: Povšimnìte si, ¾e v pøípadì nìkolikanásobného podmìtu je ten podmìt, jeho¾ rod „ zavinil“ koncovku pøíèestí minulého v pøísudku, vytištìn silnì.
Celkový poèet pravopisných jevù: 14
Hodnocení:
0 – 1 chyba = 1
2 – 3 chyby = 2
4 – 5 chyb = 3
6 – 8 chyb = 4
9 a více chyb = pokyn k opìtovnému prostudování pøíslušných lekcí