Pìt knih Moj¾íšových
První knihou Starého zákona je První Moj¾íšova, zvaná té¾ Genesis, èili Kniha zrodu. Tato kniha pøináší zvìst, ¾e Hospodin Bùh, Stvoøitel nebes i zemì, má od poèátku svùj lid a zdùvodòuje, proè právì Izrael se stal lidem vyvoleným. Je velkolepým prologem k ústøednímu tématu Písma, jím¾ je Bo¾í vykoupení.
Genesi je mo¾no rozdìlit na dvì èásti: a) Kap. 1-11 zaèínají stvoøením svìta a èlovìka, ale nechtìjí podávat zprávu o prehistorickém údobí a prehistorickém èlovìku. Je to teologický výklad svìta a jeho vztahu k Bohu. b) Kap. 12-50 líèí pøíbìhy praotcù Izraele od Abramova vyjití z Chrámu a¾ po vstup Jákobova rodu do Egypta. Je to svìdectví o Bo¾ích èinech uprostøed tohoto svìta a o poèátcích Bo¾ího lidu.
I kdy¾ Genese ve své koneèné redakci tvoøí dílo peèlivì koncipované, nelze pøehlédnout, ¾e je slo¾eno z rùzných dílèích vyprávìní, jejich¾ odlišnost vyplývá jak z rùznosti slovesných útvarù, tak i z rozdílnosti slovní zásoby. Mnohá vyprávìní prošla dlouhým údobím ústního podání, ne¾ byla písemnì zachycena a vtìlena do dnešního kontextu.
Na rozdíl od øeckých filosofù, pro které bylo bo¾stvo beztvarým neosobním jsoucnem, vznášejícím se nìkde ve vesmíru, pøedstavuje bible hned v první kapitole Boha jako svrchovaného Pána a Stvoøitele všeho.
Ze ¾ivota praotcù uvádí Genese jen výbìrem rùzné pøíbìhy jako názorné doklady, ¾e Bùh zùstává se svými vyvolenými ve stálém spojení za všech okolností.
Slova Bible: Setba i ¾eò a chlad i ¾ár,
léto i zima a den i noc
nikdy nepøestanou po všechny dny zemì.
Dále Bùh øekl:
Toto je znamení smlouvy,
je¾ kladu mezi sebe a vás
i ka¾dého ¾ivého tvora, který je s vámi,
pro pokolení všech vìkù:
Polo¾il jsem na oblak svou duhu,
aby byla znamením smlouvy
mezi mnou a zemí.
Kdykoli zahalím zemi oblakem
a na oblaku se uká¾e duha,
rozpomenu se na svou smlouvu
mezi mnou a vámi
i veškerým ¾ivým tvorstvem,
a vody ji¾ nikdy nezpùsobí potopu
ke zkáze všeho tvorstva.
Uká¾e-li se na oblaku duha, pohlédnu na ni
a rozpomenu se na vìènou smlouvu
mezi Bohem a veškerým ¾ivým tvorstvem,
které je na zemi.
Druhá kniha Moj¾íšova se nazývá krátce Exodus. Tento název, v køes»anstvu mezinárodnì u¾ívaný, vychází z polatinštìného øeckého názvu Exodus neboli Vyjití, toti¾ z Egypta. Izrael v této knize vystupuje jako pevnì semknuté spoleèenství, jeho¾ jméno je jasným vyznáním: Izrael – zápasí Bùh. Bùh prostøednictvím Moj¾íšovým odhaluje a vysvìtluje lidu své jméno: Jsem, který jsem.
Ústøední postavou knihy je Moj¾íš. Pøedevším je prostøedníkem mezi Bohem a lidem; tím pøevyšuje všechny postavy starozákonní. Vysvobozenému Izraeli jsou sinajskou smlouvou dány jednak ideální zákony v Desateru, které budou jeho srdce i zrak upínat v¾dy k cílùm ještì vyšším a v tomto ¾ivotì v plnosti nedosa¾itelným.
Vyjití z Egypta znamenalo pro Izraele víc ne¾ jen vysvobození z otroctví. Bylo to pro nìj pøímo vytr¾ení z moci podsvìtí a uvedení do ¾ivota. Proto si je ka¾doroènì pøipomínal slavením velikonoèních svátkù, pøi nich¾ byli otcové povinni vydávat synùm svìdectví o spasitelném jednání Hospodinovì. Nejenom Izrael, nýbr¾ i církev tedy chápe exodus jako vysvobození ze smrti k ¾ivotu. Nejde jen o historickou vzpomínku, nýbr¾ o výpovìï víry, pøesahující hranice èasu i prostoru.
Slova Bible:Pamatuj na den odpoèinku, ¾e ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dìlat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpoèinutí Hospodina, tvého Boha.
Cti svého otce i matku, abys byl dlouho ¾iv na zemi,
kterou ti dává Hospodin, tvùj Bùh.
Nezabiješ.
Nesesmilníš.
Nepokradeš.
Nevydáš proti svému bli¾nímu køivé svìdectví.
Nebudeš dychtit po domì svého bli¾ního. Nebudeš dychtit po ¾enì svého bli¾ního, ani po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vùbec po nièem, co patøí tvému bli¾nímu.
Tøetí kniha Moj¾íšova nazývaná té¾ Leviticus. Název vychází z polatinštìného øeckého názvu Leuitikon, èili kniha lévijská neboli knì¾ská. Jedná pøevá¾nì o obìtních a obøadných øádech. Jako dìjištì knihy se pøedpokládá hora Sínaj, kde Hospodin vydal Moj¾íšovi Zákon. Tøetí kniha Moj¾íšova je témìø celá vìnována kultickým a rituálním pøedpisùm. Jejich dodr¾ováním se mìl Izrael odlišovat od jiných lidí jako lid svatý Hospodinu. Nešlo ovšem jen o plnìní nìjakých formálních naøízení, nýbr¾ o podøízení celého ¾ivota Bo¾ímu zákonu. To se mìlo projevovat právì ve vztahu k èlovìku. Není mo¾né mluvit o lásce k Bohu, kdy¾ náš ¾ivot není naplnìn láskou k bli¾nímu.
Slova Bible:Ve své zemi si nebudete dìlat bù¾ky, ani si nevztyèíte tesanou sochu nebo posvátný sloup, ani nepostavíte pøitesaný kámen, jim¾ byste se klanìli. Já jsem Hospodin, váš Bùh. Dbejte na mé dny odpoèinku a mìjte v úctì mou svatyni. Já jsem Hospodin.
Ètvrtá kniha Moj¾íšova nazývaná Numeri oplývá rozmanitými výèty, napø. bojovníkù, lévijcù, oddílù a velitelù, poslù, zastávek, darù pro oltáø, obìtí, koøisti, lévijských a útoèištných mìst apod.
Táboøení Izraele pod horou Sínajem, na místì zjevení a vydání Zákona, vtiskuje urèitý øád první èásti knihy ( 1,1-10,10). Jsou tu zaznamenány pøevá¾nì rùzné øády. Následuje oddíl popisující další putování Bo¾ího lidu k zaslíbené zemi (10,11-20,13). Cesta je poznamenána reptáním a vzpourou lidu. Dokonce i oba vùdcové Moj¾íš a Áron zemøou pro svou nedùvìru pøed zaslíbenou zemí.
Navzdory vnitøním a vnìjším pøeká¾kám je Izrael pøiveden k hranicím zaslíbené zemì. Výpravné èásti jsou propleteny kultickými pøíkazy a rituálními pøedpisy, je¾ mají lidu ustaviènì pøipomínat, aby byl svatý a èistý pro Boha.
Mnozí z tìch, kteøí vyšli z Egypta, odpadli a zahynuli, ale nové pokolení pod vedením nového vùdce Jozua se ji¾ pøipravuje k boji o zemi zaslíbenou. Cesta Bo¾ího lidu pouští svìta a dìjin vede pøes pády, nevìru a tresty pøece jen k cíli, jím¾ je zaslíbené království Bo¾í.
Slova Bible: Poslyšte má slova:
Bude-li mezi vámi prorok,
já Hospodin se mu dám poznat ve vidìní,
mluvit s ním budu ve snu.
Ne tak je tomu s mým slu¾ebníkem Moj¾íšem.
Má trvalé místo v celém mém domì.
S ním mluvím od úst k ústùm
ve vidìních, ne v hádankách;
smí patøit na zjev Hospodinùv.
Jak to, ¾e se tedy nebojíte
mluvit proti mému slu¾ebníku Moj¾íšovi?
Pátá kniha Moj¾íšova, Deuteronomium, je pojata jako Moj¾íšova pøedsmrtná øeè k Izraeli na hranicích kenaanské zemì. Její dnešní podoba ovšem nepochází z doby Moj¾íšovy, ale a¾ z doby králù. Ukazuje lidu na staré a trvalé základy víry a ¾ivota. „Moj¾íš“ mluví k lidu pøes hranice staletí, ale dávné poselství je zaktualizovno a zamìøeno na pøítomnou situaci a souèasné úkoly doby.
V Deuteronomiu se prolínají látky tradované od starodávna s látkami pozdìjšími. Pro teologické zamìøení Deuteronomia je pøíznaèné, ¾e neustále pøikazuje, aby se lid odvrátil od jakýchkoli jiných bohù, model a kultù. Do popøedí se místo obìtí dostávají modlitby a zvìstované slovo.
Slova bible: Hlásám Hospodinovo jméno,
pøiznejte velikost našemu Bohu!
na všech jeho cestách je právo.
Bùh je vìrný a bez podlosti,
je spravedlivý a pøímý.
Pokolení pokøivené a potmìšilé do zkázy se vrhlo.
Pro svá poskvrnìní pøestalo být jeho syny.
Takto odplácíte Hospodinu,
lide zbloudilý a nemoudrý?
Co¾pak není on tvùj Otec? V¾dy» mu patøíš.
On tì uèinil a zpevnil.
Pronárody, zaplesejte s jeho lidem,
V¾dy» on pomstí krev svých slu¾ebníkù,
vykoná nad svými protivníky pomstu
a svou zemi, svùj lid, zprostí viny.