Tajemství èeských rèení O sto šest
Dìlat nìco o sto šest znamená dìlat to naplno. Vše zaèalo u sázky dvou pøátel uzavøené v roce 1880, kde jeden se vsadil s druhým, ¾e do svátku sv. Jana Nepomuckého získá pøízeò dívky, do které byl zamilovaný. V den, kdy zapoèalo jeho úporné sna¾ení o srdce své vyvolené, zbývalo do 16. kvìtna, kdy se slaví Nepomuckého svátek, 106 dní.
Jdi do háje
Dnes velmi nevinnì znìjící nadávka, kterou nejspíše v konkurenci vulgárních termínù, kam mù¾ete nìkoho poslat, nikoho nepobouøí a neurazí. Døíve ale slovo háj znamenalo høbitov, tudí¾ pokud jste nìkoho poslali do háje, naznaèovali jste mu tím, ¾e by mìl zemøít. To u¾ tak mile nezní.
Být z nìèeho jelen
Rèení, které poukazuje na nìèí zmatenost a nedostatek dùvtipu, vzniklo za první svìtové války, kdy¾ èeští vojáci museli v rámci císaøské armády Rakouska-Uherska bojovat po boku Maïarù. Ti se bìhem nástupu hlásili pøi vyvolání svého jména právì vykøiknutím slova: "jelen", co¾ je maïarský výraz pro: "pøítomen". To, ¾e maïarština pou¾ívá slovo, které zní jako èeské jméno zvíøete, spolu s èasto nízkou inteligencí maïarských brancù, pøišlo Èechùm legraèní a celé se to ujalo a pou¾ívalo i po válce.
Houby s octem
Kdy¾ se Je¾íšovi dostalo houby s octem, neprojevoval velké nadšení. Kdy¾ se o nìkom øekne, ¾e o nìèem ví houby s octem, znamená to, ¾e neví o dané vìci vùbec nic. S nìjakými høíbky v láku to ale nemá nic spoleèného, pùvod rèení je nutno hledat v bibli, kde ukøi¾ovanému Je¾íši, který trpí ¾ízní, øímský voják posmìšnì podá na kopí napíchnutou houbu namoèenou v octu, tedy nìco, z èeho se rozhodnì nenapije a je tedy úplnì k nièemu.
Oslí mùstek
V pøeneseném významu oznaèení spojení dvou nesouvisejících témat vzniklo v dobách, kdy byla jízda na oslu levnìjší formou jízdy na koni. Osel ale na rozdíl od konì neumìl pøejít nebo pøeskoèit ani sebemenší pøíkop a všude se tak musely stavìt malé lávky, aby se jezdec vùbec nìkam na oslu dostal. Zmapováno je i první pou¾ití sousloví oslí mùstek v dnešním významu, které pou¾il ve 14. století filozof Jean Buridan.
Dávat si bacha
Takto vypadal obávaný kancléø Alexandr Bach, podle kterého si bacha nedáváme. Pomìrnì rozšíøené vysvìtlení je, ¾e synonymum k tomu, kdy¾ si má nìkdo dávat pozor, vzniklo podle jména absolutistického kancléøe Alexandera Bacha, pøed kterým se ka¾dý musel mít na pozoru. Realita je ale prozaiètìjší, "bacha" si toti¾ lidé dávali u¾ dávno pøed Bachovým narozením, jedná se o èeskou zkomoleninu nìmeckého "Obacht!", co¾ znamená v ¾argonu zlodìjù právì "dej si pozor".
Je to na draka
Prohlášení, ¾e je nìco k nièemu, je v této formì takové témìø a¾ pohádkové. Nenechte se ale mýlit, místo pohádek o dracích je pùvod rèení nutno hledat tak leda ve slovníku nìmeckých vulgarismù. Drak toti¾ není nièím jiným ne¾ zkomoleninou nìmeckého "Dreck", co¾ znamená výkal. Tudí¾ kdy¾ je nìco na draka, je to zároveò na ho*no.
Kout pikle
Nejslavnìjší pikle kuli proradní rádci v Šílenì smutné princeznì. Dnes podobní jedinci sedí v parlamentu. Hovorový výraz pro to, kdy¾ na nìkoho vymýšlíme nìjakou zákulisní a nekalou vìc, kupøíkladu spøádáme jakýsi komplot. Pikle je pak mno¾ným èíslem slova pikel, co¾ byla malá støedovìká bodná zbraò, která šla lehce ukrýt a pak nìkomu nepozorovanì vrazit do zad. Její výroba mìla tedy s dnešním intriky leccos spoleèného.
Být v èudu
Vìtšina lidí chápe tento výraz pro to, ¾e nìkdo nebo nìco zmizelo tak, ¾e se jedná o zkomoleninu "být v èoudu", tedy utíkat pryè tak, ¾e se za èlovìkem práší. Historie nám nabízí ještì jedno humornìjší vysvìtlení. ÈUD neboli Èeskomoravské úvìrové dru¾stvo byl podnik, který lidem nabízel pùjèky. Jeden ze zakladatelù svou kampelièku vytuneloval a s penìzi zmizel neznámo kam. Ti, kteøí pøišli o peníze, tak rázem vìdìli, ¾e jejich úspory jsou v "ÈUDu".
Chytat lelky/ lelkovat
Lelek - malý líný pták, jeho¾ chytání je zbyteèné. Lelek je malý hnìdý pták, který celý den spí a aktivní je jen k veèeru, kdy loví hmyz. Líní lidé, kteøí nic nedìlají, jsou tak stejní jako tento ptáèek. Co se jeho chytání týèe, ptáèníci vìdìli, ¾e právì vzhledem k neaktivitì lelkù je pøes den prostì chytit nemohli, a tak úsloví s chytáním lelkù pou¾ívali k naznaèení toho, ¾e se zabývají nìèím zbyteèným a nepotøebným.