Pamìtníci, vzpomínejte!
Vzpomínky, které nosíme v hlavì mají jednu nevýhodu, dokud je nenapíšeme na papír nebo nevyprávíme, nemù¾e do nich nikdo nahlédnout. Je velká škoda odcházejí-li do nekoneèna s námi, ani¾ by pouèení èi radost odevzdaly jiným. V této rubrice se sna¾íme zabránit jejich ztrátì. Spolu s vámi popisujeme dìjiny všedního dne obyèejných lidí od dìtství, pøes poznávání svìta a¾ po pøeká¾ky, které pøípadnì museli pøekonávat.
Tìšíme se na pøíspìvky, které posílejte na info@seniortip.cz Nemáte-li autorské vlohy, nevadí, vaše pøíspìvky redakènì upravíme tak, aby byly ètivé.
Do jedné vzpomínky se teï s námi pøeneste.
Moji pøátelé a já
Banjo band, Hoboes, Porta
Byla druhá polovina roku 1971, byl jsem v Praze a musel likvidovat podnik Fortuna, který jsem zalo¾il, a pøemýšlel, èím se budu ¾ivit. Z mo¾nosti pracovat v hudebním oddìlení ministerstva kultury sešlo, ale naskytla se mi pøíle¾itost dìlat v Propagaèní tvorbì obchodního námìstka. Zdálo se mi to lákavé u¾ proto, ¾e v tomto dru¾stvu svého èasu pracoval Jiøí Suchý, a tak jsem tam nastoupil. Ne¾ jsem se však staèil poøádnì rozkoukat a nìco udìlat, zavolal si mì pøedseda, ukázal mi kádrový posudek, který na mì pøišel z Karviné – a na hodinu mì propustil. Místo uznání za to, co jsem v tamìjším uèilišti a klubu vybudoval, nìjaký zapšklý funkcionáø z podnikového výboru ROH, který se opìt dostal k lizu, sepsal nenávistný pamflet, v nìm¾ oznaèil mé politické postoje za protisocialistické a kontrarevoluèní, hospodáøské úspìchy za restauraci kapitalistických praktik, a opepøil to obvinìním ze zneu¾ití slu¾ebního vozidla k rozvá¾ení protisovìtských letákù. Proti tomu nebylo obrany a bylo mi jasné, ¾e s takovým posudkem mì nikde nezamìstnají ani jako vrátného. A tak mì musela zachránit hudba.
Pøi poøádání Folk a country festivalu jsem se seznámil s Ivanem Mládkem, který tam vystupoval se svým Banjo bandem, ale ke komerènímu úspìchu mìl daleko. Nabídl jsem mu svoje slu¾by nejen jako flétnista a saxofonista, ale i jako mana¾er. Shánìt pro tuto skupinu vystoupení bylo toti¾ velmi krušné a mìlo to nìkolik dùvodù. Prvním bylo to, ¾e v té dobì tvoøily charakteristický sound skupiny tøi banja. Ivan hrál na tento nástroj brilantnì, ale další dva banjisti za ním hodnì pokulhávali a byli brzdou pøi nácviku nového repertoáru. Druhou a záva¾nìjší pøíèinou bylo to, ¾e humorné texty, které u¾ tehdy Ivan psal, nechtìl sám zpívat a svìøoval je nìkomu jinému, napø. Janu Pacákovi èi Luïku Sobotovi. Jednak podléhal rodinnému prostøedí, které soudilo, ¾e vystudovaný in¾enýr z pøední pra¾ské rodiny by se mìl ¾ivit dùstojnìjším zpùsobem, jednak nevìøil tomu, ¾e by jeho „lehce pøiblblý projev“ mìl na jevišti úspìch.
O zlom v jeho kariéøe se pøièinily tøi okolnosti: 1) podaøilo se mi ho pøesvìdèit, ¾e „ptákoviny“, které píše, nemù¾e zpívat nikdo jiný, 2) Ivan zredukoval nástrojové obsazení na jedno banjo a pøibral takové šoumeny jako Ivo Pešáka a Ladislava Gerendáše, 3) redaktor Mojmír Smékal jeho písnì protlaèil do rozhlasu a díky tomu se staly populárními.
Do nové formace jsem u¾ jako hudebník nezapadal a pokud šlo o obchodní zále¾itosti, bylo jasné, ¾e soubor potøebuje profesionálního mana¾era tvrdšího kalibru, tak¾e jsme se ve vzájemné shodì rozešli.
V pozdìjší dobì jsem sledoval i jeho výtvarnou èinnost, co¾ vedlo k tomu, ¾e jsem pøispìl k vystavování jeho obrazù v galerii Zjevištì.
Trvalejší existenèní zajištìní pøi nedobrovolné ob¾ivì „na volné noze“ mi pøinášelo spojení s folkovými a trampskými skupinami. Organizaènì jsem se podílel na cyklu poøadù „Trumfy léta“ v divadle Ateliér a na autorských i interpretaèních soutì¾ích Porty. Zvláš» jsem si vychutnal onen rok, kdy se finálové kolo konalo v Karviné, a soudruzi, co mohli mít prsty v mém znièujícím kádrovém posudku, mì museli vítat jako èlena ústøedního štábu Porty.
Ve zmínìné hudební scénì pùsobili lidé, s nimi¾ jsem se znal ji¾ z Fortuny, napø. Jupp Koneèný èi Kobra Kuèera, a dále jsem se seznámil s øadou vynikajících muzikantù i kamarádù. Výèet slavných jmen by byl pøíliš dlouhý, a tak chci za všechny jmenovat aspoò Mirka Kováøíka, který koncerty uvádìl. Mìl dokonalý pøehled o všech úèinkujících, umìl je zasvìcenì a vkusnì uvádìt a dokázal pøitom trampskému publiku servírovat básnì Václava Hrabìte a amerických beatnikù. Kromì toho, ¾e mìl za sebou úspìšné pùsobení v litvínovském divadle poezie a v ústeckém rozhlase, se vìnoval zaèínajícím básníkùm v pra¾ském klubu Rubín a vytvoøil svébytný zpùsob prezentace jejich pokusù pod názvem Zelené peøí.
Na nejdelší dobu mì dané okolnosti nejvíce spojily s trampskou skupinou Hoboes, jejími¾ protagonisty byli bratøi Ryvolové. Miroslav zvaný Miki pùsobil v propagaci Lidového nakladatelství, Jiøí zvaný Wabi pracoval na dráze a oba byli intelektuály v tom nejlepším smyslu slova, zemitými, neodtr¾enými od reality. V té dobì si Miki naplánoval dvouletou dovolenou a zdùvodòoval to tím, ¾e musí ve svém kladenském domku vybudovat septik. A» u¾ to byl pravý dùvod, nebo ne, Hoboes jako náhradu anga¾ovali Jaroslava Velinského, alias kapitána Kida, a mì. Zopakoval jsem si zde to, co jsem dìlal pro Ivana Mládka: mana¾era a hudebníka, ale pùsobení u Hoboes bylo úspìšnìjší. Moje flétna posouvala jejich písnièky blí¾e k folku, Kid jejich repertoár rozšiøoval o vlastní písnì. Kromì stálého vystupování v Malostranské besedì jsme zají¾dìli do mnoha míst po celé republice. Pøi této èinnosti jsem mìl mo¾nost nahlédnout do ¾ivotního stylu a do okruhu zájmù generace, která pøedstavovala moderní variantu táborových osad a trampských písnièkáøù. Kromì umìleckých a sociologických hledisek tu samozøejmì hrálo dùle¾itou roli i hledisko politické tím, ¾e se tu vytváøela platforma protire¾imního odporu, sféry svobodného myšlení a solidarity.
Z básnického pohledu se dá øíci, ¾e jak Ryvolové, tak Kid pøistupovali k tematice trampské písnì obdobnì. Rozdíl byl jen v tom, ¾e u Mikiho a Wabiho byl odstup k námìtùm a reáliím trampského ¾ivota menší, stále jej ctili jako nìco, èemu se lze usmívat jen do jisté míry, zatímco Kid ¾ádné hranice neuznával, dokázal se vysmívat jak reáliím a relikviím divokého Západu, tak trampské komunity, èeské spoleènosti i sám sobì. Podobný vztah mìl i k vyhraným Portám: keramické sošky pøipomínající filmového Oscara zasazoval do zahrady pøed okny svého ústeckého bytu. Ke Kidovi mì samozøejmì poutalo i to, ¾e se programovì vìnoval literární èinnosti, psal detektivky, sci-fi, fantasy… Nìkteré jeho práce jsem èetl u¾ v rukopise a sdìloval mu svùj názor.
V té dobì jsem poznal i trampské osady, do nich¾ jmenovaní kamarádi patøili. Kapitán Kid byl šerifem osady Island. I její „sídlo“ odpovídalo Kidovu despektu ke všem konvencím, nacházelo se na vrcholu jedné z Jizerských hor a byl to v podstatì jenom skalní pøevis, pod ním¾ se vyspalo nejvíc pìt lidí. Byl tu však tlustý zápisník, kam se všichni nocle¾níci zapisovali. Drsnou atmosféru této severní výspy skvìle vystihl Miki Ryvola v písni „Trail to Island“. Zpívá se v ní: A¾ nìkdo ti hochu o Islandu øekne, svým koltem ho pøikrej a buï na nìj zlej. Kdo slovíèko dobrý vo tom kraji cekne, je doèista blázen a ty se mu smìj. Kdo kanady prodøel v tom pohøebním koutì, kdo šedivý vlasy z tý hrùzy teï má, kdo vidìl ty stíny, co do hrobu zvou tì, ten tøesoucím hlasem mi za pravdu dá. Nechci vo nìm slyšet, nechci nikdy vidìt islandskej kraj. Mý šedivý vlasy mi za pravdu daj.
Hoboes byli èleny trampské osady Zlatý klíè, která se nacházela v ji¾ních Èechách. Byl to dlouhý srub uprostøed louky s krytou verandou a zábradlím na pøivazování koòù, jemu¾ øíkali Fort Hazard. Jezdili sem však s dopravním prostøedkem, který mìl konì pod kapotou. Byla to prvorepubliková aerovka, do ní¾ byl zabudován motor z wartburga. Tak¾e kdy¾ je na silnici nìkdo s úsmìškem pøedjel, Miki šlápl na plyn a v m¾iku mu ukázal záda.
Návštìva jejich srubu-chalupy o jednìch prázdninách mì nadchla. Trávilo tu letní èas nìkolik rodin s dìtmi a tvoøili jednolitou komunu, která zvládala rušný provoz bez problémù. Kdy¾ jsem se takové idyle podivil, byl jsem informován, ¾e to bezproblémovì funguje teprve od té doby, co se pøítomní dospìlí nìkolikrát pøe¾enili a pøevdali.
Kapitán Kid se pomstil Ryvolovi za dehonestující píseò o jeho osadì tím, ¾e navedl pár kamarádù, aby se vydávali za geodety, rozlo¾ili se s mìøícími pøístroji kolem Fort Hazardu a vydìšeným èlenùm Zlatého klíèe, kteøí se kolem nich sbìhli, tvrdili, ¾e tudy povede silnice a jejich chalupa se bude muset zbourat. Kdy¾ u¾ jim za tuto Jobovu zvìst hrozila inzultace, vylezl Kid se èleny své osady z úkrytu, odkud vše pozorovali, a vychutnali si sladkou pomstu.
Posledním zdrojem mé ob¾ivy v této ¾ivotní etapì byla èinnost producenta Pantonu, kdy jsem pøipravil k vydání nìkolik desek skupin, jakými byli èeskobudìjoviètí Minnesengøi nebo pra¾ští Havrani (Milan a Libor Dvoøákovi).
O tom, jak jsem se po etapì „svobodného povolání“ opìt zapojil do pracovního procesu, pøíštì.
Eduard Svìtlík
* * *
Fotografie © archív autora
Zobrazit všechny èlánky autora