Pamìtníci, vzpomínejte!
Vzpomínky, které nosíme v hlavì mají jednu nevýhodu, dokud je nenapíšeme na papír nebo nevyprávíme, nemù¾e do nich nikdo nahlédnout. Je velká škoda odcházejí-li do nekoneèna s námi, ani¾ by pouèení èi radost odevzdaly jiným. V této rubrice se sna¾íme zabránit jejich ztrátì. Spolu s vámi popisujeme dìjiny všedního dne obyèejných lidí od dìtství, pøes poznávání svìta a¾ po pøeká¾ky, které pøípadnì museli pøekonávat.
Tìšíme se na pøíspìvky, které posílejte na info@seniortip.cz Nemáte-li autorské vlohy, nevadí, vaše pøíspìvky redakènì upravíme tak, aby byly ètivé.
Do jedné vzpomínky se teï s námi pøeneste.
Moji pøátelé a já (5) -
Ostravaci
Bìhem deseti let strávených v Karviné jsem získal øadu pøátel i v Ostravì. Jednou z prvních osobností, k ní¾ jsem od poèátku poci»oval blízký vztah, aèkoli naše styky nepøesahovaly bì¾né setkávání lidí, kteøí se pohybují v stejném kulturním okruhu, byl Václav Èapek. Klukovský zjev, ale v¾dy elegantní mu¾. Pùsobil tehdy jako redaktor Èeskoslovenského rozhlasu a televize v Ostravì a konferenciér kulturních programù, mj. uvádìl první soutì¾e Miss ÈSR, slavnostní pøedávání Zlatých slavíkù a nìkolik roèníkù Kabaretního festivalu v Karviné. Byl velmi pøátelský a spoleèenský, dokonale informovaný o všem, co se dìlo v širokém spektru jeho pozornosti, a s ka¾dým se znal. Jako jediný z mých kamarádù mì oslovoval Ediku, co¾ mi pøišlo milé, proto¾e mi tak øíkala maminka.
Po roce 1968 byl jako pøíliš populární osobnost politicky odrovnán a vyhoštìn z masových médií, spolupracoval nìjaký èas s divadlem Waterloo a nakonec radìji odešel do Prahy. Kdy¾ jsem do Prahy odešel i já, naše cesty se podivuhodnì stýkaly a proplétaly. Nejprve jsem ho navštìvoval v jeho smíchovském bytu poté, co se o¾enil, potom pøi úèinkování Kinoautomatu, jen¾ byl po úspìchu na Svìtové výstavì v Kanadì pøenesen do Prahy.
V roce 1970 jsem ho anga¾oval jako moderátora jednoho z koncertù Folk a Country festivalu v Lucernì, který poøádala OK Fortuna, jí¾ jsem šéfoval.
Po krátké dobì jsme se sešli na spoleèném pracovišti v Ústøedním domì pionýrù a mláde¾e, jeho¾ skvìlá øeditelka Jarmila Cholinská poskytla útoèištì øadì politicky posti¾ených lidí. Václav byl èlenem oddìlení spoleèenských vìd. Díky tomu, ¾e byl politicky nespolehlivý, nemusel vést ¾ádné krou¾ky (aby nekazil mláde¾), tak¾e z toho mìl paradoxnì výhodu. Mìl proto dost èasu na své mimopracovní aktivity (uvádìl napø. Hovory H s Miroslavem Horníèkem, festivaly filmù pro mláde¾ èi poøady Petry Èernocké) a sbìratelské vášnì (bankovky, mince, vyznamenání apod.). V této dobì jsme napø. spoleènì letìli na setkání mláde¾e hlavních mìst východních zemí do Sofie. Èapkovou velkou výhodou, z ní¾ také profesnì tì¾il, bylo to, ¾e mohl konferovat francouzsky, nìmecky, polsky, rusky a nedivil bych se, kdyby ovládal i další jazyky.
Poté se stal dokonce mým švagrem, kdy¾ jsem se o¾enil s jeho sestrou Zorou, která byla olomouckými soudruhy vyštvána z gymnázia v Olomouci, kde uèila, a øeditelka Cholinská poskytla v pionýrském domì azyl i jí.
Kromì rodinných stykù jsme se dále setkávali i pracovnì. Napsal pro mì do knihy Pickanterie vìnované J. R. Pickovi vzpomínku na tohoto spisovatele a divadelníka, v dobì kdy dìlal tajemníka ministru kultury Pavlu Dostálovi mì pøizval do kolektivu autorù zpracovávajících historii amatérských divadel a já do prvního sborníku zpracoval obšírnou kapitolu vìnovanou ostravským souborùm Divadélko Pod Okapem a Divadlo Waterloo.
Dalším kamarádem z ostravského rozhlasu se mi stal Miloš Zapletal. Vysoký, pøeènívající okolí o hlavu. Jedinì pøi hovoru s ním jsem míval ten nepøíjemný pocit malých lidí. Poskytl první pøíle¾itost k vyniknutí øadì známých zpìvákù, napø. Karlu Krylovi, Jaromíru Nohavicovi a dalším. Kdy¾ jsem jel v roce 1969 do Švýcarska, vyu¾il mì k tomu, abych v Zurychu natoèil rozhovor s nadìjným soulovým zpìvákem Löfflerem, který tam emigroval. To jsem splnil a navíc mu pro jeho poøad Ostravský pondìlník pøivezl další rozhovor s Hanou Hegerovou, poøízený pøi jejím vystoupení v Bernu.
Kdy¾ mìl i on v rozhlase potí¾e, zamìstnali jsme ho se Standou Sohrem v Pulsu. Kdy¾ skonèil Puls, dìlal mana¾era skupinì Plameòáci a Marii Rottrové. Nakonec odešel i on do Prahy, pokraèoval v této práci a po revoluci se stal øeditelem agentury Art Production K/2 a prezidentem soutì¾e Miss Èeské republiky. V této etapì jsem se s ním u¾ pracovnì nestýkal, nicménì jsme se obèas vídali, naposled pøi vernisá¾ích v galérii Zjevištì.
Literární zájmy mì pøivádìly do styku s šéfredaktorem Èerveného kvìtu Juøinou, mu¾em malé postavy, ale velkého ducha, jen¾ byl po¾ehnaným básníkem i pøísným redaktorem, a rodièe ho ozdobili poetickým køestním jménem Vìnceslav. Patøil k intelektuální elitì, kterou stranièní funkcionáøi s chutí likvidovali, tak¾e skonèil ve skladì nábytku. Po roce 1989 byl sice rehabilitován a mohl se vrátit k redakèní práci, ale moc svobody si neu¾il. Zemøel v roce 1992.
Dále to byl Karel Èejka, mladík romanticky loupe¾nického zjevu, který mi po mém pøíchodu do Karviné zaøadil na repertoár svého Studia AZ první kabaretní scénky. Pùsobil jako divadelník, publicista a šéfredaktor Ostravského kulturního mìsíèníku. V osmdesátých letech se mi jako porotci literární soutì¾e Olomoucký tvarù¾ek dostaly do rukou jeho epigramy a já je pak otiskoval v pra¾ském Literárním mìsíèníku. Pøi cestách do Ostravy jsem se ním rád v¾dy sešel. I o nìm mohu bohu¾el mluvit u¾ jen v minulém èase.
Nejsilnìjší umìlecký dojem z šedesátých let na Ostravsku pro mì pøedstavuje kabaretní soubor, který tvoøili vìtšinou studenti z Pedagogické fakulty. Zvolili si název Divadélko Pod okapem a domovskou scénu mìli v agitaèním støedisku (!) Atlantik. Pomohla jim k nìmu Alena Sohrová, man¾elka mého pøítele Stanislava.
Bìhem své existence Okapáci vyprodukovali øadu poøadù se skvìlými scénkami a písnièkami a vyhrávali všechny soutì¾ní pøehlídky, jich¾ se zúèastnili. Bylo a¾ neuvìøitelné, jak je porota v¾dy vynášela a dávala za pøíklad ostatním, vynikal v tom zejména tradièní triumvirát Ivan Vyskoèil, Pavel Bošek a J. R. Pick.
Tøeba¾e si soubor nemohl stì¾ovat na nedostatek publicity, jejich písnièky se hrály v rozhlase a obèas se dostaly i do televize, tøebaeje skvìle interpretovala tøeba Zuzana Majvaldová, je mi tak trochu záhadou, proè se z nich nestaly celostátní hity. Mo¾ná proto, ¾e soubor nepùsobil v Praze, mo¾ná proto, ¾e jim pøece jen chybìlo nìco navíc, to, co z jednoho hudebního skladatele udìlá hitmakera, zatímco druhý, stejnì kvalitní, takový ohlas nemá.
Tak jako mnoho dalších spøíznìných duší jsem Okapáky obdivoval i já a tìšilo mì, ¾e patøím k u¾šímu okruhu jejich kamarádù a pøíznivcù, ¾e té¾ oni vìdí, co dìlám já, a pøi ka¾dém setkání si máme co øíct.
Nejblí¾e jsem mìl od poèátku k Pavlu Veselému, který se od ostatních lišil vìtší niterností. Pocházel z rodiny evangelického faráøe a evangelické ctnosti pro nìj nebyly prázdným slovem. Je tak trochu paradoxní, ¾e pøi osobní skromnosti a neokázalosti se dokázal producírovat na jevišti a s Luïkem Nekudou vytvoøit ústøední hereckou dvojici.
Kamarádsky se stýkat s Luïkem nebylo tì¾ké, byl vyslovený extrovert, mìl široký okruh zájmù a aktivit a stejnì širokou paletu známých a pøátel.
Pozdìji mi bylo souzeno sblí¾it se více i s dalšími èleny této party, a to s Ivanem Binarem a Tomášem Slámou. Tomáš v té dobì pomáhal a pøispíval spíše organizaènì a kdy¾ se po dokonèení studií Okapáci rozešli, stal se spoluzakladatelem navazující scény: Divadla Waterloo, je¾ se usídlilo na výstavišti Èerná Louka. V té dobì jistì netušil, jak pøíznaèné nomen omen to bude.
Konec obou scén koresponduje s dìním po srpnu 1968 i s mou funkcí v Klubu Máj Karviná a se vznikem nakladatelství PULS, které s mým pøispìním zalo¾il Stanislav Sohr. Existenèní problémy postihly i nìkteré z jmenovaných kamarádù a tak napøíklad došlo k tomu, ¾e jsem poskytl zamìstnání ve svém klubu Pavlu Veselému a pøítel Sohr pøijal Ivana Binara jako redaktora èasopisu Tramp.
Nejvìtším scénickým projektem Divadla Waterloo byl muzikál Petra Podhrázkého a Josefa Fraise Syn pluku na motivy dìtské kní¾ky Valentina Katajeva. Satirickým zpùsobem reagoval na komické stránky sovìtské spoleènosti a armády.
V roce 1970 se konala na statku Petra Podhrázkého redakèní rada Trampa, rozšíøená o rùzné hosty, zejména z øad Divadla Waterloo. Bylo to asi šedesát lidí, z toho nejménì jeden fízl. Pozvánka na tento sraz provokativnì parodovala vojenský povolávací rozkaz, ale pro to by ještì nebylo tak zle. Horší bylo, ¾e úèastníci si z nostalgie zazpívali pár písnièek ze Syna pluku, nasazený udavaè to nahlásil a tato nevinná zábava se stala záminkou k tomu, aby úøady zasáhly a Veøejná bezpeènost zaèala vyšetøovat celou èinnost divadla.
Následovalo zatýkání, výslechy, soud a tresty za „zloèiny” vskutku kuriózní: za literární parodii, písòové texty a dokonce i za jejich zhudebnìní.
Proto¾e jsem v roce 1970 odešel do Prahy, stýkal jsem se pak jen s tìmi z jmenovaných kamarádù, kteøí tam pozdìji také odešli.
Nejúspìšnìji si vedl Ludìk Nekuda, který nejprve hostoval v Semaforu, potom vystupoval se skupinou Plavci, pùsobil v rozhlase a nakonec v televizi, kde se mu podaøilo vytvoøit úspìšný program Sešlost Luïka Nekudy. Sledoval jsem jeho poèiny, fandil mu a obèas pro nìho nìco udìlal. Mimo jiné jsem pomohl jeho ¾enì Hanì dostat se do redakce Vlasty, kdy¾ hledala zamìstnání. Jeho tragická a zbyteèná smrt se mì dotkla tak jako všech jeho pøátel i fanouškù.
S vìtší úèastí jsem pøijal pøíchod do Prahy Pavla Veselého a byl svìdkem jeho domestikace v starých Kobylisích. Jeho ¾ena Lída pracovala v hospodáøském oddìlení Matematicko-fyzikální fakulty UK a podaøilo se jí zamìstnat svého mu¾e v objektu fakulty jako noèního vrátného. Vyhovovalo mu, ¾e má zajištìný pøíjem, výhodné slu¾by (po ètyøiadvacetihodinové smìnì dva dny volna) a tím pádem dost volného èasu na své umìlecké zájmy. Kdy¾ jsem se uprostøed osmdesátých let ocitl na volné noze, zatou¾il jsem po podobném existenèním zajištìní a Lída pøislíbila, ¾e mì zamìstná na stejném místì a budeme se s Pavlem støídat. Hroznì jsem se tìšil, ¾e budu mít hodnì placeného volného èasu a navíc budu mít mo¾nost sepisovat nìco i pøi noèních slu¾bách ve vrátnici. Dokonce jsem jednu slu¾bu na zkoušku absolvoval. Jisté obavy, zda èlovìk pøi noèní slu¾bì neusne, mì realita rychle zbavila: všechny prostory výškové budovy byly plné cikád a ty dìlaly celou noc takový rámus, ¾e se nedalo usnout, ani kdyby èlovìk chtìl. Moje ¾ádost o zamìstnání však byla zamítnuta, nebo» tamìjšímu kádrovákovi se zdálo podezøelé, ¾e se na místì odpovídajícímu dìlnickým kádrùm shroma¾ïují intelektuálové.
U Pavla mì pøekvapilo, ¾e netou¾il prosadit literárnì, ale pøešel k jiné umìlecké aktivitì – k fotografování. Poøídil si vlastní ateliér v Karlínì a cesty za prací ho zavedly do celého svìta.
Naším posledním spoleèným poèinem bylo to, ¾e kdy¾ jsem psal historickou studii o obou zmiòovaných ostravských scénách, dal mi k dispozici svùj peèlivì vedený archiv a mohl jsem s ním konzultovat vše, co bylo tøeba.
Tomáš Sláma vyvázl v soudním procesu s podmínìným trestem, a tak se také odsunul do Prahy. Zpoèátku to nemìl lehké, ale velkou hou¾evnatostí se vypracoval v uznávaného konferenciéra, moderátora a rozhlasového redaktora. Jeho nejúspìšnìjším dlouhodobým poøadem byl sobotní Tobogán. Jeho stìhování jsem se nezúèastnil, ale naopak on pomáhal stìhovat mì, kdy¾ jsem v Praze mìnil byt.
Chtìl jsem pøi citované studii vyu¾ít i jeho a naplánoval si s ním schùzku v dobì mezi dvìma dialýzami, na nì¾ musel chodit nìkolikrát týdnì. Na tuto schùzku však u¾ nepøišel a nepøijde ani na ¾ádnou další.
Nejvìtší dopad na další osudy mìlo odsouzení a uvìznìní pro Ivana Binara. Po odpykání trestu byl donucen emigrovat. Nejprve se ¾ivil v jedné keramické dílnì ve Vídni, po èase se mu podaøilo dostat do Mnichova a stát se redaktorem Svobodné Evropy. Tam jsem ho také hned po revoluci navštívil, kdy¾ jsem pøipravoval reportá¾ o muzeu hraèek Ivana Steigra pro èasopis Škrt. Kdy¾ spolu s rozhlasovou stanicí pøesídlil do Prahy, poskytl mi nìkolik nevydaných rukopisù, nìco z toho jsem chtìl vydat ve svém nakladatelství Marsyas, ale nepodaøilo se mi zajistit ¾ádný odbyt. Dodnes mám výèitky, ¾e jsem v této zále¾itosti zklamal. Ivan naštìstí všechny své kní¾ky vydal jinde a stal se posléze i pøedsedou Obce spisovatelù, kde jsem mìl pøi nìkterých akcích èi redakèní pøípravì bulletinu Dokoøán dost pøíle¾itostí se ním stýkat.
Malièkou náhradou za mùj nakladatelský nezdar bylo to, ¾e jsem ho mohl po¾ádat, aby vystavil svoje kresby v galérii Zjevištì, na její¾ aktivitách jsem se podílel. Vzpomnìl jsem si toti¾, ¾e na Pedagogické fakultì v Ostravì vystudoval výtvarnou výchovu a byl i výtvarníkem nìkterých okapáckých inscenací. Prodala se sice jenom jedna jeho práce, ale zato býval pravidelným návštìvníkem výstav a vernisá¾í.
Vracím-li se ve vzpomínkách zpátky, v¾dy se mi vybaví velkolepé setkání pøátel z popsaného okruhu v únoru roku 1970 na Èerné louce v Ostravì, které se stalo definitivní teèkou za normalizaèní dvacetiletkou a symbolickým vstupem do lepších èasù.
Eduard Svìtlík
* * *
Fotografie © archív autora
Zobrazit všechny èlánky autora