Dekadentní homosexuál
V naší kultuøe potkáváme umìlce zajímavé, zvláštní, originální. Jedním z nich byl i Jiøí Karásek øeèený ze Lvovic (1871-1951). Osamìlý sbìratel umìní, který smysl ¾ivota nacházel v kráse snù, v nereálném svìtì fantazie a netìlesné touhy.
Jiøí Karásek ze Lvovic se narodil na Smíchovì pomìrnì chudým mìš»anùm jako Josef Krásek. Vystudoval gymnázium a potom patrnì pro nedostatek financí nastoupil na bohosloveckou fakultu. Nepobyl tam dlouho, po krátkém hledání v cizinì nastoupil jako poštovní úøedník.
Poštì nakonec zùstal vìrný, aèkoliv ne jako poštovní úøedník. Skonèil u¾ v nové republice jako øeditel Poštovního muzea. Pøes svùj nevelký majetek a relativnì nízký úøednický pøíjem dokázal v prùbìhu ¾ivota shromá¾dit pøekvapivì hodnotnou sbírku umìní, jeho sbírka moderních obrazù patøí dodnes k nejvìtším v celé Evropì.
Na Jiøího Karáska ze Lvovic pøešel postupnì (dost problematicky odvozoval svùj pùvod od renesanèního hvìzdáøe Cypriana Lvovického ze Lvovic), byl to zjevnì projev jeho autostylizace významného symbolisty a dekadenta. Ostatnì od slùvka autostylizace se u nìj odvíjí mnohé. Já bych mo¾ná spíš mluvil o pozérství, které nebylo jenom Karáskovou specialitou. Patøí asi trochu k výjimeèným osobnostem. Vzpomeòme namátkou na Máchùv šedý pláš» s rudou podšívkou nebo dandyovské oblékání mladých bratøí Èapkù. Prostì potøeba odlišit se, zaujmout, provokovat.
Karáskova provokace mìla ovšem ještì jeden rozmìr, na pøelomu století zvláš» citlivý. Tì¾ko soudit, zda a jak zjevná byla jeho homosexualita. V té dobì ještì pùsobila naprosto skandálnì a byla i oficiálnì dr¾ená trochu pod poklièkou. Pravdou ovšem je, ¾e Karásek u nás asi jako první provedl coming out, tedy veøejnì se ke své sexuální orientaci pøihlásil. Jeho první sbírka Sodoma byla zkonfiskována a zakázána a byla dokonce dost zábavnì projednávána v parlamentu monarchie.
Byla to zvláštní doba. Ve vzduchu prý byla jistá skepse z pøelomu století. Všude se dost vášnivì diskutovalo o Wildovì uvìznìní za homosexualitu. Celá Moderní revue v èele s Karáskem a Arnoštem Procházkou obhajovala právo umìlce psát o homofilní lásce, která není jen soukromou vìcí umìlce. Celá øada tehdejších významných osobností naopak lítì bojovala v táboøe opaèném, mezi nimi napø. i Tomáš G.Masaryk nebo Josef S.Machar. Karáska patrnì od uvìznìní zachránila jenom císaøská amnestie z konce století.
Jaký byl Karáskùv svìt a jeho umìlecké vidìní? Jeden kritik nìkde vtipnì napsal, ¾e èeští dekadenti psali veèer pøi sodovce básnì o orgiích. Dandy móda k nám pøišla z Anglie a mìla tady mnoho vyznavaèù. Patøil k nim i pozérský Karásek. Sna¾il se být osobitý, vynalézavý, provokující. Ve skuteènosti byl celý ¾ivot dost osamìlý. K ¾enám mìl vztah skoro nenávistný. Dandy nezná lásku k ¾enì. Vá¾í si jí mo¾ná jako virtuos svého nástroje, nástroje, který ladí hluboko, mollovì. Je mu však lhostejná a opovrhuje její instinktivností. Milovat ¾eny je jako kouøit, pít šampaòské. ®eny drá¾dí smysly a teprve choré a mrtvé mají svou skuteènou krásu, u¾ trochu mimo dobro a zlo.
Asi by bylo na místì pokusit se trochu odlišit symbolismus od dekadence, i kdy¾ dekadence byla vlastnì jistou podkategorií symbolismu. Pro oba smìry nebyla dùle¾itá skuteènost, ale sen. Karásek pøímo øíká: „Skuteènost nenále¾í do umìní.“ Mo¾ná, ¾e právì on je schován za èasto pou¾ívaným rèením: duše, krajina šírá. Podle obou smìrù nám smysl vìcí neøekne reálný svìt, ale jenom náš sen. Je základem pro oba smìry, ale dekadence pøidává trochu temnìjší tembry, sociální kritiku, pocit zmaru, rozklad a vy¾ilou únavu.
Ke stinným stránkám Karáskova ¾ivota patøí i trapná anonymní aférka, která se rozhoøela za zaèátku dvacátého století. Je pravdou, ¾e psaní anonymù zdá se bylo v té dobì patrnì trochu módou. (Ostatnì nejen pøed sto léty – projdìme si internetové diskuse.) Nikdy se neprokázal jeho vina nade vší pochybnost, rozesílání pornografických pohlednic významným osobnostem anonymním odesílatelem mu však bylo pøipisováno. Zamoøilo to tehdejší umìleckou scénu, pøineslo mnoho zlé vùle a zdá se, ¾e pøi øešení celé vìci se brala v potaz i Karáskova sexuální orientace.
Básník, prozaik, kritik, sbìratel i nepøíliš úspìšný dramatik Karásek je osobnost slo¾itá, rozporná, tì¾ko uchopitelná. Jeho dekadentní básnické období se trochu rozplynulo na pøelomu století, jeho samota však zùstávala, stejnì jako jeho smutná zatrpklost. Mo¾ná nejlépe to vyjadøují jeho verše:
Já mohl jenom snít, co jiní s pýchou ¾ili
tam venku, ve slunci a s rytmem horeèným.
Má píseò zpívala, èím zraky zajiskøily.
Však ¾ivot prázdný byl a rozvátý jak dým.
Básník i ve zralejším období utíká do snù, poøád je mu vlastní dualita ¾ivota, sen je víc ne¾ skuteènost. Sní u¾ spíše o dávných ideálních svìtech antiky, ¾ije se svou sbírkou krásy, která je pro nìj jedinou skuteènou hodnotou. Opravdu milovat lze podle nìj jenom umìní, tìlesná láska je vedlejší a skoro zbyteèný produkt.
Ve své dobì byl pomìrnì èteným spisovatelem, poetika jeho pøíbìhù trochu pøipomínala anglický gotický román. Vracel se rád do renesance, baroka, antiky a také staré Prahy, plné okultistù a kejklíøù. Okultismus patøil také do okruhu jeho zálib. Z nepøíjemné ka¾dodenní všednosti utíkal do romantické historie ve svém díle poøád. Byl roduvìrným Pra¾anem, z mìsta skoro neodjí¾dìl, Praha tvoøí kulisu i pro øadu jeho pøíbìhù.
Jiøí Karásek øeèený ze Lvovic konèí ¾ivot podle své pravdy. Patrnì u¾ ho pøíliš nepoznamenal komunistický kolektivismus, na konci ¾ivota se uzavíral do své samoty a umìní. Sám, mezi mno¾stvím sebraných výtvarných dìl a knih, stranou spoleènosti, umírá v Praze roku 1951.
Jsem dítì sodomy, v sny marnì zatoulané,
jsem starý flegelant, jen¾ boky šlehá zdrané,
jsem drsný námoøník pod stì¾nìm rozbitým.
Jsem zachmuøený knìz, jen¾ rozhøešení dává,
jsem ¾ena zhýøilá, je¾ hrám se divým vzdává,
Jsem básník morózní, umuèen dílem svým.
Josef Hejna
* * *
Zobrazit všechny èlánky autora