BABIBAJKY
Seniorský vìk dostihl i mne a vìnoval mi ÈAS – èas na odpoèinek po hektickém pracovním období, èas na vnouèata, na relaxaci nad záhony v zahradì, na knihy bìhem let kupované a odkládané bez ètení na dobu, a¾ na nì zbude èas...
Dal mi také mo¾nost seznámit se s „plechovou bedýnkou“ plnou èipù a drátkù, tím zázrakem dvacátého století. Zaèátky s ní mi ulehèil dárek – CD s nìkolika tisíci klipartù. Pøi jejich prohlí¾ení se mi zaèaly vybavovat rùzné zá¾itky z pro¾itých let, které jsem se sna¾ila v nìkolika vìtách zachytit. To, co jsem bìhem let zkušeností nasbírala, dostalo formu krátkého vyprávìní, nìkde skoro pohádky, povzdechnutí, pøíslibu. A proto¾e stojí na samé hranici reality a bajky a proto¾e jejich autorkou je babièka, dostaly název BABIBAJKY.
Ne ka¾dá se povedla, pøísní kritici najdou mnohé nedostatky, škarohlídi je zavrhnou zcela, ale pøesto doufám, ¾e se najde i dost ètenáøù, kteøí se zasmìjí, souhlasnì pokývají hlavou a leckterá bajka v nich vyvolá jejich vlastní vzpomínku, nebo je vlastní fantazií povede dál v naèrtnutém dìji. Pøeji všem dobrou náladu.
Mara
BABIBAJKY
* (12) *
V jednom pìkném malém domeèku bydleli rodièe s prima klukem, který u¾ chodil do školy, umìl èíst a psát, rád všem pomáhal pøi práci a taky si rád hrál, jen¾e byl sám a to pak není ta pravá legrace. Na schovávanou si mohl hrát tak leda se tøemi hafáky, jen¾e ti ho vyèuchali raz dva a pak ho od radosti málem udusili.…
A¾ jednoho zimního rána, právì kdy¾ se chystal do školy, pøiletìla k nìmu mobilem radostná zpráva, ¾e u¾ není sám, ¾e se narodila malinkatá holèièka, jeho sestøièka. Kluk z toho byl tak trošku vyjevený, ale mìl velikou radost. To nevadí, ¾e je malinkatá, však ona rychle vyroste a já ji nauèím dìlat kotrmelce, lézt na oøech na zahradì, bìhat o závod a vùbec všechno, co umím já!
A babièka, která za ním zamykala branku, kdy¾ utíkal pøes silnici k autobusu, si v duchu slibovala, ¾e holèièku zase nauèí holèièí dovednosti, aby jí pak v ¾ivotì nechybìly.
* * *
Bo¾ínku, to byl ale namáhavý den! Probudit se, nasnídat a utøít si svùj hrníèek, kdy¾ ho maminka umyla, obléknout se… a kde mám èistou zástìrku?… a pak tolik práce ve školce… hrát si s panenkou, poslouchat pohádku, zatanèit si a zazpívat o travièce zelené, jít na procházku a vidìt tam plno zajímavých vìcí, tøeba jak svítí èervený a zelený panáèek na semaforu… mamííí, a víš, co je semafor?… a to malování taky není legrace, jen to zkuste, aby váš strom na papíøe vypadal jako ten v parku!… a ještì cestou domù s mámou nakoupit, to u¾ no¾ièky pøece jen bolí, a pøi veèeøi se oèièka zavírají… kde mám medvídka, celý den tady byl sám… já jsem mìla moc práce, víš? Copak se jim asi zdá?
* * *
Kdepak perníková chaloupka, co vás to napadlo, v takové pøebývá jen chudobná venkovská èarodìjnice nìkde v hustém smrkovém lese. Ale královna všech je¾ibab má sídlo ve sklenìném zámku na sklenìné hoøe vysoko nad oblaky. Má toti¾ ráda èistý vzduch a široký rozhled, taky si ráda popovídá s orly královskými, kteøí jako jediní vyletí tak vysoko. Jen¾e poslední století ji poøádnì rozèilovalo, proto¾e její klid co chvíli rušilo huèení nadzvukových letadel.
A posledních tøicet let to bylo skuteènì k nevydr¾ení, zámek se otøásal, všechno v nìm cinkalo, sem tam puklo nìjaké zrcadlo a její kouzla na tyto ocelové nestvùry vùbec neplatila.
Co naplat, královna vytáhla z komory nejnovìjší model èarodìjnického koštìte a jen pomyslila, u¾ vystupovala jako slièná blondýnka z cadilaku pøed nejvìtší továrnou na výrobu letadel na svìtì. V konstrukèní kanceláøi okouzlila nejen mu¾ské osazenstvo, ale pøedevším všechny poèítaèe. Doma se pak koukla do sklenìné koule, a co vidìla, ji velice uspokojilo. Poèítaèe chrlily plány neviditelných a hlavnì neslyšitelných letadel a všechny noviny psaly o dalším neuvìøitelném vìdeckotechnickém skoku lidského umu. A královna všech je¾ibab má nejmíò na dalších sto let pokoj!
* * *
V jedné písnièce se zpívá …mít housle jako Paganini, tak bych vám písnì hrál… jen¾e ono to není jen tak. Housle si mù¾e sice koupit kdokoli, ale hrát na nì písnì? Jestli ani nevím, jak se dávají pod bradu a jak se dr¾í smyèec, nebude mi nic platné, ¾e je mám doma ve futrálu. Jestli neumím ani polo¾it prsty na struny a vyloudit z nich alespoò jeden jediný tón, musím je v tom futrálu nechat hodnì dlouho. Ale ani kdy¾ mám plno dobré vùle a trpìlivosti se tohle nauèit, nemusí vést moje úsilí ke kloudnému výsledku, kdy¾ mi chybí hudební sluch!
* * *
To byly jednou jedny kostky a bydlely pìknì poskládané v lepenkové krabièce. Bylo jim tam sice trochu tìsno, ale, zase na druhou stranu, aspoò se nemohly nikam zakutálet a chtì nechtì musely spolu dobøe vycházet. No, zakutálet, jak se to vezme, kutálí se pøece nìco kulatého a kostky byly hranaté! Ale tímto problémem si vùbec nelámaly hlavu, spíš je zajímalo, proè jedna má nahoøe pìt puntíkù a druhá jen tøi, zatímco tøetí ètyøi, ètvrtá jeden, pátá šest a šestá dva. Mìly z toho trochu legraci a jen v skrytu jim to vrtalo hranatou hlavou.
Jednoho dne je dìcka vysypala z krabièky, ¾e si zahrají Èlovìèe nezlob se, a kostky se rozkutálely po stole. Zatím co se spoluhráèi handrkovali, komu která patøí, kostky byly celé vyjevené, kdy¾ vidìly, ¾e jsou jedna jako druhá a ¾e ka¾dá z nich má na sobì puntíky od jedné a¾ po šestku. Moc je potom kutálení bavilo, proto¾e se pøedhánìly, která jich bude mít na horní stranì víc.
Marie Zieglerová
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky