Pamìtníci, vzpomínejte!
Vzpomínky, které nosíme v hlavì mají jednu nevýhodu, dokud je nenapíšeme na papír nebo nevyprávíme, nemù¾e do nich nikdo nahlédnout. Je velká škoda odcházejí-li do nekoneèna s námi, ani¾ by pouèení èi radost odevzdaly jiným. V této rubrice se sna¾íme zabránit jejich ztrátì. Spolu s vámi popisujeme dìjiny všedního dne obyèejných lidí od dìtství, pøes poznávání svìta a¾ po pøeká¾ky, které pøípadnì museli pøekonávat.
Tìšíme se na pøíspìvky, které posílejte na info@seniortip.cz Nemáte-li autorské vlohy, nevadí, vaše pøíspìvky redakènì upravíme tak, aby byly ètivé.
Do jedné milé vzpomínky vìnované zítøejšímu svátku - "Den uèitelù" - se teï s námi pøeneste.
Panu uèiteli s láskou
Narodila jsem se, jak se øíká, levaèka. Odmítala jsem jíst pravou rukou, tak mnì rodièe koupili takovou podivnou l¾íci, zatoèenou doleva. S tou se levou rukou jíst nedalo. Tak to vzdali, byla jsem spíš hubená, nìjakou tu stravu jsem tedy potøebovala.
Nu jinak si s tím starosti nedìlali.
Potom pøišel èas zaèít školu.
Náš pan uèitel v první tøídì se jmenoval Kubeš. Mìl takové pìkné „úsloví“ – „Já jsem uèitel Kubeš a ty mì poslouchat budeš. Kdy¾ poslouchat nebudeš, tak na hanbu pùjdeš.“
A potom mìl ještì jednu zvláštnost. Mìl rákosku, která byla samozøejmì nejspíš z bambusu, ale nám øekl, ¾e vyrostla na palmì. Kdy¾ nìkdo zlobil, pøišel k nìmu s rákoskou a zeptal se – Kde tohle roste? – ®áèek poslušnì odpovìdìl – na palmì. No dostal ji.
Ne, prosím, tenhle pan uèitel nebyl krutý, ani trochu ne, byl opravdu laskavý, jen si umìl udr¾ovat ve tøídì poøádek. Bohu¾el ho pozdìji odvolali na nucené práce do Øíše.
Kdy¾ jsme zaèali psát, já samozøejmì levou rukou. Pan uèitel mì netrestal, k nièemu nedonucoval, prostì mì zaèal uèit psát obìma rukama.
Dokonce mì nauèil dr¾et dvì tu¾ky najednou a kreslit obìma rukama.
Po letech jsem nìkdy pøátele udivovala, ¾e umím psát také levou rukou a i to kreslení se jim líbilo. Také našim vnouèatùm a pravnouèatùm. Zkoušeli, pastelky do obou ruèek, a kreslit stromeèek nebo domeèek.
Nyní, kdy¾ mùj „essential tremor“, neurologická choroba, kterou jsem zdìdila po mamince a ta po svém otci ,je situace trochu jiná. Celá léta bì¾nì píši jen pravou rukou a rukopis jsem nemìla nejhorší. Ale postupnì moje písmo bylo stále roztøesenìjší.
Posílala jsem tøeba dárek synkovi jedné bývalé èínské studentky. Jsem pro nìj teta Jana. Pøinesl balíèek ze schránky a volal – teta Jana mi nìco posílá. Jeho maminka se ptala, v¾dy» tam není zpáteèní adresa, jak víš, kdo Ti to posílá. A malý Joshua vesele hlásil – pøece poznám to roztøesené písmo!
No to bývalo ještì dobré, roztøesené, ale dalo se to èíst. Najednou ruka øekla ne, prostì tì ji¾ nebudu ani podepisovat. Tak mì, kde je to mo¾né, podepisuje man¾el.
Témìø jsem to vzdávala, co dìlat, kdy¾ nemohu psát? Tøeba jenom si poznamenat, co jsem chtìla koupit, komu chci zatelefonovat a ono to nejde. Prostì jenom tak na tabulku na lednici.
Najednou jednu noc mì náhle napadlo, co to takhle zkusit levou rukou. No, ale ta se pøece tøese ještì víc ne¾ ta pravá ! Ale ejhle, ta levá píše. Podepsat se mohu, nìco napsat písmem psacím, nìco tiskacím.
Pane uèiteli, tehdy pøed tìmi sedmdesáti lety, jste mohl trvat na tom, ¾e musím psát jen pravou rukou. Bylo to zákonem podepøené. Vy jste to neudìlal, a tak já mo¾ná ještì nìjakou dobu budu moci psát a budu se moci podepisovat.
Pane uèiteli Kubeši, moc a moc Vám dìkuji. Vìøím, ¾e to podìkování k Vám nìjak doletí.
Jana Reichová
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky