Uprkovský trojúhelník
Správný prostor, èas, lidé jsou dùle¾ití pro vznik urèitého centra. V Uherském Hradišti stály tyto tøi slo¾ky u vzniku kulturního støedobodu, urèeného k trojí prezentaci: výtvarného umìní, folklorních tradic, vzdìlávání.
Vhodný prostor
Královské mìsto Uherské Hradištì se stalo tím pravým místem pro vznik Jezuitské koleje.
Po dobytí Kromìøí¾e Švédy získali jezuité azyl v Uherském Hradišti v kostele sv. Jiøí. Roku 1644 byl jejich øád pøeveden z Kromìøí¾e právì sem oficiálnì. Odkaz Kateøiny Al¾bìty Zoubkové ze Zdìtína jim umo¾nil realizaci nového objektu. Stavba, inspirována jihlavskou, zaèala roku 1654: základy skonèeny za tucet týdnù, polo¾en základní kámen. Nedostatek materiálu øešil nový lom v Maøaticích, realizaci zájem, finance, materiál i od okolní šlechty. Monumentální dvoupatrová budova – o délce 85 metrù a výšce 12 metrù, s boèními køídly a ve støední èásti s místem pro kostel – byla ukonèena roku 1658. Velký po¾ár mìsta i výbuch prachové vì¾e ji poškodily. Mezi lety 1700 – 1729 pøibyl trakt u severní strany kostela, budova s divadelním a koncertním sálem zvaná "reduta", dokonèen byl ranì barokní refektáø. Probìhly interiérové práce, pokryta byla nová støecha. Jezuité postavili i kostel sv. Františka Xaverského a gymnázium. Sídlili zde do roku 1773, kdy byl øád zrušen. Po pøevzetí armádou bylo v objektu vojsko se skladištìm, velitelství a vojenský špitál. S odchodem posledního pluku mìsto upravilo èást na byty pro chudinu. Roku 1913 tu bylo zøízeno regionální muzeum: Musejní spoleènost do prostor umístila národopisné, archeologické a umìlecké sbírky. Slovácké museum zde sídlilo od r. 1914. Po ètyøech letech kolej slou¾ila opìt armádì k formaci dobrovolnických jednotek i jako sídlo útvarù. "Stará kasárna" plnila tuto funkci do dokonèení výstavby Kasáren Pøemysla Otakara II. roku 1932. Po osvobození 1945 vojska prostor opustila nadobro. Poté v nìm sídlil mìstský úøad i rùzné provozovny. Od devadesátých let Mìstské informaèní centrum.
Výtvarná trojice
V kraji se narodili tøi umìlci, kteøí nejen tento prostor daleko pøesáhli.
Jo¾a Uprka - malíø a grafik, narozen 1861 v Knì¾dubu. Po otci malíøský talent. Z Pra¾ské AVU pøešel na mnichovskou Akademii. Kreslil do èasopisù Paleta, Zlatá Praha, Svìtozor. Volné smìry otiskly jeho díla. Na Slovácku a Slovensku zachycoval lidové typy a kroje. Získával pøátele, obdivovatele, mecenáše, osobnosti kulturního ¾ivota UH. Vystavoval v Praze a po celé vlasti. Navštívil Paøí¾, zemì Evropy s výtvarnou historií a tradicí. Pøipravil Všeslovanskou umìleckou výstavu. Na paøí¾ském salonu byla vystavena jeho Pou» u sv. Antonínka (1894). Císaøem Františkem Josefem byl vyznamenán rytíøským køí¾em. Od 1897 trvale sídlil ve Hroznovì Lhotì, mezitím v Klobušicích u Ilavy zachycoval lidové námìty. Zemøel roku 1940. Spolupracoval s výtvarníky, spisovateli, skladateli, sbìrateli, národopisci, publicisty. Zaslou¾il se o rozvoj umìleckého ¾ivota Moravy: skrze brnìnský Klub pøátel umìní, Spolek výtvarných umìlcù v Bratislavì. Sdru¾ení výtvarných umìlcù moravských pomohl ke vzniku jeho støediska – Domu umìlcù v Hodonínì. Usiloval o rozvoj tradic lidové kultury Moravy, propagaci a spolupráci výtvarných umìlcù slovanských národù. Spojil moravské a slovenské výtvarníky k výstavì Umìlecké besedy slovenské v Hodonínì (1902). Pøijal Augusta Rodina ve Hroznovì Lhotì. Úspìch jeho výstavy v Praze (2011 – 2012) potvrdil, ¾e Jo¾a byl Evropan slováckého venkova.
Franta Uprka – sochaø a øezbáø, bratr Jo¾i (1868 v Knì¾dubu – 1929 Tuchomìøice u Prahy). S øezbáøskou prùpravou, pùsobností v kamenických dílnách a ve Schnirchovì ateliéru v Praze. Vyšel z øemeslné tradice. Vytváøel díla z oblasti lidového ¾ánru Slovácka, èetné portréty tehdejších známých osobností. Pomníky, napøíklad: p. padlým hrdinùm v Uherském Ostrohu na Moravì. Jeho díla mají silný umìlecký výraz a je v nich patrná snaha prodlou¾it a umocnit obrozenecký ráz èeského umìní. Zapsal se jako Umìlec národního romantismu.
Antoš Frolka – uèitel a malíø, autodidakt, narozen 1877 v Knì¾dubu. Jeho velkého talentu si všiml právì Jo¾a Uprka. Frolka dùsledným studiem zvládl kresbu, akvarel, pastel i olej. Stal se pøítelem J. Uprky a pøedním umìlcem jeho okruhu. Výtvarným jazykem, vrozenou hudebností, vztahem k lidovému kroji, tanci a folkloru umìlec celou bytostí pøirozenì zobrazoval prostøedí rodného Slovácka – v tématech prací všech roèních období, zvykù, tradic, lidových a sváteèních obøadù. Jeho velice originální, kresebnì bravurní a etnografickou stránkou svébytné „malíøské kroniky“ jsou proto stále uchovávány pro další generace. Jako Malíø mizejícího svìta.
Výtvarná Trojice je pochována na "Slováckém Slavínì"- v rodném Knì¾dubu.
Pravý èas
V bývalé jezuitské koleji funguje od roku 2012 Galerie Jo¾i Uprky se zázemím, realizována tøemi stranami: Nadací Moravské Slovácko, Mìstem UH a Veselím nad Moravou.
Poètem dìl Jo¾i Uprky a pojetím je úctyhodnou kolekcí jednoho malíøe 19. a 20. století u nás i v celé Evropì. Dvanáct výstavních sálù o ploše 1100 m2 nabízí 127 malíøových dìl. Jako nenahraditelný zdroj o ¾ivotì pøedkù a dùkaz jeho talentu oslovují všechny vìkové kategorie návštìvníkù z èeských a moravských krajù, z Evropy, USA i velkých dálek.
Tøi zdroje vytváøejí duch expozice: díla z Nadace Moravské Slovácko, z Národní galerie a sbírek státních a církevních a od soukromých sbìratelù. Prostorné chodby poutají rozmìrnými fotografiemi (z archivu pra¾ského Památníku národního písemnictví) o ¾ivotì a díle J. Uprky a bratra Franty, jeho¾ plastiky jsou ve všech sálech. Velkému zájmu se tìší zejména obrazy Pro péreèko, Kristus na hoøe Olivetské, Štìrkaø, Úvodnice z Velké. Kvalitu zvyšuje obmìna dìl, napøíklad studie jezdce k monumentální Jízdì králù ve Vlènovì ze SGVU v Litomìøicích, koupì Vinobraní na Slovácku. Ze soukromých sbírek portrét Františka Xaverského, nalezeného ve sklepì umìlcova domu: vytváøí symboliku se sousedním kostelem, zasvìceným tomuto svìtci. Z NG jsou zapùjèena vrcholná Uprkova díla: Vláèení, Hudci, Lan¾hotský šohaj. Poprvé obrazy ze SNG v Bratislavì: Jeseò, Odvá¾anie perin, Sedliacka svatba, Lan¾ho»an. Dovezeno bylo i rozmìrné plátno Bo¾í tìlo ve Velké ze ZGVU v Plzni. Zdejší výstavní expozice bývá doplòována výstavami malíøù Slovácka, ovlivnìných autorovou tvorbou.
Galerie malíøù Slovácka v nedalekém Veselí nad Moravou se nachází v budovì ¾elezáren. Na ploše 1200 m2 je vystaveno na 300 dìl od A. Frolky, C. Mandela, O. Molitora (èinný pøi dostavbì Svatovítské katedrály v Praze), L. Ernhafta, F. Bezdìka, J. Koudelky, R. Èerného, O. Ottmara, F. Štìpánka a dalších umìlcù, pùsobících na Slovácku.
Centrum kultury se zázemím v bývalé jezuitské koleji poskytuje odborníkùm, studentùm a veøejnosti knihovnu s èítárnou. Realizuje komorní výstavy malíøù nejen Slovácka. Pøednášky a besedy o veškerém umìní, setkávání pøátel výtvarného umìní. Dokonèuje filmový dokument o Uprkovi k výroèí jeho narození. Za symbolické vstupné umo¾òuje prohlídku nejen dùchodcùm a studentùm, ale za speciální vstup i nezamìstnaným. Spolupracuje se Základní školou Jo¾i Uprky v Hradci Králové v návaznosti na její návštìvu v roce 2012. Nyní se ve spolupráci s Národní galerií bude realizovat obsáhlou výstavu èeských malíøù 19. a 20. století ze soukromých sbírek.
Ve spolupráci s krajany v USA chce o ¾ivotì a díle Jo¾i i Franty Uprky uspoøádat výstavu na americkém kontinentu.
Galerie Jo¾i Uprky v Uherském Hradišti – Galerie malíøù Slovácka ve Veselí nad Moravou – Muzeum J. Uprky v rodném domì v Knì¾dubu se zakonèením na kopci sv. Antonínka – tøi místa, které poskytnou milovníkùm výtvarného umìní i turistùm opravdový kulturní zá¾itek. Proto se "Uprkovský trojúhelník" stává stejnì známý – jako napøíklad trojúhelník lázeòský.
Olga Szymanská
* * *
Zobrazit všechny èlánky autorky