Sisyfùv balvan
Kdy¾ jsem pøed léty zaèal psát výlety do antických bájí, zdùrazòoval jsem, ¾e velké procento evropské kultury má pùvod v antice. Proto se obèas ještì vrátím k nìkterým pojmùm, oblíbeným výrokùm. I naši politici obèas hovoøí o sisyfovské práci, toho antického rebela má ve znaku i Èeský klub skeptikù. Kdo to vlastnì byl?
Není na to jednoduchá odpovìï. Patøí ještì do pravìku Olympu, do dob, kdy se z mlh nad posvátnou horou rodily první povìsti a báje. Jeho dìdem byl Hellén, praotec všech Øekù. Stal se zakladatelem a prvním králem Korinthu. Sisyfos znamená moudrý, ale dr¾itel toho jména se ¾ivil spíše problematicky, kráde¾emi, lstí. K jedné jeho podivné lsti patøilo i poèetí Odyssea, který prý zdìdil po otci chytrost i lstivost. Nechci ale podrobnì rozplétat nìkdy dost zauzlované pøíbìhy dávných bájí.
Sisyfos zalo¾il Korint a osídlil ho lidmi, kteøí vznikli z hub. Jeho souèasníci prý ho znali jako velkého darebáka, který ale pozdvihl korintský obchod a loïstvo. Také byl známý svým svádìním ¾en, ale i vychytralým vyu¾íváním svedených ¾en k politickým cílùm. Prostì ¾ádný rytíø bez báznì a hany. Zapletl se i do aférky Diovy s dcerou øíèního boha Asóposa. Napráskal i Dia, výmìnou za jisté výhody od øíèního boha.
Dokázal pøelstít i bohy v podsvìtí a vrátit se zpìt do ¾ivota, zpìt do svìta temnot byl odvleèen násilím. Výklady se tam trochu rùzní, podle nìkterých to byl dokonce rek Theseus, kdo „za»al Sisyfovi tipec“. Podle jiných verzí prozradil nìjaké okolnosti Diových bokovek a to byl velký zloèin. Na ka¾dý pád skonèil v podsvìtí a jeho trest byl opravdu exemplární. Soudci mrtvých mu pøikázali, aby vyvalil na kopec obrovský kus skály a na druhé stranì ho nechal skutálet dolù. Zatím se mu to nepodaøilo. Tìsnì pøed vrcholkem se skála skutálí zpìt a Sisyfos se jí znovu chopí a valí nahoru. Unavený, zpocený, bezmocný.
Sisyfùv balvan tedy zùstává vìèným mementem, symbolem zbyteèné a opakující se práce, která nevede k ¾ádnému u¾itku.
***
Zobrazit všechny èlánky autora