Eva Procházková: Jak jsem se stala redaktorkou...
Adolf Kašpar, malíø Babièky
Dílo Bo¾eny Nìmcové mám ráda. Pohádky, povídky….a hlavnì Babièku. Jako dítì jsem ji moc nemusela, pøesto¾e to tenkrát ve škole bylo povinné, poetiku té knihy jsem objevila mnohem pozdìji, v souladu s názorem Heleny Sobkové- rozhovor s ní jsem tu pøed pár mìsíci také zveøejnila. Bo¾ena Nìmcová mì zaujala i jako tajemná ¾ena, plná protikladù, s vlastnostmi, s nimi¾ bych se dokázala ztoto¾nit i s tìmi, které jsou pro mne nepochopitelné. ®ena opøedená tajemstvím – kdo byli vlastnì její rodièe je dodnes záhadou, kterou se zatím nepodaøilo spolehlivì rozluštit, úvahy o jejím ¾ivotì se prùbì¾nì objevují v rùzných èasopisech i vìdeckých knihách.
Kdy¾ jsme byli vloni na dovolené v Mariánských Lázních, probíhala tam právì vernisá¾ obrazù Adolfa Kašpara. Malíøe, který je nav¾dy s Bo¾enou Nìmcovou a zejména Babièkou pevnì spojen. Nemohla jsem si ji nechat ujít. Výstavu zorganizoval malíøùv vnuk, dnes u¾ 72 letý pan Pavel Horník. Dala jsem se s ním do øeèi, vymìnili jsme si vizitky. Ke vzpomínání na jeho dìdeèka jsme se potom sešli v Praze o pár mìsícù pozdìji.
Vzpomínky pana Horníka otiskl èasopis Doba seniorù koncem dubna letošního roku pod titulkem
Mùj dìdeèek Adolf Kašpar (1877 – 1934)
Pan Pavel Horník (72) je fotograf, milovník opery a hudby vùbec. A je jedním z vnukù slavného malíøe a ilustrátora Adolfa Kašpara. Kdy¾ v roce 1903, tedy pøesnì pøed 110 lety, poprvé vyšla Babièka s jeho ilustracemi, byla to senzace. Malíøi tenkrát bylo pouhých 26 let. A od té doby, kdy¾ se nás nìkdo zeptá, jak vypadala babièka Bo¾eny Nìmcové, víme to. Známe ji z ilustrací Adolfa Kašpara.
Narodil jsem se a¾ po jeho smrti, ale ¾e byl dìdeèek slavný, jsem si uvìdomil velmi brzy. Babièka s maminkou mi o nìm vyprávìly, ukazovaly obrázky v kní¾kách – tohle nakreslil dìda. Bylo to ještì pøed tím, ne¾ jsem zaèal chodit do školy. Prohlí¾el jsem si ty kní¾ky s velkým zájmem a moc mì mrzelo, ¾e dìda u¾ není. Maminka byla jeho jediná dcera, byla k nìmu velmi citovì vázaná. Byl jejím idolem. Ještì na smrtelné posteli, kdy¾ v 92 letech umírala, mluvila o tom, ¾e se jí o tatínkovi zdává.
Mìli jsme doma 42 svazkù Jiráskova díla. Všechny jsem je pøeèetl, zcela dobrovolnì, kdy¾ mi bylo tak osm nebo devìt let. Historie mì velmi bavila a dìdovy obrázky vzbuzovaly mou pøedstavivost. ®ili jsme s bratrem ve velmi podnìtném kulturním prostøedí. Rodièe nás èasto brávali na výlety po starých hradech, procestovali jsme Slovensko, maminka nás v¾dycky upozornila, kde všude dìda maloval.
Kdy¾ se natáèel seriál Potomci slavných, vypátral nìkde scénárista a re¾isér Václav Filip, ¾e Adolf Kašpar v Moravském divadle v Olomouci navštívil 40krát pøedstavení Prodané nevìsty! Do divadel chodil velmi rád, mìl s sebou v¾dycky papír a tu¾ku, kreslil si skici hercù i divákù a doma je pøetváøel v akvarely. To mám asi po nìm, já zas do divadel chodím v¾dy s fotoaparátem. Ale hudbu velmi miluji a nevím potom, co mám dìlat døív, jestli fotit nebo poslouchat.
Miluju pøedevším opery, vyrá¾ím za nimi i do svìta, je to mùj celo¾ivotní koníèek. Nafotil jsem napøíklad padesát rùzných inscenací Prodané nevìsty v rùzných zemích Evropy. V dubnu letošního roku bude výstava tìchto fotografií v rodném domku Bedøicha Smetany v Litomyšli.
Jako potomek rodiny, která nevykazovala zrovna dìlnický pùvod, jsem musel vystudovat technickou školu, ale fotografii jsem se zaèal vìnovat sám. Celý ¾ivot jsem pracoval jako umìlecký fotograf, fotografoval jsem hlavnì témata spojená s hudbou – Èeskou filharmonii, Národní divadlo, herecké a pìvecké špièky naší divadelní scény, kalendáøe, publikace.
Mùj dìdeèek a hudební skladatel Josef Suk byli velmi dobøí pøátelé, kdy¾ jsem fotil jeho vnuka, houslistu Josefa Suka, rychle jsme se domluvili. Jméno Adolf Kašpar mi otevíralo mnohé dveøe, v¾dy» tøeba Alois Jirásek houpával mou mámu na kolenou. Technika fotografování se dá nauèit, ale „umìlecké oko“, to ve vás musí být. Mo¾ná to mám po dìdovi.
V mých stopách jde i mùj syn Petr, fotografování se profesionálnì vìnuje i jeden z jeho dvou bratrancù, syn mého bratra. Oba u¾ vystudovali umìlecké školy, a to, co já jsem musel pracnì získat samostudiem, oni dostali naservírováno jako na dlani. Nìkteré koncerty fotografuje se mnou, pomáhá mi i s organizováním rùzných výstav. Syna i oba synovce jsem do kultury zasvìtil, odmalièka jsem je vodil do divadel, na koncerty, na výstavy.
Geny k malování jsem po dìdeèkovi nezdìdil, ostatnì to ani moje maminka. Ale díky tomu, co jsem vidìl, mi zùstal krásný vztah k výtvarnému umìní. Moje maminka byla vychována trochu postaru. Mìla francouzskou vychovatelku, umìla cizí øeèi, milovala kulturu. Hodnì si s námi dìtmi vyprávìla, vìnovala se nám a nikdy nechodila do práce.
Píšu seriály o divadlech, recenze na rùzná divadelní pøedstavení. Mùj koníèek mì pøivedl a¾ k cestovatelské vášni. Kdy¾ zjistím, ¾e nìkde ve svìtì uvádìjí zajímavou operu, zaøídím si to a jedu. Fotil jsem Janáèkovské inscenace v divadlech v J. Americe, v Austrálii v Sydney, v Argentinì. Vidìl jsem pøedstavení v Chile, v Mexiku, mám zmapovaná divadla v Brazílii, Peru, Argentinì – jsem vlastnì cestovatel a fotograf. Svými èlánky pøispívám do hudebních èasopisù a na internetové servery.
Mám velmi rád Bo¾enu Nìmcovou a její knihy, u¾ od pohádek. Víte, velmi slavný dìdeèkùv obrázek „Bo¾ena Nìmcová na jiøinkovém plese“ – to je moje maminka. Dìdovi stála modelem, kdy¾ jí bylo šestnáct. Ten obrázek mám doma v originále. Je mi ze všech nejdra¾ší a nikdy bych ho nikomu nedal. To spojení Bo¾ena Nìmcová-moje maminka mám hluboko v sobì.
Dílo mého dìdy – malíøe Adolfa Kašpara – obsahuje kolem tøí tisíc obrázkù. Vìtšinou víme, kde co je. Hodnì jeho obrazù a ilustrací vlastní naše rodina, nìkteré má Památník národního písemnictví v Praze, hodnì jich babièka s maminkou vìnovaly po dìdovì smrti do jeho památníku v Lošticích na Moravì. Jeho obrázky nejsou na prodej. Soubory mají vìtšinou instituce, volné vìci vlastní potomci jeho pøátel a ti je neprodávají, naše rodina samozøejmì také ne. To nepadá vùbec v úvahu. Spíše kdy¾ se nìkde nìjaký obraz objeví – ale to bývá velmi zøídka, sna¾íme se ho získat. A k tomu jsou vychováni i naši potomci.
Dìdeèek zemøel neèekanì ve vìku 57 let, kdy¾ s babièkou cestovali po Šumavì a dìda si maloval skici k románu J. Š. Baara Paní komisarka. Je skoro symbolické, ¾e Bo¾enou Nìmcovou jeho kariéra zaèínala (Babièka) a také konèila (román Paní komisarka je právì o ní). Dìdeèek je pochován v rodinném hrobì na Vyšehradì.
Adolf Kašpar miloval Moravu, odkud pocházel, Olomouc. Na studia ale pøijel do Prahy, a proto¾e jeho bytná na Kampì mìla mladou dceru, dìda se brzy o¾enil a na Kampì zùstal. Já miluju Prahu – potøebuju ji, její architekturu, kulturu. Venkov a pøíroda mì neláká. Pravidelnì navštìvuji divadla, musím mít kolem sebe ruch, ne klid. ®iju obklopen dìdeèkovými vìcmi – nábytkem, obrazy, drobnými pøedmìty, pøivezenými do mého bytu z Kampy. Jako by tu byl se mnou. Obývacímu pokoji vévodí dìdeèkùv portrét od malíøe Kopøivy.
Mrzí mì, ¾e o nìm lidé moc nevìdí, všichni ho znají jen jako ilustrátora. Maloval i obrazy, tvoøil i krásnou volnou grafiku, ale bohu¾el s tím brzy pøestal, proto¾e na to nemìl èas. Úspìch jeho ilustrací k Babièce jeho kariéru raketovì nastartoval, zároveò mu ale vymezil pole jeho pùsobnosti a nepustil ho jinam. Pøed smrtí si prý povzdechl: Jsem „jenom“ ilustrátor. Nemohl odmítnout, kdy¾ ho o ilustrace ke svým románùm ¾ádali Jirásek, Rais…
Babièku ilustrovalo kromì nìj i nìkolik dalších malíøù, nav¾dy však zùstane zafixována podle ilustrací mého dìdeèka, je to takový jeho krásný pomníèek. Máme doma snad všechna vydání Babièky, která ilustroval, jsou jich desítky. Je mezi nimi i italské èi nìmecké vydání.
Moje maminka se po dìdovì smrti sna¾ila uchovat jeho památku, udr¾ovat jeho dílo v povìdomí veøejnosti, organizovala výstavy jeho obrázkù. Pomáhal jsem jí s tím a teï to dìlám sám a dìlám to velmi rád. Pøevzal jsem to po ní, mùj syn to jednou pøebere po mnì, u¾ teï mi pomáhá. Máme zkušenost s organizováním svých fotografických výstav, letos jich bude nìkolik.
Ale ta nejdùle¾itìjší, souborná výstava obrazù a ilustrací mého dìdeèka, malíøe Adolfa Kašpara, se chystá na pøíští rok, kdy budeme vzpomínat 80. Výroèí jeho úmrtí. Probìhne ve Vlastivìdném muzeu v Olomouci, kde studoval, v krásných reprezentaèních prostorách. Velmi se na to tìším, i kdy¾ mì èeká hodnì práce a starostí. Vìøím, ¾e výstava dobøe dopadne a bude veøejností pøíznivì pøijata. Dìdeèkovo dílo si to zaslou¾í.
***
Zobrazit všechny èlánky autorky