Pamìtníci, vzpomínejte!
Vzpomínky, které nosíme v hlavì mají jednu nevýhodu, dokud je nenapíšeme na papír nebo nevyprávíme, nemù¾e do nich nikdo nahlédnout. Je velká škoda odcházejí-li do nekoneèna s námi, ani¾ by pouèení èi radost odevzdaly jiným. V této rubrice se sna¾íme zabránit jejich ztrátì. Spolu s vámi budeme popisovat dìjiny všedního dne obyèejných lidí od dìtství, pøes poznávání svìta a¾ po pøeká¾ky, které pøípadnì museli pøekonávat. Tìšíme se na pøíspìvky, které posílejte na info@seniortip.cz Nemáte-li autorské vlohy, nevadí, vaše pøíspìvky redakènì upravíme tak, aby byly ètivé.
Do jedné vzpomínky se teï s námi pøeneste.
Bedno
Naši staøíèek byli moc šikovní. Narodili se v Trojanovicích pod Radhoštìm, pro¾ili tam celý svùj dlouhý ¾ivot a tam také v roce 1959 v zimì zemøeli. Vìtšinu èasu trávili v lese jako døevorubec a na kamenitém poli, které rodilo hlavnì brambory, u¾ ménì zrní, ale nejvíc se na nìm zelenaly louky.
Staøíèek mìli - dnes bychom øekli zajímavého koníèka, celou zimu dìlali bednáøskou, øíkalo se: „starý Pepek“ pøesto, ¾e se jmenovali Jan, dìlá bedno.
S prvním snìhem stìhovali si stolici z kùlnièky do kuchynì. Postavili ji pøesnì doprostøed, proto¾e kolem ní muselo být dost místa. Do jednoho rohu nanosili dušky - smrková prkna, která si sami štípali. Musela být pìknì vysušená. Druhý roh poslou¾il jako skladištì obruèí všelijakých šíøek srolovaných do velikých kol. Pøed nimi trùnily rùzné formy - na putýnky, na d¾bery, na máselnice i na hrotièky A na štokrli po jejich pravé ruce, si rozlo¾ili náøadí. Kuchynì se promìnila v dílnu. Na celou zimu. Staøenka se museli smíøit s tím, ¾e budou ¾ít nejenom se stolicí, ale i s hoblinami. Pøesto, ¾e se ka¾dý veèer smetávaly, byly všude, i v posteli.
Sotva odlo¾ili hrnek od snídanì, vzali si staøíèek modrou plátìnou zástìru, zapálili si fajfku, kterou ¾moulávali v¾dy v levém rohu plných rtù a zasedli za stolici. Postavy byli pomenší s tak výrazným bøichem, ¾e pásek jim dr¾el kalhoty tìsnì nad klínem. Støíbrné (zešedivìly prý jim tìsnì po tøicítce) husté vlasy mìli ostøíhané na je¾ka. Pod huòatým bílým oboèím se v¾dy pøísnì dívaly pomnìnkovì modré oèi. Nikdy jsem v nich nepostøehla ani stín laskavosti. Pøece jenom se mi vybavuje nìkolik momentù. Laskaví byli v¾dy k našemu jezevèíkovi, Floèkovi, pøesto ¾e mi ho tatínek pøinesl proti jejich vùli. A potom k mé prvorozené dceøi Martince. Kdy¾ jsem ji pøivezla z porodnice, pøišli za mnou do kuchynì a povídali. „To¾, uka¾ mi to malièké.“ V hlase mìli nìco, co jsem tam nikdy nepostøehla. Vra»me se k popisu. Pod velikým orlím nosem trèel knírek - kartáèek. Plné rty mìli ostøe krojené a neustále v nich dr¾eli fajfku, i kdy¾ nekouøili a jen ji tak v puse pøehazovali z koutku do koutku.
Pod hlavu stolice zastrèili naštípané prkno - dušku. No¾ním pedálem ho pøipevnili a druhý konec opøeli o tlusté bøicho. Do rukou vzali poøíz a u¾ se od prkna zaèaly odštipovat rùznì tlusté hobliny. Fajfka v staøíèkovì puse cestovala z jednoho koutku úst do druhého. V oblièeji bylo soustøedìní a napìtí, kdy¾ se poøíz zastavil o suk. Bylo to takové zadrhnutí v pravidelném pracovním rytmu. Škrk, škrk a poøíz se dostal pøes suk. Ještì nìkolikrát se opakovalo zadrhnutí, a s vyhlazeným sukem se vrátil pravidelný rytmus. Lehce zaoblené hlaïouèké prkýnko, postavili staøíèek do formy a pak kladli pìknì jedno vedle druhého, a¾ se obvod formy zaplnil. Potom zarovnali horní okraj a jedno nebo dvì prkénka pøeènívala.. Podle toho, èemu mìl slou¾it koneèný výrobek. Hrotièka, puténka a malá hrotièka - ty mìly ucho jen jedno: díra pro uchop se vykrou¾ila zvláštním náøadím. D¾ber, dìtská vanièka mìla ucha dvì, máselnice, masnièka i dí¾e - ty nemìly ucho ¾ádné. Uvnitø ka¾dého prkénka byla rýha, staøíèek ji udìlali škrabákem a do této rýhy se pak vkládalo dno, slo¾ené z nìkolika prkének . Ta byla po obvodu seøíznuta tak, aby pøesnì pasovala do vydlabané rýhy. Ve formì slo¾ený výrobek staøíèek nìkolikrát slo¾ili a zase rozebrali, a¾ všechna prkénka pøesnì lícovala. Nakonec bylo tøeba polotovar pevnì sepnout obruèemi. Podle potøebné velikosti se spojily dvìma nýty. Obruèe byly dvì, nìkdy i tøi - kdy¾ šlo o máselnici a natloukly se od nejvìtší do nejmenší na puténku èi dí¾i, no prostì na to, co se právì vyrábìlo. Tato pracovní etapa trvalo velmi dlouho, proto¾e vše muselo sedìt tak dobøe proto, aby neprošla ani kapka vody. Potom zarovnali horní okraj a ve staøíèkových rukou se ocitl šmirglpapír, který hladil mìkké døevo a obruèe leštil, a¾ se blýskaly..
Nakonec staøíèek postavili hotový výrobek na stùl a ze všech stran ho dùkladnì prohlídli. Musel být dokonalý. Staøíèek byli akurátní. Kontrolu díla vykonala voda.
U¾ mnoho, mnoho let mì dìlí od èasù, kdy jsem vysedávala u staøíèka a bedlivì sledovala jejich práci. Nav¾dy se mi zapsal do pamìti nejenom pracovní postup, ale dodnes slyším i vrzavý zvuk poøízu, pøiklapnutí no¾ního pedálu, rozdílný zvuk pøi poklepu kladívka na obruèe a na døevo a šustot kudrnatých hoblin drolených staøíèkovými nohami.. Pøesto, ¾e tenkrát mì nejvíc zajímaly døevìné odpadky. Øíkali jsme jim klapotky. Nikdy nebyly ani dva kousky stejné a pøesto se z nich dalo postavit všelicos. Byla to fantastická stavebnice s krátkým trváním. Ráno s nimi staøenka zatopili v kamnech. Jejich zmar nikdy neprovázela moje lítost, proto¾e jsem vìdìla, ¾e na druhý den budou další a další a tak tomu bude po celou zimu.
Po druhé svìtové válce staøíèek bedno dìlat pøestali. Døevìné nádoby v hospodáøství vystøídaly plechové, které se snadnìji udr¾ovaly. Nebylo je tøeba drhnout vìchtí ze slámy smìsí vápna a písku do bìla. Vydrhnuté a vyrovnané puténky a d¾bery u studny, aby na sluníèku vyschly, to byla pýcha ka¾dé hospodynì.
Bohu¾el, ani jednomu ze svých potomkù – strýcovi Bohušovi, Pepovi a mému tatínkovi - staøíèek svùj um nepøedali. Škoda, ¾e si s klapotkami místo vnímavého dìvèátka nehrál nìjaký vnuk.
Hana Juraèáková