Historky obrozenecké
Potìšily mì vaše ohlasy na mé texty o staroøeckých pøíbìzích, proto bych rád zahájil ještì jeden nepravidelný seriál, mo¾ná spíš vyprávìní na pokraèování.
Kdy¾ jsme se kdysi ve škole uèili o èeském národním obrození, bylo pojato tak trochu romanticko-historicky. Já bych se k nìmu rád vrátil spíše s laskavým a humorným nadhledem. I naši obrozenci byli pøedevším lidé, lidé nìkdy malicherní, jindy velkorysí, mìli své lásky i nenávisti. Pár takových støípkù bych vám chtìl vyprávìt. Bez úmyslu ublí¾it, pomluvit.
Musím ještì zdùraznit, ¾e naše obrození, pøedevším jazykové, pova¾uji za skuteèný zázrak. Velkým mezníkem pro nás byla bitva na Bílé hoøe a dodnes se vedou spory, jaké dùsledky pøinesla a èemu zamezila. Pøiznávám, ¾e nejbli¾ší je mi pojetí historika Josefa Pekaøe. Abych nebyl tajnosnubný, on tvrdil, ¾e kdyby zvítìzilo protestantství na Bílé hoøe, ponìmèení Èech by bylo daleko jednoznaènìjší a nevratné, proto¾e protestanství pøišlo z Nìmecka.
Ta parta èeských vzdìlancù se tenkrát pustila do díla skoro neuvìøitelného a dokázala malý zázrak, vzkøísit jazyk sluhù a chudiny a postupnì z nìj udìlat i jazyk vìdecký, umìlecký.
J. V. Sládek kdysi napsal:
Má rodná mluvo, ty drahý skvoste, jediný z velkého odkazu dìdù, který jsi pøetrval v svatosti prosté, všechnu jich slávu, všechnu jich bìdu.
Tenhle verš bych rád trochu vytknul pøed závorku pøíštímu povídání o obèasných slabostech našich národních buditelù. Udìlali mnoho pro náš národ i jazyk, a nic na tom nemìní ani fakt, ¾e jako vìdecký jazyk èeština pomalu zaniká. ®ije dál jako jazyk pohádek pro naše dìti, jazyk umìní a vìøme, ¾e i jazyk hovorový, pokud ho ovšem nesma¾e jednoduchá signální soustava sms…
Nabídnu vám tedy obèas laskavý drb ze soukromí našich patriarchù, kteøí u¾ dávno odpoèívají na høbitovech i høbitùvcích. I oni mìli své vzmachy i pády, a pokud mìl nìkterý ten pád komickou pøíchu», proè o tom nevyprávìt.
Zde je další z nich…
Bigamista Josef Kajetán
Jak jsem u¾ dopøedu slíbil, nebudu vám o našich významných osobnostech vyprávìt pøíliš pateticky, spíše dodám trochu laskavých „drbù“. A tak nechci pøíliš zdùrazòovat fakt, ¾e Josef Kajetán je autorem textu k naší národní hymnì, jejím¾ autorem hudby je trochu neprávem zapomínaný František Škroup. To zná ka¾dý ze školy, a kdo ne, mù¾e si to vyhledat. S úctou musím pøipomenout, ¾e první dramatický pokus dal Tyl dohromady mlád 26 let. (Byla to právì Fidlovaèka, v ní¾ slepec zpívá tu dojemnou píseò.) Narodil se v roce 1808 a hra byla uvedena v roce 1834. Nepøíliš známé a mo¾ná i pøekvapivé je to, ¾e podle mnohých odborníkù byl lepším novináøem ne¾ dramatikem. Øada jeho her nemá pøíliš vysokou úroveò a hraje se pøedevším kvùli národní tradici.
Zdá se, ¾e Tyl nebyl jednoduchou osobností. V mládí se pøátelil s o dva roky mladším Máchou, pøesto se pustil do pomìrnì ostré kritiky jeho díla, zejména Máje. Nebyl patrnì ani pøíliš dobrý herec, navíc pùsobil dost cholericky a mìl talent získávat si nepøátele.
Známý je pøíbìh jeho sporu s J. J. Kolárem, co¾ byla velmi zajímavá postava našeho divadla v 19. století. Tyl pøi zkoušce shodil Kolára do orchestøištì a ten si šel stì¾ovat na správu Stavovského divadla, kde oba pùsobili. Pøi pøešetøování stí¾nosti vyšlo najevo, ¾e Tyl pracuje jako jakýsi podúèetní pro c. a k. armádu a tehdejší pøedpisy mu zakazovaly „vedlejšku“ v divadle. Tak¾e pøišel o místo, ale i o nejúspìšnìjší léta svého pùsobení. Byl povìøen øízením èeských pøedstavení ve Stavovském divadle. V revoluèním roce 1848 byl ale zvolen poslancem øíšského snìmu a stal se opravdu „miláèkem národa“.
Zaèátek padesátých let byl pro nìj zlomový. Dluhy, nesváry a také jeho známá bigamie, k ní¾ se ještì dostaneme. Odchází z Prahy koèovat po èeských zemích, a proto¾e nemohl získat vlastní divadelní koncesi, vyrazil se spoleèností nìmeckého divadelního podnikatele Zöllnera.
Se svým „hadem z ráje“, s divadlem, se Tyl zapletl u¾ v mládí. Jezdil s koèovnou spoleèností, v ní¾ se seznámil s Magdalenou Forchheimovou, hereèkou a zpìvaèkou. Byla o pìt let starší ne¾ Tyl a vyprávìlo se, ¾e o nìj peèovala v dobì jeho tì¾ké nemoci. Slíbil jí man¾elství a slib dodr¾el. Dítì, které èekali, se narodilo mrtvé a Magdaléna u¾ další dìti mít nemohla. Potom se nám to u¾ dost zamotává. Ze studií se vrátila Magdalenina mladší sestra Anna, podle dostupných obrázkù zajímavá ¾ena, trochu drsnìjšího typu, ale hlavnì o víc ne¾ dvacet let mladší ne¾ její sestra. A tak vznikl podivný man¾elský trojúhelník, o kterém vìdìla celá Praha a pozdìji nejen Praha. Švagrová povila Tylovi celkem sedm dìtí, to poslední u¾ po jeho smrti, to první u¾ ve svých devatenácti létech. Teta Magdalena prý o dìti s láskou peèovala, ale jistì uznáte i vy, ¾e takový vztah by budil pozornost i dnes. Nato¾ pøed 150 léty.
Po Tylovì smrti – zemøel v roce 1856 – se matky jeho dìtí ujal Josef Ladislav Turnovský, který si skoro o 15 let starší Annu vzal za man¾elku. Netajil se tím, ¾e hlavním dùvodem jeho man¾elství je trvalý obdiv k Tylovi. On je také autorem dost idealizované legendy o muèedníkovi, která potom o Tylovi vznikla.
Z dochovaných dokumentù je ale jasné, ¾e pravda byla trochu jiná. Podnikatel Zöllner nabídl Tylovi na tu dobu opravdu velmi slušné podmínky, a tak se zdá, ¾e pøíèinou jeho smrti nebyla chudoba, ale pøedevším nemoc. Ostatnì potí¾e s dýcháním prý mu vadily u¾ jako herci. A navíc, pánové i dnes: mít na krku dvì ¾eny a sedm dìtí…
Tylovská legenda ale ¾ije svým ¾ivotem dodnes.