Pøíbìh lásky a cti Karoliny Svìtlé a Jana Nerudy
Pokud se nìkdy zatouláte na Malý rynek vedle Staromìstského námìstí, patrnì nepøehlédnete zdobný novorenesanèní dùm, v nìm¾ léta sídlilo známé ¾elezáøství U Rotta. Domov tam v devatenáctém století mìly také dvì budoucí èeské spisovatelky, sleèny Johana a Sofie Rottovy. Starší z nich, Johana, se provdala za støedoškolského profesora Mu¾áka, který ji pøivedl do svìta èeských vlastencù a k èeštinì vùbec. (ta mladší, Sofie, byla matkou hrdinky o zborcené lásce Jaroslava Vrchlického). Johanka byla rodem i výchovou Nìmka a èeská spisovatelka Karolina Svìtlá se z ní stala postupnì.
Druhým hrdinou pøíbìhu byl èeský básník, Jan Neruda. Jeho èešství je nesporné, i kdy¾... Matka pracovala jako slu¾ebná u známého francouzského vìdce Barranda a v dobových klepech se šuškalo, ¾e on byl skuteèným otcem Jana, ne vyslou¾ilý vojenský šikovatel. Nerudùv osud je celkem známý, o tom, ¾e nenašel dušièku, která by vstoupila do jeho èlunu, i psal. Neo¾enil se nikdy, zemøel dost opuštìnì, opatrovaný jenom posluhovaèkou, jí¾ také odkázal veškerý svùj majetek. Nebylo to tak ale v¾dy, mladý Neruda byl bouølivák, skvìlý taneèník a spoleèenský èlovìk.
Svìtlá a Neruda se zbì¾nì znali u¾ døív, spoleènost vlastencù èeských nebyla zase tak velká. V druhé polovinì padesátých let je spojil smutek, roztrpèení, kdo ví. Man¾elství paní Svìtlé zøejmì nebylo dvakrát š»astné. Profesor Mu¾ák byl patrnì mu¾ slušný, ale jeho záliba v tom, ¾e studentùm brousil po veèerech doma tu¾ky (uèil na gymnáziu také krasopisu) asi o nìm vypovídá víc, ne¾ obsáhlé komentáøe. Jak napsala sama Svìtlá, on byl rozumem, ona fantazií. Navíc man¾elùm záhy zemøela jediná dcera, milovaná Bo¾enka, které byla milující kmotrou Bo¾ena Nìmcová. Vynechám pøíbìh pøátelství a pozdìji rozkmotøení mezi Johankou a jejím vzorem, Bo¾enou Nìmcovou. Èeské vlastenectví bylo tenkrát mo¾ná trochu i módou, mo¾ná zpùsobem, jak se bouøit proti mìš»áckým konvencím. Johanka od dìtství ráda èetla, nìmecky, vedla si i nìmecky deník. Po smrti dcerky odjela do rodného kraje svého mu¾e, do Podještìdí. Kraj si zamilovala, zdokonalovala se v èeštinì a pøijala i literární pseudonym podle rodné vesnice svého mu¾e, Karolina Svìtlá.
O ètyøi roky mladší Neruda vydal svou první básnickou sbírku Høbitovní kvítí a ta v dobovém kontextu zcela propadla. Dùvodem patrnì bylo støídání dvou umìleckých smìrù. Tolik rozšíøený „tylovský“ romantismus byl nahrazován realismem, který najdeme i v první básníkovì sbírce. Potkaly se tedy dvì citlivé osobnosti, zklamané, vnitønì poznamenané. Pøesnìji znali se u¾ døíve, ale jejich vztah se prohloubil a pøerostl v hluboký cit. Velký, silný, bolestný. Nechci zkoumat, zda oba pøekroèili hranici dobové morálky a pøetavili ho i do tìlesného styku. Zdá se, ¾e spíš ne, ale to snad není podstatné. Pravdou ovšem je, ¾e Svìtlá patrnì zachránila Nerudu pøed vìzením pro dlu¾níky prodejem rodinných šperkù, jisté také je, ¾e díky øadì indiskrecí se celý vztah propíral i veøejnì. Svìtlá nedokázala pøekroèit svùj stín a zùstala vìrná své mìš»ácké výchovì. Man¾elovi slíbila, ¾e se s Nerudou rozejde. Další øešení bylo velmi radikální. Existovala mezi nimi vášnivá krásná korespondence. Neruda vydal zneuctìnému Mu¾ákovi láskyplné dopisy, které mu jeho ¾ena napsala, Svìtlá se zavázala, ¾e se s Nerudou u¾ nikdy nesetká. Podle dobových svìdectví ten závazek dodr¾ela a¾ krutì. Pokud se snad náhodou setkali ve spoleènosti, jeden druhému se vyhýbali, zejména tedy Svìtlá Nerudovi. A poslední, krásný dopis, který mu napsala na rozlouèenou, si Neruda shodou neš»astných náhod nikdy nepøeèetl.
Naplnìný èi nenaplnìný vztah, násilnì pøervaný konvencemi, poznamenal oba na zbytek ¾ivota. Neruda se nikdy neo¾enil a umøel v roce 1891. I z uèebnic známe jeho dlouhodobý vztah s Annou Holinovou, jeho pozdní láskou byla mladièká Terezie Macháèková, která ovšem odešla do svìta vìèných lásek pøedèasnì. Svìtlá Nerudu pøe¾ila o osm let. Stala se jakousi vlasteneckou celebritou, v roce 1862 napøíklad køtila prapor vznikajícího Sokola. Ale skuteèné štìstí u¾ jí asi také bylo odepøeno. ®ila svou tvorbou, nechala po sobì bohaté a poøád ètivé dílo. Co¾ ostatnì platí dvojnásob o osudovém básníkovi jejího ¾ivota.