Pøed nìjakým èasem se v komentáøích pod vyprávìním o souboji malého Vietnamce Taie se záludnostmi èeštiny objevil nápad, aby se souèástí magazínu stal jazykový koutek, který by pomohl omést prach z vìdomostí, které jsme kdysi ve svém dìtství do hlav pracnì vpravili. A kdy¾ se na osobu, která tento nápad vypustila z úst, nesneslo hromobití, byl nápad rozšíøen o dotaz, zda bych se jazykového koutku neujala já. Ba dokonce se našla i taková „šprtka“, která slibovala, ¾e si oøe¾e tu¾tièku a posadí se do první lavice, aby jí neušlo ani slovo! (Zapomnìla ovšem, ¾e nejvìtší „šprti“ sedí v lavici poslední a nevyznaèují se oøezanou tu¾tièkou, nýbr¾ pytlíkem ovoce z vlastní zahrádky polo¾eným nenápadnì na uèitelský stolek…) Nu co¾! Mateøština mì ¾ivila po nìkolik desetiletí, tak se o takové malé poradenství pokusím. A kdy¾ ètenáøi nebudou spokojeni èi pomine zájem, jazykový koutek prostì skonèí…
MALÝ TESTÍK uká¾e, kdo má v hlavì uèivo 3. tøídy a kdo tam má mezery…
Moji milí ¾áèci,
prázdniny uplynuly jako voda v horské bystøinì a my u¾ jsme nabìhli do nového školního roku. Prázdninové vánky však èasto z ¾ákovských hlav èást nabytých vìdomostí vyfoukají a zbytek s sebou odnesou vody koupališ». Abyste se pøesvìdèili, jaký osud postihl vìdomosti ve vašich hlavách, vyøešte si následující test obsahující pravopisné jevy, které jsme v minulém školním roce probrali.
Zamìøte se na slova vytištìná tuènì. Nìkterá jsou napsána správnì, jiná obsahují chyták . Pokuste se chyby odhalit a slova, která chyby obsahují, napsat správnì. Tato slova pak najdete v øešení za testem. Nepochybuji o vaší poctivosti. Jistì si správnost svého øešení zkontrolujete, a¾ budete mít test vypracovaný, proto¾e nepochybnì není ve vašem zájmu, abyste obelhávali sami sebe. Za testem také najdete ohodnocení svých znalostí èeského pravopisu.
Pøipraveni? Tak tedy hodnì úspìchù!
1. Nejjednoduší by bylo, kdyby sis vzpomìl , v kolik hodin ranní autobus odjí¾dí.
2. Kdy¾ kytarista uhodil do strun, pozbíral jsem všechnu odvahu, vztal jsem ze ¾idle a zaèal zpívat.
3. Zkušenì uchopil skumavku, protøepal její obsah, prohlédl si ho proti svìtlu, ale zøejmì
nebyl s výsledkem svého výskumu spokojen.
4. Sna¾ili jsme se v paøíšských obchodech dorozumnìt nìmecky, ale francouští obchodníci
pro naše snahy nejevili ¾ádné porozumìní.
5. Uvìdome si, ¾e naši sportovci dobili v Pekingu cenné medaile.
6. V týdeníku Kvìty jsem si pøeèetla èlánek o Jelenním pøíkopu v Praze.
7. Kup mì v obchodì kousek mìkého sýra a hlávku raného salátu.
8. Jejich obìtí bylo vøelé, ale zdálo se mì, ¾e mezi nimi vládne nìjaké napjetí.
9. Tamnìjší krkonoští obyvatelé jsou schopni obìtí, aby netknutou pøírodu ochránili.
10. Mi to neøíkej, já vím, ¾e jeho rozhodnutí èasto bývají bezubá.
12. Kde jinde bys chtìl mlýt obilí ,kdy¾ ne ve mlýnì?
13. Kdy¾ napíšeme tuto vìtu, budeme ji¾ sto urèit, kdo z koho.
Pøeèetli jste si všechny vìty pozornì? Jestli¾e jste si svým øešením jisti, podívejte se do následujících výsledkù a zjistíte, kde na vás byly nastra¾eny chyby.
SPRÁVNÉ ØEŠENÍ
1. Nejjednodušší……vzpomnìl…
2. …posbíral… vstal…
3. …zkumavku…výzkumu…
4. …paøí¾ských…dorozumìt…francouzští…
5. Uvìdomme si… dobyli…
6. …o Jelením …
7. Kup mnì…mìkkého…
8. …objetí…zdálo se mnì…napìtí…
9. Tamìjší krkonošští…
10. MNÌ to neøíkej…bezzubá.
11….pomnìnkami…
12. …mlít…
13. … (budeme) s to… kdo s koho.
V testu na vás èíhalo 38 pravopisných jevù.
HODNOCENÍ
Jestli¾e jste nechybovali vùbec nebo pouze jednou, pak vám blahopøeji, vaše znalosti jsou výborné.
Chvalitebné znalosti má ten, kdo chyboval ve 2 a¾ 5 pøípadech.
Jako dobré lze oznaèit znalosti toho, kdo se dopustil 6 a¾ 10 chyb.
Ten, kdo udìlal 11 a¾ 19 chyb, má znalosti pouze dostateèné.
No a ten, na jeho¾ kontì lze najít 20 a více chyb, by se mìl radìji poohlédnout, zda letošní 3.b nepøijímá ještì ¾áky…